کد خبر: 529093
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۷ ۱۰:۰۶:۰۴
| |

غلامرض مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

ضعف دولت سیزدهم عدم وجود نقشه راه است

دولت سیزدهم برنامه بلند مدتی را ارائه نکرده

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کسانی که چنین عجله ای نشان می دهند که دولت باید در همین ماه های آغازین خود تورم را مهار کند و اجازه رشد قیمت ندهد، نگاه بسیار ساده به مسائل و مشکلات اقتصادی دارند.

ضعف دولت سیزدهم عدم وجود نقشه راه است
کد خبر: 529093
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۷ ۱۰:۰۶:۰۴

 5 ماه از شروع کار دولت سیزدهم می گذرد اما این دولت هنوز شعار روشنی ندارد و مشخص نیست در پایان کار می خواهد چه دستاوردی را به جامعه عرضه کند. همین بی گفتمانی موجب شده برخی کارشناسان روند افزایش قیمت ها را ناشی از سردرگمی این دولت در حوزه اقتصادی بدانند.

به گزارش نامه نیوز، حجت الاسلام مصباحی مقدم  درباره مبهم بودن شعار و هدف گذاری دولت سیزدهم گفت: البته چه بهتر یک دولت شعاری خاصی را مطرح نکند ولی کار کند. مثلا دولت آقای روحانی شعار تدبیر و امید داد اما از آن دولت نه تدبیر دیدیم و نه عملکردش موجب امید شد.

وی افزود: دولت سیزدهم گرچه به لحاظ اقتصادی شعار خاصی را اعلام نکرد اما به لحاظ اجتماعی شعار «دولت مردمی» را مطرح کرد یعنی متکی به مردم و همراه با مردم برای تحقق آرمان ها و حل مشکلات مردم تلاش کند. البته دولت کار خودش را به گونه ای شروع کرد که امید آفرین است و عملکردش از تدبیر حکایت می کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: دولت اولویت اول خود را مهار کرونا اعلام کرد و در این حوزه موفق بود چون واکسیناسیون سراسری را انجام داد. امروز ابتلا به کرونا در کشور کاهش پیدا کرده و آمار درگذشتگان ناشی از کرونا نیز به زیر 50 نفر در روز رسیده است بنابراین اولین تدبیر دولت سیزدهم امیدآفرین بود.

وی افزود: تدبیر دوم دولت سرکشی به استان ها با هدف حل مشکلات برزمین مانده بود. قدم های دولت در این حوزه مثبت بود، شاهد این مسئله نیز کسب رضایت 73 درصدی مردم از دولت است، حال آنکه مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری زیر 50 درصد بود بنابراین می توان گفت که سرمایه اجتماعی دولت بالارفته است و این نشان می دهد که امید در جامعه افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز یادآور شد: البته دولت برنامه بلند مدتی را ارائه نکرده است و از این جهت من این مسئله را ضعف برای دولت می دانم چون نقشه راه را نمی دهد که می خواهد کجا برود ولی قدم هایی که تاکنون برداشته مثبت بوده است. روابط خارجی کشور توسعه یافته است نمونه اش آن است که ایران به پیمان شانگهای پیوست. پس نشان داده که دولت «کار و فعالیت» است چون دغدغه مردم را دارد.

وی درباره هشدار برخی کارشناسان راجع به افزایش قیمت کالا و خدمات نسبت به زمان دولت روحانی و زمینه بروز نارضایتی های اجتماعی گفت: وقتی موتور تورم به حرکت درآمد و تورم 60 درصدی را ایجاد کرد، این موتور تا بخواهد خاموش و خنک شود زمان قابل توجهی طول می کشد. این مسئله را نمی شود پای دولت آقای رئیسی بگذاریم. به عبارت دیگر آقای رئیسی هیچ گونه عامل جدیدی برای تورم پدید نیاورده است بلکه عواملی که قبلا برای تورم ایجاد شده بود یک به یک توسط دولت در حال خاموش شدن هستند.

مصباحی مقدم بیان کرد: کسانی که چنین عجله ای نشان می دهند که دولت باید در همین ماه های آغازین خود تورم را مهار کند و اجازه رشد قیمت ندهد، نگاه بسیار ساده به مسائل و مشکلات اقتصادی دارند حال آنکه این مسائل بسیار پیچیده و دشوار هستند. از جمله مشکلات این حوزه بدهی هایی است که دولت قبل ایجاد کرده و حالا این دولت باید تا 5 سال دیگر این بدهی ها را بپردازد، چه رسد به آنکه خلق ثروت تازه کند و کاری کند که کشور به نقط ثبات برسد و قیمت ها ثبات پیدا کند. البته امروز ثبات نرخ ارز پدید آمده است که جای تقدیر دارد. ما اول باید به ثبات برسیم و بعد شاهد کاهش قیمت ها باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها