کد خبر: 528630
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۰۹:۰۱:۰۷
| |

مجلس با کلیات طرح اصلاح سازوکار بررسی بودجه موافقت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاح سازوکار بررسی بودجه در مجلس موافقت کرده و به بررسی دو شوری بودجه در مجلس رای دادند.

مجلس با کلیات طرح اصلاح سازوکار بررسی بودجه موافقت کرد
کد خبر: 528630
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۰۹:۰۱:۰۷

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) کلیات طرح اصلاح ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را بررسی کرده و در نهایت با آن موافقت کردند.

به گزارش ایسنا، سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در توضیح این طرح بیان کرد: اکنون زمانی که لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی می‌آید مستقیما به کمیسیون تلفیق ارجاع شده و پس از بررسی کلیات و جزییات به صحن مجلس ارجاع می‌شود و پس از بررسی در تلفیق، صحن نظر خود را در خصوص کلیات آن اعلام می‌کند، اگر صحن به کلیات رای ندهد مانند اتفاقی که سال گذشته افتاد ابهام به وجود می آید و وقت زیادی نیز هدر می رود.

وی در ادامه اظهار کرد: با هدف افزایش تعامل مجلس و دولت و صرفه‌جویی در زمان و هزینه، اصلاح ساختار بررسی بودجه ارائه شده است. براساس طرح پیشنهاد شده لایحه دولت زمانی که به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود به کمیسیون تلفیق می رود و در بازه زمانی معین کمیسیون تلفیق نظر خود را در خصوص کلیات آن اعلام می‌کند. پس از آن گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص کلیات به صحن مجلس می آید و صحن در خصوص کلیات تصمیم می‌گیرد، اگر کلیات تصویب شود مجددا به کمیسیون تلفیق ارجاع شده و جزییات آن بررسی و مجددا به صحن ارائه می‌شود، اما در صورتی که کلیان رای نیاورد مجددا به دولت رفته و دولت ظرف بازه زمانی تغییرات مورد نظر را انجام می‌دهد، در این صورت هیچ حقی از نمایندگان ضایع نخواهد شد و صرفا بررسی بودجه به صورت دوشوری خواهد بود.

سید ناصر موسوی لارگانی در مخالفت با کلیات طرح اصلاح سازوکار بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مهم‌ترین فعالیت مجلس در طول سال بررسی بودجه است و با این طرح قدرت عمل از صحن مجلس شورای اسلامی گرفته می‌شود و به اعضای کمیسیون تلفیق داده می‌شود. از سوی دیگر به نظرات تخصصی کمیسیون برنامه و بودجه توجهی نشده است. نباید کاری کنیم که دست ما در صحن علنی بسته شود.

زهره الهیان در موافقت با کلیات این طرح بیان کرد: اکنون ما در جنگ اقتصادی هستیم و نوع رویکرد مجلس شورای اسلامی نسبت به بودجه و بررسی تخصصی آن بسیار مهم است. نوع تنظیم بودجه بر روی شاخص‌های اقتصادی، نرخ ارز و ارزش پول ملی اثرگذار است و برکسی پوشیده نیست و با بررسی دو شوری بودجه تمرکز بیشتری بر روی موضوع خواهیم داشت و ضعف‌ها و چالش‌های بودجه تا حد زیادی مرتفع می‌شود.

محمد خدابخشی در مخالفت با کلیات این طرح بیان کرد: بنده به دو فوریت این طرح رای دادم اما در جلسه کمیسیون آیین‌نامه با کمیسیون برنامه مقرر شد تا نظر کمیسیون تخصصی که برنامه و بودجه است در صحن مجلس شورای اسلامی قرائت شود، اما در متن این طرح خلاف توافق صورت گرفته عمل شده است. مجلس باید به نظرات تخصصی کمیسیون برنامه و بودجه که از افراد دارای تجربه تشکیل شده است توجه کند. اگر نظرات کارشناسی روی کلیات بودجه اخذ نشود با مشکل مواجه خواهیم شد.

محمدرضا صباغیان در مخالفت با کلیات این طرح بیان کرد: با این طرح ما یک چک سفید امضاء به اعضای کمیسیون تلفیق می‌دهیم و ۲۳۰ نماینده را کنار زده و ۴۰ نفر از اعضای کمیسیون تلفیق دارای رای می‌شوند و هرچه تلفیق تصویب کند باید در صحن مجلس شورای اسلامی نیز تصویب شود. این روند صحیح نبوده و نمایندگان مجلس باید این اختیار را داشته باشند که اگر کمیسیون تلفیق از مسیر خارج شد آن را به صحن باز گرداند. ممکن است کمیسیون تلفیق با رایزنی دولت و نظر برخی از افراد که بعضا در کمیسیون تلفیق به مناطق خود توجه دارند چیزی را پخته و به صحن بیاورند که به مردم تحمیل شود. احتیاط بهتر از سرعت است.

محمدرضا پورابراهیمی در موافقت با کلیات این طرح بیان کرد: دغدغه همه نمایندگان مخالف در بحث ارائه پیشنهاد بود. بنده صراحتا اعلام می‌کنم که این طرح هیچ محدودیتی برای ارائه پیشنهادات ایجاد نخواهد کرد فقط براساس این طرح مجلس شورای اسلامی نگاه خود را به لایحه دولت اعلام می‌کند و سپس در صورت رای به آن به کمیسیون تلفیق رفته و جزییات بودجه بررسی می‌شود و اگر رای نیاورد نیز به دولت رفته و دولت زمان کافی برای اصلاحات را نیز دارد. جای نگرانی برای ارائه پیشنهادات از سوی نمایندگان در صحن مجلس وجود ندارد و هیچ کس مخالف ارائه پیشنهاد از سوی نمایندگان نیست. آقای روح‌الامینی نیز پیشنهادی دارند که براساس آن بررسی دو شوری بودجه شامل ماده ۱۵۰ و ۱۵۱ آیین‌نامه نخواهد شد و نمایندگان می‌توانند پیشنهادات خود را ارائه کنند.

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دفاع از کلیات این طرح بیان کرد: براساس این طرح زمانی که کلیات لایحه در کمیسیون تلفیق بررسی می‌شود صحن نیز نظر خود را در خصوص کلیات لایحه بودجه مطرح می‌کند و دیگر اینگونه نیست که یک ماه کمیسیون بر روی لایحه کار کند و سپس صحن بخواهد نظر خود را اعلام کند. هیچ فرآیندی نسبت به قبل عوض نمی‌شود همانند سال‌های گذشته نمایندگان حق ارائه پیشنهاد دارند ما فقط به دنبال تسریع کار هستیم تا اگر صحن با کلیات مخالف بود دیگر زمان در کمیسیون تلفیق هدر نرود و از همان ابتدا نظر صحن در خصوص کلیات اخذ شود. براساس این طرح بعد از پنج روز اول که کمیسیون تلفیق کلیات را بررسی می‌کند صحن مجلس شورای اسلامی نیز نظر خود را در خصوص کلیات اعلام می‌کند و در صورت تصویب به کمیسیون تلفیق رفته و جزییات آن نیز بررسی می‌شود و اگر رای نیاورد به دولت رفته و اصلاحات لازم از سوی دولت بر روی آن صورت می‌گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها