کد خبر: 537530
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۱:۳۰:۳۲
| |

محمدجواد لاریجانی، مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی:

واژه دموکراسی به منظور جلوگیری از برداشت سکولاریسم در قانون اساسی نیامده

مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت: در قانون اساسی ما برای این اصطلاح دموکراسی نیامده است تا این اشتباه پیش نیاید که منظور از دموکراسی به معنای سکولار آن است.

واژه دموکراسی به منظور جلوگیری از برداشت سکولاریسم در قانون اساسی نیامده
کد خبر: 537530
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۱:۳۰:۳۲

محمدجواد  لاریجانی، مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در نشست بیانیه گام دوم و جهاد تبین اظهار کرد: رویشهای انقلاب بسیار زیاد  و خیلی هم عجیب است. ما وقتی می‌خواهیم به جامعه نگاه کنیم فقط به ارقام و اعداد نمی‌شود توجه کرد. بین کمیت و کیفیت فاصله است و به تصویر واقع‌بینانه از جامعه نیازمند هستیم. 

به گزارش ایسنا، وی افزود: ما باید انقلاب اسلامی را درست بفهمیم. از این انقلاب دو جریان راه افتاد که زنده است اولی تاسیس جمهوری اسلامی است که نظامی سیاسی مردمی و دیگری تکیه بر عقلانیت اسلامی در این نظام است. 

لاریجانی تاکید کرد: در قانون اساسی ما اصطلاح دموکراسی نیامده است برای اینکه اشتباه نشود که دموکراسی به معنای سکولار آن منظور است و در عین حال در قانون اساسی آمده است که اقدامات بسیاری با رای مردم انجام خواهد شد. 

مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی یادآور شد: دشمن دقیقا با این دو سر جنگ دارد. القای شبهه در اینکه اسلام می‌تواند عقلانیت پایه برای نظام ما باشد را به سه شکل پیش می‌برند.

لاریجانی ادامه داد: اول اینکه اسلام دین سرزنده‌ای نیست و کهنه شده است. دوم اینکه اسلام دین حوزه خصوصی است و این دوگانه حوزه عمومی و خصوصی یک موضوع ساختگی است و مبنای فلسفی ندارد. سومین موضوع هم این است که اسلام دین قابل تبیین جهانی نیست و ما باید چیزی ارائه دهیم که برای دنیا قابل پذیرش باشد.

وی گفت: از همین‌جا بود که رئیس‌جمهوری اسبق موضوع مکتب ایرانی را مطرح کرد. در حالی که اسلام دینی قابل عرضه در سطح جهانی است مگر اینکه ما مسائل سطحی را از آن یاد گرفته باشیم.

مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در پایان اظهار کرد: درباره مسئله رسانه و فضای مجازی باید بگویم که شرایط جوری شده است که سامان فکری ما عوض شده و برای یک پژوهش چند کلیک می‌کنیم و به بهمنی از اطلاعات می‌رسیم که برای استفاده از آن باید اخلاق رسانه‌ای را تبیین کنیم تا جلوی آنچه که بد است و به ذهن مردم حمله می‌کند بگیریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها