محمود جعفری، معاون سازمان انرژی اتمی پاسخ داد:

دلایل تاخیر در ساخت واحد 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر چیست؟

معاون سازمان انرژی اتمی درباره تاخیر دو ساله در ساخت واحد ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر توسط روس اتم توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این تاخیر به دلیل مشکلات مالی بین کارفرما و پیمانکار بود زیرا امکان انتقال ارز وجود نداشته است.

دلایل تاخیر در ساخت واحد 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر چیست؟
کد خبر: 528884
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۶ ۱۰:۲۸:۵۷

محمود جعفری، معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به قرارداد ایران با شرکت روس اتم برای راه اندازی واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر گفت: این قرارداد از سال ۱۳۹۶ فعال شده است و طبق برنامه ای که تنظیم شده بود قرار است در ۱۴۰۴ واحد ۲ و در ۱۴۰۶ واحد ۳ نیروگاه اتمی بوشهر به مدار برسد.

به گزارش ایسنا، وی قرارداد میان ایران و شرکت روسی را EPC عنوان کرد و افزود: طرف ایرانی تعهداتی را در این قرارداد داشت که تا حدودی این تعهدات را انجام داده است و پیمانکار روس نیز مطالعاتی محیطی، طراحی و تحکیم واحد ۲ را انجام داده است و بتن ریزی آن را آغار کرده است. همچنین شرکت روسی دیوارهای رآکتور را بالا آورده است و در حال اجرای بتن و آرماتور بندی واحد ۲ نیروگاه اتمی بوشهر است.

معاون سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگوی تلفنی با رادیو گفت‌وگو با بیان این موضوع که تمام کارهایی که برای واحد ۲ نیروگاه بوشهر انجام می شود توسط پیمانکارهای ایرانی صورت می گیرد، اظهار کرد: پیمانکار روس حدود ۳۰۰ میلیون یورو در ایران قرارداد در حوزه کارهای ساختمانی دارد.

وی درباره تاخیره دو ساله ایجاد شده در پروژه توضیح داد و بیان کرد: این تاخیر به دلیل مشکلات مالی بین کارفرما و پیمانکار بود زیرا امکان انتقال ارز وجود نداشته است و کارفرما نتوانسته است ارز مورد نظر را به پیمانکار پرداخت کند. از سوی دیگر، طرف روسی نتوانسته است تعهد خود را به پیمانکارهای ایرانی پرداخت کند و بنابراین پیمانکارهای ایرانی توان ادامه کار را ندارند.

مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی افزود: ایران در قبال ساخت نیروگاه اتمی بوشهر به پیمانکار روسی بدهکار است. همچنین باید اعتبارات طرف روسی نیز افزایش پیدا کند اما به دلیل محدودیت هایی که در کشور وجود دارد این کار انجام نشده است. با صحبت هایی که آقای اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی با روسیه داشته است قرار بر این شده است طرف روسی با جدیت بیشتری کارها را در واحدهای ۲ و ۳ پیش ببرند.

وی درباره احتمال تاخیر در بهره برداری از واحدهای ۲ و ۳ در موعد مقرر گفت: این درخواست صورت گرفته است که طرف های روس اقدامات جبرانی داشته باشند تا بتوانند خلاء زمانی به وجود آمده را جبران کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها