کد خبر: 525311
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۱:۱۱:۵۳
| |

الیاس نادران، عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

دولت مجلس را بیش از پیش در جریان تصمیمات بودجه ای قرار دهد / اگر قرار باشد هر کس بر حدود قانونی خود اصرار بورزد، مجلس هم ناچار به شخم زدن بوجه خواهد بود

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: از دولت خواست که مجلس را بیش از پیش در جریان تصمیمات بودجه‌ای خود قرار دهد. در غیر این صورت، مجلس ناچار به شخم زدن بودجه است.

دولت مجلس را بیش از پیش در جریان تصمیمات بودجه ای قرار دهد / اگر قرار باشد هر کس بر حدود قانونی خود اصرار بورزد، مجلس هم ناچار به شخم زدن بوجه خواهد بود
کد خبر: 525311
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۱۱:۱۱:۵۳

اعتمادآنلاین| الیاس نادران، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در جلسه علنی امروز(یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور اظهار کرد: شهید مدرس هرگز نه برای دوره بعد از خودش که حتی برای به پایان رساندن دوره‌ای که برای آن نماینده بود، دغدغه نداشت. انجام وظیفه، دفاع از منافع ملی و مبارزه با استبداد و استعمار و دفاع از حقوق مردم و استقلال کشور را بر هر امری مقدم داشته و از احدی واهمه نداشت. روش سیاستمداران معمولی اما حداکثری سازی رأی و کسب به محبوبیت بیشتر است حتی اگر برای تحقق آن لازم به کتمان حقیقت باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: این واقعیت چپ و راست و مجلسی و دولتی نمی‌شناسد. دیکتاتوری فضای مجازی در راهبری این سیاست‌مداران کار را به جایی رسانده که در یک اقدام پوپولیستی و جلب رضایت اقشار مختلف، مبانی کارشناسی خود را زیر پا می‌گذارند. شهید مدرس فرمود که سرباز را سی سال مواجب می‌دهند، تا یک روز از کشور دفاع کند. حال اگر مصلحت‌اندیشی موجب شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت باشد، وای به حال ما و مملکت و ملتی که به ما امید بسته‌اند.

بودجه؛ مهم‌ترین عنصر مشخص شدن راهبردی مالی دولت

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: شکاف‌های درآمدی، منفی شدن رشد تولید ناخالص ملی و تورم افسارگسیخته و البته رها کردن امور کشور در دولت قبل بورس را نابود و ارزش پول ملی را تنزل داد و بانک و پول و ارز و تجارت خارجی را به شدت تخریب کرد. اصلا معلوم نبود که مسئولان قبلی نماینده نظام هستند یا نماینده حاکمیت سلطه جهانی؟ نه تنها با تلاش‌هایشان تحریم‌ها برداشته نشد که آب باریکه صادرات نفت و مراودات خارجی از بین رفت و متأسفانه به آنها که می‌توانستند کمک کنند، اجازه داده نشد.

نادران بودجه را مهم‌ترین عنصر مشخص شدن راهبردی مالی دولت دانست و اصلاح آن را عامل اصلی مبارزه با رکود تورمی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه سهم تأثیر بودجه بر بازارهای مختلف قابل انکار نیست، گفت: در بودجه 1400، گام های اساسی در محرومیت‌زدایی، رشد تولید و اشتغال، حذف رانت اقتصادی، عادلانه کردن توزیع اعتبارات و رفع مشکلات و مسائل اجتماعی و فرهنگی برداشته شد که متأسفانه بعضی از احکام اساسی قانون بودجه معطل مانده است. برابر اطلاع، دولت جدید در صدد است که با تنظیم آئین نامه‌های اجرایی و دستورالعمل‌ها این موارد را عملیاتی کند ولی هم سرعت کند است و هم در استفاده از ظرفیت‌های مجلس اهتمام جدی خرج نمی‌شود.

نادران از دولت خواست که مجلس را بیش از پیش در جریان تصمیمات بودجه‌ای خود قرار دهد.

اگر قرار باشد هر کس بر حدود قانونی خود اصرار بورزد، مجلس هم ناچار به شخم زدن بوجه خواهد بود

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تأکید کرد: اگر قرار باشد هر کس بر حدود قانونی خود اصرار بورزد، مجلس هم ناچار به شخم زدن بوجه خواهد بود. اصلاح ساختاری، توزیع عادلانه منابع، حداقل‌سازی کسری بودجه و کارآمد سازی مصارف کشور از مهم‌ترین اصلاحات بودجه‌ای است. فراموش نکنید که این پول‌ها از کیسه مردم برداشته می‌شود. چه به صورت مستقیم از مالیات چه غیر مستقیم مثل درآمد نفتی و فروش اوراق یا مداخلات در بورس.

نماینده مردم تهران گفت: دولت راهبرد اقتصادی خود را رشد غیر تورمی اعلام کرده این امر پسندیده است ولی الزماتی دارد که بدون آن این هدف محقق نخواهد شد. افزایش بهره وری، رشد سرمایه گذاری، استفاده از ظرفیت‌های خالی تولید و استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی از جمله این موارد است. مردم می‌خواهند که ویرانی‌های به جا مانده به سرعت اصلاح شود و زندگی‌شان سامان یابد. این امر محقق نخواهد شد مگر با همراهی سه قوه. جلسات کارشناسی آسیب شناسی و نقد راهکارها و سیاست‌ها لازمه تحقق این امر است.

نماینده مدرم در مجلس در پایان برای تیم مذاکره کننده آرزوی موفقت کرد و گفت: امید است در فرصت حداقلی برای رفع تحریم‌ها، طرف‌های مذاکره کننده را برای رفع تحریم‌ها متقاعد کنند و کشور و ملت و فعالان اقتصادی در بازارها را از بلاتکلیفی خارج کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها