گرامی‌مقدم، قائم مقام حزب اعتماد ملی:

ترمیم بخشی از بی‌اعتمادی‌ها، به نهادهای نظامی باز‌می‌گردد

خلاف‌گویی‌ها باعث از بین رفتن اعتماد مردم می‌شود

قائم مقام حزب اعتماد ملی بیان کرد: امروز بی‌اعتمادی در جامعه آنقدر زیاد شده است که مردم برای تعیین سرنوشت خودشان هم وارد عرصه انتخابات نمی‌شوند، بازگشت بخشی از این اعتماد به نهادهای نظامی باز‌می‌گردد.

ترمیم بخشی از بی‌اعتمادی‌ها، به نهادهای نظامی باز‌می‌گردد
کد خبر: 530371
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۴ ۰۹:۳۳:۱۸

اسماعیل گرامی مقدم، قائم مقام حزب اعتماد ملی درباره سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر این‌که  اعتماد مهم‌ترین مولفه امنیت است و کاهش ‌اعتماد به امنیت ملی آسیب می‌زند؛ درصورتی که این روزها مشاهده می‌شود با عدم تحقق وعده‌های دولتمردان جامعه بیش از پیش نسبت به امور بی‌اعتماد شده، تاثیر فقدان این امر چیست، گفت: تاثیر بی‌اعتمادی بر جامعه فراگیر شده است؛ از ابتدای انقلاب به این طرف یک بخشی از جامعه به مسئولان اعتماد نداشت رفته رفته این بخش کوچک تبدیل به یک بخش بزرگ شد و آنقدر این بی‌اعتمادی‌ها افزایش پیدا کرد که امروز مردم برای تعیین سرنوشت خودشان هم وارد عرصه انتخابات نمی‌شوند.  به طوری که مشاهده کردیم چیزی حدود ۶۰ درصد آنان از آمدن پای صندوق‌های رأی امتناع کردند؛ همین عدم حضور در انتخابات یکی از شاخص‌های مهم بی‌اعتمادی است.

به گزارش ایلنا، قائم مقام حزب اعتماد ملی بیان کرد: چندین عامل باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود، وعده‌هایی که مسئولان می‌دهند اما به آن‌ها عمل نمی‌کنند و سیاست‌هایی که به واسطه آنها همه چیز را  وارونه جلوه می‌دهند. به عنوان مثال هنگامی که تحریم‌ها تاثیر بالای ۶۰ الی ۷۰ درصدی بر روی اقتصاد کشور دارد، روشن است اگر تحریم‌ها برداشته شود چه میزان گشایش در حوزه اقتصاد به وجود می‌آید اما این را کاملا کتمان می‌کنند به گونه‌ای که تحریم را یک چیز با برکت برای جمهوری اسلامی و ممکلت جلوه می‌دهند! که جالب است بسیاری این مطلب را عنوان می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که تحریم ظالمانه است و ظلم مضاعفی را بر مردم ایران تحمیل می‌کند، تاکید کرد: امروز تحریم سفره‌های مردم را کوچک و اقتصاد کشور را فشل کرده است و این حرف گزاف است که بگوییم تحریم برکت است. می‌گویند ما تحریم‌ها را خنثی می‌کنیم و در جهت خنثی‌سازی آن گام برمی‌داریم این هم یک حرف بیهوده‌ای است، زیرا نمی‌توانیم به آن جامه عمل بپوشانیم که این امر خودش موجب  ناامیدی می‌‎شود.

گرامی‌مقدم یادآور شد: تحریم را خنثی کردن یعنی تحریم را دور زدن به صورت بسیار کوچک؛ حال شاید این امر تاثیر بگذارد و به صورتی ما بتوانیم حداقل صادرات نفتی به صورت کشتی داشته باشیم اما این کار باعث گشایش اعتبار، باعث ثبت سفارش تجهیزات و باعث بالا رفتن خزانه ارزی نمی‌شود که این دست اتفاقات هم بی‌اعتمادی به وجود می‌آورد. یا این‌که مسئولان هنگامی که قیمت ارز بالا می‌رود به دروغ به مردم می‌گویند ما از این به بعد با یورو معاملات ارزی خودمان را انجام می‌دهیم گویی یورو وابسته به دیگر ارزها نیست، در حالی که پایین و بالا آمدن ارز یک کشور بر ارزهای همه کشورها تاثیر می‌گذارد، یعنی اگر ارزش ملی پول ایران در برابر دلار کاهش پیدا کند در برابر همه ارزها پایین می‌آید؛ مثل این که لیر ترکیه در برابر همه ارزها کاهش پیدا کرد و در برابر ریال ایران هم کاهش پیدا کرده یا امروز اگر پول افغانستان بعد از روی کار آمدن طالبان کاهش پیدا کرده است، یعنی پول افغانستان در برابر ریال ایران هم ارزش خودش را از دست داده است و این واقعیت را به مردم نمی‌گویند آن وقت آنان مشاهده می‌کنند اقتصادشان بد و تورم ایجاد شد و این بی اعتمادی دامنه‌اش افزایش پیدا می‌کند و به جای می‌رسد که همه احساس خطر می‌کنیم.

وی افزود: بدتر این که افراد همدیگر را متهم می‌کنند و می‌گویند دیگران در این بی‌اعتمادی سهیم هستند درحالی که به اعتقاد من تمامی افرادی که چه از قبل و چه در حال حاضر مسئولیت داشتند، از صدر تا ذیل در این بی‌اعتمادی هرکدام نقش مختص به خودمان را داشته‌ایم و برای جبران این بی‌اعتمادی شایسته است که نهادهای پر قدرت جمهوری اسلامی اقدام کنند. مثلا نهادهای نظامی باید صراحتا به مردم بگویند شما پشتیبان انقلاب و نظام هستید، ما باید در برابر دشمنان خارجی تجهیز و قوی شویم اما آن چیزی که قدرت بزرگ ما است شما ملت هستید،  این ارتباط هم بازمی‌گردد به این‌که در این سال‌ها به گونه‌ای القا شده است که انگار قدرت یک کشور صرفا قدرت نظامی است، بازگشت بخشی از این اعتماد به نهادهای نظامی باز‌می‌گردد و باید با  مردم  ایران به گونه‌ای رفتار کنند که رحمانیت و مهربانی را از آن‌ها مردم ببیند و پشتیبان خودشان بدانند و به گونه‌ای به جامعه القا شود که مردم قدرت اصلی نظام و کشور هستند. در حوزه‌های اجرایی هم به همین صورت است، ما نباید در بسیاری از حوزه‌ها مانند نفت، گاز، خودرو، آموزش و پرورش به مردم خلاف واقع را بگوییم زیرا این خلاف‌گویی‌ها باعث می‌شود اعتماد مردم از بین برود.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با بیان این که در طی چندماه گذشته مسئولان چندین گونه درباره مسائل و شرایط کشور سخن گفته‌اند، عنوان کرد: مشاهده می‌کنیم معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در تلویزیون می‌گوید از این به بعد به هیچ عنوان استقراض از بانک مرکزی نخواهیم داشت، چند روز بعد یکی از مقامات معاونت اقتصادی می‌گوید تعدادی اوراق قرضه چاپ کردیم و یا مشاهده می‌کنیم عنوان می‌کنند ما ارز ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰ را حذف کردیم دوباره یک برادر دیگری می‌گوید ما نمی‌توانیم این ارز  را به طور کامل حذف کنیم و یا  در مسئله سوخت مشاهده می‌شود چندین‌گانه صحبت می‌شود و مشخص است که این امر باعث از بین رفتن اعتماد مردم می‌شود.

وی درباره این‌که رئیس‌جمهور در سفر استانی به قم گفتند که تورم در آبان و آذر نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است، درصورتی که مشاهده می‌کنیم افزایش تورم باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است اینچنین سخنانی چه تاثیری بر جامعه دارد، عنوان کرد: مسئولان گزارشات را دریافت می‌کنند و بر اساس آن‌ها سخن می‌گویند، به طور مثال گفته شده تورم سال گذشته در این زمان ۴۳ درصد بوده و امسال به ۴۲ درصد شده است. این نوع بازگو کردن بدون بیان کردن واقعیات به بی‌اعتمادی دامن می‌زند و موجب خسارت می‌شود زیرا ۴۳ درصد، نسبت به یک پایه تورمی است و این ۴۲ درصد نسبت به یک پایه دیگری و اگر بخواهیم ارزیابی دقیق ریاضیاتی داشته باشیم، این ۴۲ درصد بسیار بدتر از آن ۴۳ درصد است.

گرامی‌مقدم خاطر‌نشان کرد: ضمن این‌که تورم ۴۳ درصد، ۴۲ درصد و یا حتی ۳۰ درصد؛ کلا تورم بالای ۲ درصد  برای هر کشوری کمرشکن است، در حال حاضر ما روزانه شاهد افزایش قیمت‌ها در کشور هستیم؛ نگاهی به حوزه خودرو بیندازید در ۳ ماه گذشته چقدر افزایش قیمت داشته است؟ و یا ارزش پول ملی ما کاهش پیدا کرده است که همین امر تاثیراتی بر شیر، پنیر، مرغ و تخم مرغ داشته است! این‌ها روشن است یعنی شاخص‌ها رو به بالاست، بنابراین مسئولین تا کاری انجام نداده‌اند و اقدامی نکرده‌اند که برای همه مردم قابل لمس نیست، نباید مطرح کنند، ابتدا اجازه دهند مردم اعلام رضایت داشته باشند بعد تبلیغ‌اش کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها