کد خبر: 543006
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ۰۴:۱۲:۰۰
| |

به مغز متفکر اصلاحات شلیک شد+ عکس

حجاریان بعدها درباره ترور خود به دست عسگر گفت که اعتقاد دارد او (عسگر) «ماشه» بوده است و جریانی پشت پرده قصد ضربه زدن به او (حجاریان) به دلیل پیگیری قتل‌های زنجیره‌ای توسط سعید امامی را داشته است.

کد خبر: 543006
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ۰۴:۱۲:۰۰

تاریخ معاصر ایران پر است از حوادث تلخ و شیرین، حوادث تلخ و شیرینی که چهار سال دیگر و در روزهای پایان قرن، می‌توان مورد به مورد به آنها اشاره کرد و هر کدام را به نوعی حادثه تاثیرگذار قرن نام نهاد، حوادثی که نه تنها زمان خود بلکه ماه‌ها و بعضا سال‌های بعد از خود را نیز تحت تاثیر گذاشت.

به گزارش پانا، یکی از این حوادث بی شک در صبح 22 اسفند 18 سال پیش اتفاق افتاد، در روزهایی که نه شبکه اجتماعی‌ای بود و نه پدیده شهروند خبرنگار، خبری به سرعت برق و باد تهران و ایران را در نوردید مبنی بر اینکه با شلیکی بی‌صدا، خیابان بهشت جهنم شد و مغز متفکر اصلاحات در تهران به زمین افتاد.

او ترور شد، به همین سادگی، به همین تلخی، روزنامه‌های آن روزها که بنا بر هزاران دلیل قابل قبول و غیر قابل قبول امروز دیگر اثری ازشان یافت نمی‌شود، بلا استثنا تیر و عکس نخست 23 اسفند خود را به این حادثه تلخ اختصاص دادند.

سعید حجاریان، متولد سال 33 در تهران، تئوریسین اصلاحات و از مطرح‌ترین چهره‌های این جریان سیاسی و اجتماعی محسوب می‌شود. او یک‌بار در سال 60 با سوء قصد مجاهدین خلق مواجه شد و جان سالم به در برد اما ترور اسفند 78 وی را برای همیشه به صندلی چرخدار چسباند و اختلالاتی را نیز در گفتارش ایجاد کرد.

سعید عسگر که آن‌روزها و در زمان ترور حجاریان تنها 19 سال داشت با اسلحه روسی طراحی شده در روزهای بعد از جنگ جهانی دوم (ماکاروف) به صورت حجاریان شلیک کرد اما مثال آن بیت که گفت «قتل این خسته به شمشیر تو ممکن نبود» حجاریان بعد از روزها تحت درمان قرار گرفتن و سفر درمانی به ایالات متحده آمریکا مجددا آغاز به سخن گفتن کرد.

عسگر به جرم ترور حجاریان به 15 سال حبس محکوم شد اما تنها یک سال بعد از زندان آزاد شد. اقدامات به زعم برخی شرورانه و به زعم برخی دیگر انقلابی وی متوقف نشد و او در سال 83 به جرم رهبری گروهی 250 نفره و به دلیل حمله به خوابگاه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و ضرب و شتم آنان مورد محاکمه قرار گرفت اما بدون سابقه کیفری.

در جریان محاکمه دوم گفته شد که ترور حجاریان برای سعیدعسگر سابقه کیفری محسوب نشد، اتفاقی عجیب که گویا با اعتراض وکیل دانشجویان در جریان رسیدگی به پرونده در دادگاه مواجه شده اما هیچ جزئیات بیشتری در این خصوص تا این لحظه منتشر نشده است.

حجاریان بعدها درباره ترور خود به دست عسگر گفت که اعتقاد دارد او (عسگر) «ماشه» بوده است و جریانی پشت پرده قصد ضربه زدن به او (حجاریان) به دلیل پیگیری قتل‌های زنجیره‌ای توسط سعید امامی را داشته است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها