کد خبر: 545480
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۴ ۰۷:۱۵:۱۸
| |

نمازی، فعال سیاسی اصلاح طلب:

١٢ فروردین سال ١٣۵٨؛ دومین فراز مهم از تاریخ انقلاب اسلامی

یک فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: حرکت‌های ضداستعماری و ضداستبدادی به ‌صورت نسبتا سازمان‌یافته با هدف دست یافتن به آزادی‌های فردی و اجتماعی، عدالت قضایی و حاکمیت قانون از آذر ماه ١٣٨۴ شروع و در ٢۵ مرداد ماه ١٢٨۵ منجر به برچیدن نظام پادشاهی مطلقه و استقرار نظام پادشاهی مشروطه گردید.

١٢ فروردین سال ١٣۵٨؛ دومین فراز مهم از تاریخ انقلاب اسلامی
کد خبر: 545480
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۴ ۰۷:۱۵:۱۸

علی محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح طلب طی یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت: ١٢ فروردین سال ١٣۵٨ روز تاسیس نظام جمهوری اسلامی دومین فراز مهم از تاریخ انقلاب اسلامی بر ملت ایران مبارک باد. 

 حرکت‌های ضداستعماری و ضداستبدادی به ‌صورت نسبتا سازمان‌یافته با هدف دست یافتن به آزادی‌های فردی و اجتماعی، عدالت قضایی و حاکمیت قانون از آذر ماه ١٣٨۴ شروع و در ٢۵ مرداد ماه ١٢٨۵ منجر به برچیدن نظام پادشاهی مطلقه و استقرار نظام پادشاهی مشروطه گردید.

دومین نهضت‌ مردمی با هدف ملی شدن صنعت نفت در تاریخ ٢٩ اسفند ماه ١٢٩٩ به نتیجه رسید و اداره صنعت نفت در اختیار ایران قرار گرفت. باتوجه به ویژگی قدرت‌طلبی و تمامیت‌خواهی اکثریت انسان‌ها، ساقط شده‌ها تلاش خواهند کرد قدرت و فرصت ازدست رفته را بازستانند و درنتیجه با کودتای ٢٨ مرداد ١٣٣٢ نظام مطلقه سلطنتی به قدرت برگشت و تلاش‌های مردم به رهبری دکتر مصدق برای ملی شدن صنعت نفت نیز در سال ١٣٣۶ بلااثر گردید.

باز به ‌دلیل کمال خواهی فطری بشر، طبیعی بود که حرکت‌های ضداستعماری و ضداستبدادی ادامه یابد و بار دیگر در ١۵ خرداد ١٣۴٢ به اوج خود نزدیک شد که توسط رژیم پهلوی سرکوب گردید.  همان‌گونه که انتظار می‌رفت، ملت ایران از پا ننشست و با گرد آمدن حول رهبری امام خمینی رحمه‌الله علیه روند انقلاب بی‌نقص‌تر و روزبه‌روز فراگیرتر گردید و در ٢٢ بهمن ١٣۵٧ به پیروزی رسید. امام راحل با عنایت به تجربیات گذشته و دورنگی، با تدبیر و هدایت درست بلافاصله نوع نظام حکومتی (جمهوری اسلامی ایران) را در ١٢ فروردین ١٣۵٨ به همه‌پرسی گذاشت.  انقلابیون و مخالفان رژیم پهلوی و صاحبان اکثریت مطلق رای «آری» به نظام جمهوری اسلامی به دنبال تحقق آرمان‌های بلندی بودند که قانون اساسی و به‌خصوص محتوای اصل سوم و فصل سوم تشکیل می‌داد.

 البته نباید کار خاتمه یافته تلقی می‌شد، بلکه ملت و به‌ویژه انقلابیون، ایثارگران و خانواده‌های آنها و همچنین سایر علاقه‌مندان به نظام جمهوری اسلامی می‌باید به‌طور مسالمت‌آمیز مصر به تحقق قانون اساسی و همان‌طور که در بالا آمد، به‌خصوص اصل سوم و فصل سوم (حقوق ملت) باشند.

اما اصل سوم- دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم، همه امکانات خود را برای امور زیر به کار برد:

۱- ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان و تقوا و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی.

۲- بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی در همه زمینه‌ها با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه‌های گروهی و وسایل دیگر.

۳- آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه، در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی.

۴- تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینه‌های علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی از طریق تاسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان.

۵- طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب.

۶- محو هرگونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی.

۷- تامین آزادی‌های سیاسی و اجتماعی در حدود قانون.

۸- مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش.

۹- رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه‌های مادی و معنوی.

۱۰- ایجاد نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیرضرور.

۱۱- تقویت کامل بنیه دفاع ملی از طریق آموزش نظامی عمومی برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی و نظام اسلامی کشور.

۱۲- پی‌ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‌های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه.

۱۳- تامین خودکفایی در علوم و فنون صنعت و کشاورزی و امور نظامی و مانند اینها.

۱۴- تامین حقوق همه‌جانبه افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم دربرابر قانون.

۱۵- توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعاون عمومی بین همه مردم

۱۶- تنظیم سیاست خارجی کشور براساس معیارهای اسلام ، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها