مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش:

نسبت تحصیلات و ازدواج و فرزندآوری نسبتی معکوس دارد / هر چه خانم ها به سمت این رفتند که درس بخوانند، ازدواج و بچه دار شدن در آن ها کمتر رخ داده

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح جوانی جمعیت با بیان اینکه به نظر می رسد که نسبت تحصیلات و ازدواج و فرزندآوری نسبتی معکوس دارد، افزود: به معنی که هر چه خانم ها به سمت این رفتند که درس بخوانند، ازدواج و بچه دار شدن در آن ها کمتر رخ داده است.

نسبت تحصیلات و ازدواج و فرزندآوری نسبتی معکوس دارد / هر چه خانم ها به سمت این رفتند که درس بخوانند، ازدواج و بچه دار شدن در آن ها کمتر رخ داده
کد خبر: 523067
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۷ ۱۰:۴۶:۴۹

اعتمادآنلاین| مهرداد ویس کرمی با اشاره به طرح جوانی جمعیت به تشریح وضعیت شغلی و کاری زنان در این طرح پرداخت.

به گزارش برنا، مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح جوانی جمعیت گفت: تمام تلاش در طرح جوانی جمعیت این است ضمن اینکه جلو رشد سیاسی، اجتماعی، سایر ابعاد شخصیتی زنان گرفته نشود، در عین حال آن ها بتوانند وظیفه مادری و جایگاه خود را در جامعه ایفا کنند.

او با بیان اینکه به نظر می رسد که نسبت تحصیلات و ازدواج و فرزندآوری نسبتی معکوس دارد، افزود: به معنی که هر چه خانم ها به سمت این رفتند که درس بخوانند، ازدواج و بچه دار شدن در آن ها کمتر رخ داده است.

ویس کرمی ادامه داد: تمام تلاش کمیسیون مشترک جوانی جمعیت این است که خانم ها بتوانند ادامه تحصیل دهند و به جایگاه های اجتماعی برسند تا بتوانند متاهل بودن و فرزندآوری را تجربه کنند. این شیوه سختی های خود را دارد اما باز هم کار نشدنی نیست.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای خانم های کارمند موضوع دورکاری می تواند موثر باشد، همچنین شرایط فارغ التحصیلی، جا به جایی دانشجویان، مرخصی، مهمان بودن را تسهیل کردیم تا خانم ها احساس کنند که ازدواج و فرزنددار شدن مانعی برای ادامه تحصیل و جایگاه های علمی و شغلی آن ها نیست.

ویس کرمی با اشاره موضوع امکان دورکاری خانم ها و عواقب آن گفت: هر تصمیمی که در حیطه اجتماعی و قانون گذاری بگیرید یک سری عواقب مثبت و منفی دارد. در موضوع دورکاری ممکن در جاهایی کارفرمایان به این نتیجه برسند که به جای جذب نیروی خانم که امکان دورکاری گرفتن طولانی مدت را دارد، نیروی آقا جذب کند تا نیروی کارش در محیط کار بتواند حاضر باشد. در این باره در کمیسیون مشترک نیز بحث شد و من این مسئله را قبول دارم.

او با بیان اینکه یکی از مشکلات جامعه ما خانم هایی هستند که از سن ازدواج گذشتند که آمار آن چند میلیون نفر است، گفت: در چنین شرایطی با افزایش سن خانم ها و عدم ازدواج در سال های آینده موضوع پیری، تنهایی و.. برای آن ها پیش می آید. امری که می تواند این مشکلات را کم کند موضوع خانواده و مسائل عاطفی و روانی است.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اینکه یک خانمی تنها شاغل باشد همه مشکلاتش حل نمی شود و خانواده در چنین شرایطی بسیار مهم است. بسیاری از خانم هایی که سن های بالا دارند و ازدواج نکردند شاغل؛ استاد دانشگاه و دارای وضع مالی خوبی هستند اما خلایی ممکن است به لحاظ خانواده پیش بیاید که در آینده مشکل هایشان بیشتر خواهد شد.

ویس کرمی درباره تألیفات کتب درسی مبنی بر ازدواج به هنگام افراد گفت: به لحاظ شرایط فیزولوژیکی و شرایط جسمی، آب و هوایی شرایط ازدواج برای هر کسی متفاوت است. بلوغ جسمی افراد متفاوت است و حتی در موضوع ازدواج بلوغ عقلی نیز جایگاه مهمی دارد که چنین بلوغی را با تربیت می توان ایجاد کرد؛ به طوری که ممکن است فردی 30 سال سن داشته باشد اما هنوز به بلوغ عقلی نرسیده باشد.

او با بیان اینکه در ازدواج سن شرعی ملاک است و باید به شرایط و خصوصیات افراد توجه کرد، ادامه داد: هدف در این طرح این است که خانواده ها درگیر تربیت شوند و شرایط به طوری باشد که رشد اجتماعی برای افراد صورت گیرد. ازدواج زودهنگام مد نظر این طرح نبوده است.

ویس کرمی گفت: با شاخصه های قانونی و کتب ها نمی توان تصمیم ازدواج برای کسی گرفت و باید ملاک های فردی نیز در نظر گرفته شود. البته ساخت آثار فرهنگی مانند کتاب و تألیفات درسی در این طرح دیده شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره بودجه در نظر گرفته شده برای قانون طرح جوانی جمعیت گفت: در ابتدا مبلغی برای هر قانونی در نظر گرفته می شود و در ادامه به اندازه ای که آن بودجه محقق می شود، تخصیص پیدا می کند. دادن خودرو خارج از نوبت به مادری که فرزنددار می شود بودجه نمی خواهد و بسیاری از تشویق ها و تسهیلات موضوعاتی است که وجود دارد و نیاز به بودجه خاصی ندارد.

او در پایان افزود: بیشتر از 200 ساعت نفر روی این طرح کار شده است و در نهایت به صورت آزمایشی به مدت 7 سال اجرا می شود تا در نهایت ارزیابی شود و برای ادامه، اصلاح و یا عدم اجرای آن اقدام شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها