کد خبر: 533161
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۹ ۰۷:۰۱:۰۱
| |

شوری، معاون موسسه مطالعات ایران و اوراسیا:

تا تحریم‌ هستیم، رابطه متوازن با شرق و غرب نخواهیم داشت

تا وقتی تحت تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی قرار داریم خیلی نمی‌توانیم از یک رابطه متوازن با شرق و غرب در سیاست خارجی صحبت کنیم. وقتی نمی‌توانیم از یک رابطه متوازن صحبت کنیم، طبیعتا نگاه به شرق یا نگاه به آسیا خیلی معنا ندارد.

تا تحریم‌ هستیم، رابطه متوازن با شرق و غرب نخواهیم داشت
کد خبر: 533161
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۹ ۰۷:۰۱:۰۱

محمود شوری، معاون موسسه مطالعات ایران و اوراسیا می‌گوید:

*به گزارش اعتماد،  کشورهایی مثل روسیه و چین در مجاورت ایران قرار دارند و بخشی از همکاری‌های اقتصادی ایران با این کشورها ضرورت جغرافیایی دارد و اجتناب‌ناپذیر است.

*واقعیت این است که دست‌کم تا وقتی تحت تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی قرار داریم خیلی نمی‌توانیم از یک رابطه متوازن با شرق و غرب در سیاست خارجی صحبت کنیم. وقتی نمی‌توانیم از یک رابطه متوازن صحبت کنیم، طبیعتا نگاه به شرق یا نگاه به آسیا خیلی معنا ندارد، چراکه شما راه دیگری ندارید و امکان دیگری وجود ندارد که سیاست خارجی ما بخواهد به سمت آن جهت‌گیری داشته باشد.

*نمی‌توان انکار کرد که روسیه از وجود میزانی از تنش میان ایران و غرب نفع می‌برد، نفع نه به این معنا که منفعت خاص اقتصادی نصیب این کشور می‌شود، بلکه از این منظر که وجود تنش میان ایران و غرب از فشارها روی روسیه می‌کاهد.

*بخشی از اثرات فشارها و تحریم‌هایی که از سوی ایالات متحده علیه ایران اعمال می‌شود، نتیجه‌اش را باید در این‌گونه مسائل دید. کشورهایی که در حوزه اقتصادی دچار مشکل می‌شوند، در حوزه سیاست خارجی نیز دچار مشکل خواهند شد و امکانات محدودتری برای بازیگری موثر خواهند داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها