این هم از نتیجه تحریم‌ها! ایران حق رای خود را در سازمان ملل از دست داد

ایران بار دیگر حق رای خود را در مجمع عمومی سازمان ملل از دست داد.

این هم از نتیجه تحریم‌ها! ایران حق رای خود را در سازمان ملل از دست داد
کد خبر: 532018
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ۱۹:۱۹:۰۷

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد سه‌شنبه شب در نامه‌ای به اعضای مجمع عمومی این سازمان اعلام کرد که هشت کشور از جمله ایران حق رای خود را در این نهاد از دست دادند.

به گزارش یورونیوز، این تصمیم به دلیل بدهی زیاد این هشت کشور عضو سازمان ملل متحد از جمله ایران، سودان و ونزوئلا اتخاذ شده است.

در نامه دبیرکل سازمان ملل متحد که خبرگزاری فرانسه موفق به رویت آن شده آمده است که ۱۱ کشور طبق ماده ۱۹ منشور ملل متحد در پرداخت حق عضویت خود تاخیر کرده‌اند. در ماده ۱۹ منشور ملل متحد تعلیق حق رای کشورها در صورت رسیدن میزان بدهی آنها به رقمی معادل دو سال حق عضویت کامل یا بیشتر پیش‌بینی شده است.

این در حالی است که طبق این ماده اگر بدهی یک کشور به دلیل «وضعیتی خارج از اراده» آن باشد حق رای آن تعلیق نخواهد شد. در نامه آنتونیو گوترش آمده است که کشورهای کومور، سائوتومه و پرنسیپ و سومالی بر همین اساس می‌توانند حق رای خود در مجمع عمومی سازمان ملل را حفظ کنند.

در نامه دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است که ایران برای بازپس‌گیری حق رای خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد باید بدهی ۱۸ میلیون دلاری خود را به این سازمان پرداخت کند. این رقم برای ونزوئلا حدود ۴۰ میلیون دلار و برای سودان نزدیک ۳۰۰ هزار دلار است.

ایران سال گذشته نیز به دلیل بدهی‌هایش حق رای خود را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از دست داده بود. تهران اعلام کرده بود که به دلیل تحریم‌های آمریکا امکان پرداخت حق عضویت خود را به سازمان ملل متحد ندارد.

ایران در نهایت پس از چند ماه مذاکره توانست در ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ حق رای خود را پس بگیرد. کره‌جنوبی در آن زمان با پرداخت ۱۶ میلیون دلار به سازمان ملل زمینه بازپس‌گیری حق رای ایران را فراهم کرده بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها