مالک شریعتی نیاسر، عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد:

قبض های نجومی که فقط ۱/۳۰ آن ها پرداخت شده

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در چند ماه اخیر قبض‌هایی در حوزه برق و گاز مشاهده شده که تا ۲۰ و یا ۳۰ برابر بیشتر از الگوی مصرف، استفاده داشته‌اند اما هزینه کمتری پرداخت کردند.

قبض های نجومی که فقط ۱/۳۰ آن ها پرداخت شده
کد خبر: 530215
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۳ ۱۳:۰۲:۲۸

مالک شریعتی نیاسر، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گویی با بیان اینکه استفاده از تجهیزات پر مصرف موجب افزایش مصرف انرژی و افزایش قیمت‌ها می‌شود گفت: در بخش تجهیزات می‌بایست با مداخله وزارت صمت، تجهیزات کم‌مصرف در اختیار مردم قرار بگیرد و دولت نیز باید تسهیلاتی را به مصرف کنندگان بدهد تا مردم بتوانند تجهیزات کم‌مصرف را خریداری کنند.

 به گزارش ایرنا، شریعتی اضافه کرد: در بخش سیاست‌های قیمتی، مجلس شورای اسلامی از سال گذشته،‌ در بودجه ۱۴۰۰ دولت را ملزم کرد تا در تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ نظام تعرفه‌گذاری و افزایشی پلکانی را در دستور کار قرار دهد. بدین معنا که افرادی که زیر الگوی مصرف، از حامل‌های انرژی استفاده می‌کنند، فقط از یارانه بهره‌مند شوند و مصارف بالاتر از الگو، از یارانه انرژی بهره‌ای نداشته باشند و به میزانی که بالاتر از الگو هستند نیز هزینه بیشتری پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: بالغ بر ۷۰ الی ۸۰ درصد مصرف کنندگان برق و گاز  کسانی هستند که در بخش خانگی زیر الگوی مصرف، از حامل های انرژی استفاده می‌کنند. بنابراین شامل افزایش تعرفه نمی‌شوند و افزایش تعرفه عمده افراد، شامل کسانی می‌شود که در مصرف خود دقت ندارند، از تجهیزات پرمصرف استفاده می‌کنند، به تجهیزات متعددی متصل هستند و در بخش گاز و برق مصرف بسیار بالایی دارند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: در چند ماه اخیر قبض‌هایی در حوزه برق و گاز مشاهده شده که تا۲۰ و یا ۳۰ برابر بیشتر از الگوی مصرف، استفاده داشته‌اند؛ اما هزینه‌ای که پرداخته‌اند، شاید ۱/۳۰ قیمت واقعی بوده است و ۲۸ برابر، از تعرفه یارانه‌ای یا تخفیف استفاده کرده‌اند.

شریعتی با بیان اینکه مفهوم یارانه پنهان آن است که قیمت تمام شده در اقتصاد ملی داریم، اضافه کرد: تعداد کسانی که از یارانه پنهان استفاده می‌کنند حداقل شامل۲۰ درصد افرادی می‌شود که خارج از نظام عادلانه از یارانه‌ها استفاده می‌کنند و بار مصرف بسیار زیادی را به شبکه وارد و هزینه آن را هم نمی‌پردازند.

وی یادآور شد: اگر مصارف بسیار زیاد را کنترل کنیم، این قابلیت وجود دارد که بتوانیم از قطعی های آسیب زننده به کل شبکه و مصرف کنندگان، جلوگیری کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص استفاده رمز ارزها از حامل های انرژی گفت: کمیسیون به این موضوع در قالب اینکه مصوبه‌ای داشته باشد ورود نکرده است. اما نظر قالب مجلس این است که این گونه مسایل اول از شبکه سراسری جدا شده و خودشان از نیروهای تجدیدپذیر تأمین کنند.

شریعتی با بیان اینکه باید  استفاده از انرژی برق حاصل از سوخت گاز و سوخت‌های مایع برای تولید رمز ارزها ممنوع شود، افزود: هیچگونه مجوزی برای تولید رمز ارزها با استفاده از حامل‌های انرژی یارانه‌ای نباید داده شود مگر اینکه حداقل ۴ برابر ظرفیت مورد نیاز انرژی تجدیدپذیر بادی یا خورشیدی ایجاد شود و کسانی مجوز بگیرند که به ازای آن تا ۴ برابر بتوانند سلول‌های خورشیدی و بادی را فعال کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها