کد خبر: 526694
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۲ ۰۹:۳۴:۰۰
| |

رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم:

ارز ترجیحی به صورت صددرصدی حذف نشده/ پیشنهاد دادم یارانه کل سه دهک آخر درآمدی را حذف کنند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه، گفت برای حذف ارز ترجیحی باید کنترل نظارتی صد در صدی به میزان مورد نیاز وجود داشته باشد و تورم بی رویه را مهار کنند، اما این کنترل نظارتی وجود ندارد و این باعث نرخ تورم می‌شود.

ارز ترجیحی به صورت صددرصدی حذف نشده/ پیشنهاد دادم یارانه کل سه دهک آخر درآمدی را حذف کنند
کد خبر: 526694
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۲ ۰۹:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم در رابطه با ارزیابی اولیه از لایحه بودجه سال 1401 که توسط دولت به مجلس آورده شد، گفت: در مجموع با توجه به سخنرانی آقای رئیس‌جمهور در بین اهدافی که برای بودجه پیش‌بینی کردند، نقاط قوت بیشتر از نقاط ضعف است.

به گزارش ایلنا، وی افزود: یک کار خوبی که در بودجه انجام شده کاهش بدهی‌های دولت و کاهش کسری بودجه است. من فکر می‌کنم دولت می‌تواند روی این دو شاخص مهم کار و آن را اصلاح کند. البته نه اینکه کسری بودجه را از طریق عدم تخصیص پروژه‌های عمرانی بخواهد کاهش دهد به این خاطر که پروژه‌های عمرانی اگر تخصیص نداشته باشد، اولین اثرش افزایش نرخ بیکاری است. بعد از آن اگر نرخ بیکاری افزایش داشته باشد، روی معیشت اثر می‌گذارد و بعد خیلی از شاخص‌های دیگر هم در مسیر منفی افزایش خواهند داشت و شکاف طبقاتی بیشتر می‌شود. لذا مسیر کاهش کسری بودجه از طریق عدم تخصیص به پروژه‌های عمرانی اشتباه است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1400 در رابطه با حذف ارز ترجیحی، اظهار داشت: حذف ارز ترجیحی به آن معنی که قبلا دنبال آن بودند نیست، اما یک مصوباتی دارند هم شورای عالی امنیت ملی و هم سران قوا که از آن مصوبات دارند استفاده می‌کنند که مکمل بودجه است. ارز ترجیحی به صورت صد در صدی حذف نشده است.

وی ادامه داد: برای حذف ارز ترجیحی باید کنترل نظارتی صد در صدی به میزان مورد نیاز وجود داشته باشد و تورم بی‌رویه را مهار کند، اما این کنترل نظارتی وجود ندارد و این باعث نرخ تورم می‌شود.

زارع همچنین بیان کرد: با توجه به مصوباتی که داشتند و مکمل بودجه است و از آنجا که دولت در سال اول قرار دارد، من پیشنهاد دادم کل سه دهک آخر درآمدی را حذف کنند، حداقل اگر قصد افزایش یارانه نقدی وجود دارد، این افزایش برای دهک‌های اول بیشتر باشد تا بتواند به نوعی کمک‌کننده باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در رابطه پیش‌بینی میزان فروش نفت در بودجه، گفت: با توجه به اینکه هم‌اکنون هم حدود 1 میلیون بشکه فروش نفت در روز داریم، پیش‌بینی فروش 1 میلیون و 200 هزار بشکه منطقی و نزدیک به واقعیت است، همچنین قیمت نفت را هم هر بشکه 60 دلار در نظر گرفته‌اند که نفت امروز 70 دلار است.

زارع درخصوص افزایش سن بازنشستگی، گفت: افزایش سن بازنشستگی از 30 سال به 32 به معنای آن است که جذب جدید نداشته باشند که البته من با این مخالفم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها