کد خبر: 538395
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۸ ۰۶:۰۲:۰۱
| |

دلواپسان عزیز و گرامی! برجام هیچ گاه تبدیل به جسد متعفن نشد

برجام هیچ جایگزین بهتری ندارد! نه تیم برجسته قبلی برای توافق موجود است و نه نظام دنبال توافق جامع است.

دلواپسان عزیز و گرامی! برجام هیچ گاه تبدیل به جسد متعفن نشد
کد خبر: 538395
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۸ ۰۶:۰۲:۰۱

اکبرمختاری کارشناس روابط بین الملل نوشت:

یکسال نگذشته است که نماینده پرسروصدای مشهد در مجلس و در حضور ظریف فریاد زد که دیگر برجام تبدیل به جسد متعفن شده است.این سخنان درحالی در مجلس مطرح شد که هنوز برجام در کما بود و از نظر حقوقی کار میکرد اما از نظر اقتصادی دیگر بوی تعفن داشت پیدا میکرد.

 ظریف میگفت ما کار بزرگی کردیم نمایندگان میگفتند تو خائنی و بهتر است هرچه زودتر این جسد متعفن خاک شود.

 ظریف میگفت برجام برای من از ۵۹۸ مهم تر بود باز فریادها بیشتر شد در این میان نماینده ای گفت چرا میگویی برجام از ۵۹۸ مهم تر بود گفت ما طبق برجام از فصل هفتم منشور ملل متحد خارج شدیم و این اتفاق تا حالا تنها برای یک کشور از طریق دیپلماتیک صورت گرفته است! آنها که فهمیدند سکوت کردند آنها که کارشان فریاد بود به فریاد زدن ادامه دادند.

جواد ظریف با فایل صوتی عمر سیاسیش دگرگون شد اما طی شش ماه اخیر آن نماینده مشهد در مجلس فریادی نزده است.

 حالا فوریه هستیم و به پایان فوریه ۲۰۲۲ زمانی نمانده است.فوریه آخرین فرصت زنده شدن برجامست بعد از فوریه در برخی زمانهای برجام تحولاتی رخ میدهد که دیگر نمیتوان برجام ۲۰۱۵ را زنده کرد.

جانشین برجام در بهترین حالت توافقی دوساله است که در بهترین حالت بایدن بخواهد برای دوران ریاست جمهوریش برای خویش حرف بخرد اما با سخن ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای آن را به منتقدینش بفروشد.

 برجام هیچ جایگزین بهتری ندارد! نه تیم برجسته قبلی برای توافق موجود است و نه نظام دنبال توافق جامع است.

زمان اندکی مانده است تا برجام به جسدی متعفن تبدیل شود اما اگر پزشک عاقلی مسوول نهایی باشد به احتمال زیاد مانع مرگ برجام می شود چرا که وقتی جسد زمان مرگش اعلام شود جایش دفن است و معلوم نیست جانشین ها بتوانند خانواده و اوضاع بهتری بسازند.

اگر مفروض ایران عدم دستیابی به سلاح هسته ایست دو هفته وقت داریم که حداقل بازی را مساوی کنیم اما این مساوی کم از باخت برای ایران نیست چرا که برای صعود امتیازاتمان زیاد نیست.

ما می خواهیم هم صعود کنیم هم بازی جوانمردانه کنیم هم کارت زرد و قرمز نداشته باشیم اینها با هم جمع نمی شود.

این فوریه لعنتی! به سرعت دارد میگذرد و طرفین مذاکرات با یکدیگر بازی کلامی میکنند.

برجام هیچ گاه تبدیل به جسد متعفن نشد اما پزشکان نابلد سیاسی دلواپس، اشتباه تشخیص دادند ولی این برجام کما رفته را میتوان تا کمتر از بیست روز دیگر نجات داد وگرنه از دست پزشکان حاذق نیز کاری برنخواهد آمد..

#امتداد 

@emtedadnet

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها