کد خبر: 538695
|
۱۴۰۰/۱۱/۳۰ ۰۸:۵۳:۰۲
| |

جواد آرین‌منش، نماینده سابق مجلس:

بازنگری در قانون اساسی تابو نیست

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تمام کشورهای دموکراتیک دنیا اصل بر این است که قانون اساسی مورد خدشه واقع نشود، گفت: اما به طور کلی بازنگری در قانون اساسی تابو نیست.

بازنگری در قانون اساسی تابو نیست
کد خبر: 538695
|
۱۴۰۰/۱۱/۳۰ ۰۸:۵۳:۰۲

جواد آرین‌منش، نماینده سابق مجلس، با اشاره به صحبت‌هایی که اخیرا در مورد بازنگری در قانون اساسی مطرح می‌شود، اظهار کرد: قانون اساسی مهم‌ترین قانون فرادستی یک کشور و اساسا یک سند معتبر ملی است که مردم آن را تایید و تصویب کردند و همه قوانین کشور در ذیل قانون اساسی تعریف می‌شوند. برای مثال مصوبات مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان با قانون اساسی تطبیق داده می‌شود و نباید مغایرتی با این قانون داشته باشد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در تمام کشورهای دموکراتیک دنیا اصل بر این است که قانون اساسی مورد خدشه واقع نشود، ادامه داد: اما به طور کلی بازنگری در قانون اساسی تابو نیست، کما اینکه یک بار پس از گذشت ۱۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، به دلیل وجود چالش‌هایی در اداره کشور، قانون اساسی به فرمان امام مورد بازنگری قرار گرفت.

این نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: در فصل چهاردهم قانون اساسی و در اصل ۱۷۷ نیز بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی در موارد ضروری پیش‌بینی شده و سازکار قانونی آن نیز به طور دقیق مشخص شده است. به طور کلی اگر قانون اساسی مورد بازنگری قرار گیرد و نقش مردم پررنگ‌تر شود، مردم بیشتر پشتیبان قانون اساسی خواهند بود.

آرین‌منش با بیان اینکه باید به برخی از موارد مغفول‌مانده در قانون اساسی توجه شود، عنوان کرد: برای مثال باید نسبت به بحث احزاب سیاسی توجه بیشتری صورت گیرد. در نظام‌های دموکراتیک و مردم‌سالار، احزاب سیاسی جزو ارکان اصلی انتخابات هستند و جزو نهادهای مدنی می‌باشند که نقش میانجی بین مردم و حاکمیت را دارند، اما ما در کشورمان عملا نقشی برای احزاب قائل نیستیم‌. بنابراین یکی از خلاءهای مهمی که در کشور وجود دارد، مسئله احزاب سیاسی و ضرورت نهادینه شدن و تقویت آن‌ها و ایفای نقش‌های جدی‌تر در کشور است.

وی بیان کرد: به نظر من تغییرات قانون اساسی هم نیازمند دریافت نظرات مردم است و هم نیازمند مطالعه و پژوهش در خصوص موانعی که در راه توسعه کشور وجود دارد. معتقدم که هر چقدر قانون اساسی بیشتر از پشتوانه آحاد مردم برخوردار باشد، مسئولان بهتر می‌توانند کشور را اداره کنند، یعنی جوانان باید احساس دلبستگی نسبت به قانون اساسی داشته باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها