کد خبر: 529603
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۰ ۱۲:۲۵:۵۳
| |

خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران:

رژیم صهیونیستی خطا کند، روز آنها را سیاه می‌کنیم

خطیب نماز جمعه تهران گفت: اگر رژیم صهیونیستی کمترین خطایی کند یا خیال تجاوز به ملت ایران را داشته باشد، روز آنها را به شب سیه تبدیل خواهیم کرد.

رژیم صهیونیستی خطا کند، روز آنها را سیاه می‌کنیم
کد خبر: 529603
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۰ ۱۲:۲۵:۵۳

سید احمد خاتمی در خطبه نماز عبادی- سیاسی جمعه تهران (دهم دی ۱۴۰۰) در مصلی امام‌خمینی (ره)، گفت: آیه ۳۵ سوره مائده دارای سه دستور برای سبک زندگی قرآنی است. خدا می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَ جاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ/ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از خدا پروا کنید و (برای تقرب) به سوی او وسیله بجویید و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید.»

به گزارش ایرنا، خطیب نماز جمعه تهران افزود: دستور نخست دعوت به تقوا است که خطیب نماز جمعه موظف است دعوت به تقوا را داشته باشد. حریم نگهداری برای خدا در زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، زندگی فردی،‌ زندگی اداری و فرهنگی باید به گونه‌ای باشد که خداوند را حاضر و ناظر ببیند. خداوند می‌بیند، چه بازرس گزارش بدهد چه ندهد و اتَّقُوا اللَّهَ یعنی این باور را داشته باشیم.

 خاتمی ادامه داد: دستور دیگر به معنای جهاد و تلاش در راه خدا است. این تلاش ابعاد گسترده دارد که یک بعد نظامی است که اسم آن قتال است و یک بعد آن جهاد فرهنگی است. جهادی که مقام معظم رهبری مدت‌ها بر آن تاکید دارد از مصادیق این جهاد است. جهاد اقتصادی تلاش برای خودکفایی کشور از مصادیق این جهاد است. جهاد سیاسی که به گونه‌ای عمل کنیم در داخل و خارج مقدرتر باشیم و در همه این عرصه‌ها تلاش کنیم.

وی گفت: اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ را با عنایت به موضوع توسل مطرح کردند. یعنی دنبال وسیله‌ای باشیم که به خدا نزدیک شوید. نماز، جهاد، زکات، حج، صله رحم و همه کارهای خوب از مصادیق این وسیله است که مولی در خطبه ۱۱۰ نهج البلاغه فرمودند که منظور از وسیله این است که افرادی که موجه و پیش خدا آبرو دارند پیش خدا ببرید. بگوییم خدایا ما که آبرو نداریم، اما پیامبر(ص) که آبرو دارد، ما که آبرو نداریم، اما فاطمه زهرا(س) که آبرو دارد و اینها را به درگاهت بیاوریم و ما را ببخش.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: اسم این توسل است و این ریشه قرآنی و روایی دارد و در سوره نساء آیه ۶۴  که می گوید: وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا. یا رسول الله اگر گنهکاران به درگاهت آمدند و شما که پیغمبر خدا هستی باید برای آنها از خداوند بخواهی که ببخشد که این به معنای توسل است.

 خاتمی ادامه داد:‌در سوره یوسف آیه ۹۷ و ۹۸ هم برادران یوسف گفتند که پدر ما بد کردیم و پیش خداوند متوسل شوید کع خداوند ما را ببخشد که این یعنی توسل و با شرک فاصله دارد. این یعنی عین توحید و کسی پیامبر(ص) یا  علی(ع) را نمی‌پرسد بلکه این مصداق توسل است.

وی ادامه داد: در جایی فردی به رسول الله گفت که مریضم و پیامبر(ص) به او فرمود که این گونه دعا کن، اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ وَ أَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ نَبِیِّ الرَّحْمَهِ یَا مُحَمَّدُ إِنِّی تَوَجَّهْتُ بِکَ إِلَی رَبِّی فِی حَاجَتِی هَذِهِ فَتَقْضِی لِی اللَّهُمَّ شَفِّعْهُ فِیَّ که این معنای واقعی توسل به پیامبر(ص) است.

خطیب نماز جمعه تهران از توسل به پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت به عنوان یک آموزه دینی با ریشه قرآنی و روایی یاد کرد و افزود: محبت اهل بیت هنجار بین المللی جهان اسلام است و شیعه و سنی در این عرصه یکسان هستند. حتی امامان اهل سنت با اشعار خود از اهل بیت (ع) تجلیل و تکریم کردند.

خاتمی با سرودن اشعاری از یک دانشمند اهل سنت، گفت: یا أهلَ بَیتِ رَسولِ اللّه ِ، حُبُّکُمُ فَرضٌ مِنَ اللّه ِ فِی القُرآنِ أنزَلَهُ. یعنی اهل سنت نیز معتقدند محبت اهل بیت، واجب دینی است و حتی در عظمت اهل بیت همین بس که اگر کسی در نمازش صلوات نفرستد، نمازش باطل است.

وی با اشاره به نزدیک شدن ایام فاطمیه زهرا(س)، گفت: پیامبر اکرم (ص) درباره فاطمه زهرا (س) فرمود فاطمه بوی بهشت می‌دهد و هر زمانی دل آن حضرت برای بهشت تنگ می‌شد، دخترش فاطمه را می‌بوسید. حضرت علی (ع) می‌فرمود هر غمی که داشتم وقتی نگاه به فاطمه (س) می‌کردم غم‌ها از دلم می‌رفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها