کد خبر: 527577
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۸ ۱۱:۲۳:۲۴
| |

رئیس قوه قضاییه مطرح کرد:

لحاظ شدن کم اطلاعی مردم، در پرونده های قضایی

رئیس دستگاه قضا گفت: بی‌اطلاعی یا کم اطلاعی مردم از مسائل حقوقی در فرایند رسیدگی‌های قضایی مورد ملاحظه قرار می‌گیرد.

لحاظ شدن کم اطلاعی مردم، در پرونده های قضایی
کد خبر: 527577
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۸ ۱۱:۲۳:۲۴

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه درباره این که چقدر از اشکال‌های موجود در پرونده‌های قضایی، به کم اطلاعی مردم از مسایل حقوقی برمی گردد، افزود: در این خصوص مواردی هست که البته نمی‌توانم درصد تعیین کنم، چون افراد با هم تفاوت دارند، اما بخشی از مردم چه خانواده‌ها و چه فردی که مورد اتهام قرار می‌گیرند، به ویژه در امور کیفری، به علت نداشتن آگاهی لازم از قوانین، مقررات و مجازات‌هایی که در پیش دارند، با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

به گزارش ایلنا، وی گفت: بی اطلاعی یا کم اطلاعی حقوقی مردم در زمان رسیدگی مورد ملاحظه قرار می‌گیرد مثلا چنانچه فردی باشد که در زمان تحقیقات مشخص شود فریب خورده است، این مساله در زمان رسیدگی‌های دادسرا، دادگاه بدوی، محاکم تجدیدنظر و دیوان عالی کشور ملاحظه می‌شود.

محسنی اژه‌ای تاکید کرد: در فرایند رسیدگی قضایی به ویژه شرایط فردی که سن و آگاهی کمی داشته و در شرایط خاصی مرتکب جرم شده باشد، این موارد ملاحظه خواهد شد.

آن طور که در سند تحول قضایی آمده؛ ارتقاء آموزش‌های عمومی در زمینه جرائم و تخلفات با تمرکز بر ۱۰ عنوان اولویت دار جرائم و تخلفات از طریق استفاده از ابزار‌های رسانه‌ای روز با تأکید بر رسانه ملی برای اطلاع‌رسانی کشف جرائم و تخلفات، کمک می‌کند که مردم آگاهی‌های حقوقی بیشتری کسب کنند.

افزایش آگاهی‌های حقوقی هم به کاهش جرائم کمک می‌کند و هم به مردم، در صورتی که به هر دلیلی درگیر پرونده‌های قضایی شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها