کد خبر: 533879
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ۱۲:۲۴:۲۳
| |

محمد سرگزی، نماینده زابل در مجلس:

رهاسازی حقابه رودخانه هیرمند پیگیری و اجرا شود

نماینده زابل در مجلس گفت: برنامه ریزی در حوزه آب به علت بحران خشکسالی در کشورهای منطقه از مقوله صرف سیاسی و حقوقی فراتر رفته و حوزه امنیت را نیز درگیر خود نموده است، برای این مهم نیاز به تدوین یک سند راهبردی در حوزه آب داریم.

رهاسازی حقابه رودخانه هیرمند پیگیری و اجرا شود
کد خبر: 533879
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ۱۲:۲۴:۲۳

محمد سرگزی، نماینده مردم زابل در مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: وضعیت سیستان و بلوچستان در همه بخش ها خصوصا آب فوق بحرانی است. سیستان در حال موت است، تنگه اُحد جمهوری اسلامی ایران در حال نابودی است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: حسب اعلام متولیان دیپلماسی برای رهاسازی حقآبه رودخانه هیرمند علیرغم تمام پیگیری های صورت گرفته نتیجه ای حاصل نشد. در پیگیری های مستمر از مسئولان ذیربط اظهارات متفاوتی دریافت کردیم، حال سوال این است که آیا اخذ حقابه رودخانه هیرمند نیاز به دیپلماسی پویا، دقیق و روشن ندارد؟

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه خطاب به وزیر امور خارجه عنوان کرد: برنامه دستگاه دیپلماسی در اخذ حقابه رودخانه و تالاب بین المللی هامون چیست؟

سرگزی افزود: برنامه ریزی در حوزه آب به علت بحران خشکسالی در کشورهای منطقه از مقوله صرف سیاسی و حقوقی فراتر رفته و حوزه امنیت را نیز درگیر خود نموده است، برای این مهم نیاز به تدوین یک سند راهبردی در حوزه آب داریم.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی خطاب به مسئولان دیپلماسی کشور تاکید کرد: امروز با داشتن معاهده بین المللی با کشور افغانستان جهت اخذ حقابه رودخانه هیرمند با مشکل جدی روبرو هستیم. لذا پیگیری در خصوص حقابه هیرمند به طور متمرکز و جدی با حضور همه نهادهای متولی و پیگیری یک نهاد صورت گیرد. همچنین اجلاس کمیساریای آب رودخانه هیرمند که به بهانه های واهی چندین بار منتفی شده است، هرچه سریع ضمن بازدید از وضعیت بند کمال خان محقق شود.

سرگزی یادآور شد: امروز آب شهر زرنج به صورت رایگان از منابع چاه نیمه ها تامین می شود و این به معنی حسن نیت نظام جمهوری اسلامی ایران است، اما از امروز اعطای هر نوع امتیاز به کشور افغانستان در حوزه های مختلف از جمله سوخت، آب شرب، ترانزیت و... باید منوط به اجرای معاهده سال ۱۳۵۱ و همچنین رعایت حقابه زیست محیطی تالاب هامون شود.

وی همچنین تذکری به وزارت نیرو داد و گفت: این وزارتخانه و متولیان امر باید تامین آب شرب شمال استان را مستقل از آورد رودخانه هیرمند برنامه ریزی و پیگیری کنند.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: صحبتی هم با ملت بزرگ افغانستان دارم، مردم بزرگ و عزیز افغانستان، سالیان سال است که جمهوری اسلامی ایران میزبان بیش از ۳/۵ میلیون نفر از فرزندان و عزیزان شما در داخل کشور است و مردم ما با محبت با آنان به عنوان برادران خود رفتار نموده‌اند، انتظار ما امروز این است که شما ملت بزرگ مدافع حقابه رودخانه هیرمند باشید.

سرگزی خطاب به رییس جمهور تاکید کرد: در سفری که به سیستان داشتید، در جمع مردم به مرزنشینان قول دادید، دستور به وزیر کشور و استاندار دادید که بازارچه‌های مرزی هر چه سریع تر فعال شوند، چند ماه از آن دستور می‌گذرد اما این دستور عملیاتی و اجرایی نشده است. همچنین در سفری که به استان سیستان و بلوچستان داشتید در جلسه جمع ‌بندی به وزرا دستور دادید، با توجه به اینکه نگاه ما استفاده متوازن از نیروهای نخبه در کشور در مجموعه وزارتخانه‌ها است، از ظرفیت فرزندان عزیز سیستان و بلوچستان در مجموعه مدیریتی مختلف دولت استفاده شود که این دستور هم همچنان مغفول مانده و اجرا نشده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها