محمود نبویان، نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:

ایران در عرصه هسته‌ای به خودکفایی رسیده‌ است/ نظارتهای فراپادمانی آژانس را نمی‌پذیریم

نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: تعامل ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در چارچوب پادمان باشد و ایران تعهدی فراتر از پادمان را نمی‌پذیرد.

ایران در عرصه هسته‌ای به خودکفایی رسیده‌ است/ نظارتهای فراپادمانی آژانس را نمی‌پذیریم
کد خبر: 520432
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۰ ۰۸:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدمحمود نبویان، نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات برخی از افراد مبنی بر اینکه دولت چاره‌ای جز پذیرش شروط غربی‌ها در برجام ندارد چرا که وضعیت اقتصاد در گرو برجام است، اظهار کرد: متاسفانه مبنای فکری برخی از افراد و جریان‌های سیاسی داخلی این است که اگر ما دست در دست مقامات غربی و آمریکایی نگذاریم و با آنان ارتباط برقرار نکنیم، نمی‌توانیم مشکلات کشورمان برطرف کنیم. این افراد حل مشکلات کشور را منوط به ارتباط گسترده با غربی‌ها می‌دانند و هیچ‌گونه اعتقادی به تکیه بر ظرفیت‌های داخلی خودمان و تخصص نخبگان ایرانی ندارند.

به گزارش مهر، وی بیان کرد: تفکری که معتقد است برای حل مشکلات کشور باید با غربی‌ها ارتباط برقرار کنیم، کاملا باطل است چراکه ما برای رفع مشکلات کشور باید به توان نیروهای جوان و نخبگان خودمان تکیه کنیم. ملت ما در دوران جنگ تحمیلی اثبات کردند که بدون کمک کشورهای دیگر می‌توانند مشکلات بزرگ را از سر راه بردارند. همچنین اخیرا در زمینه تولید واکسن کرونا و ماسک به جهانیان نشان دادیم که توانمند هستیم.

ایران در عرصه هسته‌ای به خودکفایی رسیده‌ است

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته‌ای هم به خودکفایی رسیده‌ است، گفت: افرادی که معتقدند برای رفع مشکلات کشور باید باز هم پای میز مذاکره بنشینیم و شروط غربی‌ها را بپذیریم، در وهله اول لازم است به این سوال پاسخ دهند که آیا با برجام تحریم‌ها و مشکلات ایران برطرف شد؟

نبویان متذکر شد: البته مدافعان برجام می‌گویند که برجام خوب بود و از زمانی که آمریکا از آن خارج شد، مشکلات به وجود آمد. این در حالی است که آمریکا در سال 97 از برجام خارج شد اما برجام در سال 94 امضا شد و پیش از خروج آمریکا از برجام نیز ما شاهد هیچ نوع گشایشی نبودیم و حتی در آن مقطع هم رابطه بانکی ایران با بسیاری از کشورهای غربی برقرار نشد.

برجام تحریم‌ها را بیشتر کرد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش تحریم‌های ایران فقط مربوط به دوران ریاست جمهوری ترامپ نیست و حتی در زمان ریاست جمهوری اوباما هم شاهد تشدید تحریم‌های ایران از سوی آمریکا و غربی‌ها بودیم. بنابراین به هیچ وجه نباید مجددا به آمریکا و غرب اعتماد کرد و اقتصاد کشورمان را نباید به برجام و غربی‌ها گره بزنیم.

وی گفت: همه به خوبی می‌دانند که با برجام، تحریم‌های ایران نه تنها لغو نشد بلکه بیشتر شد اما با وجود خلف وعده غربی‌ها، هنوز برخی از افراد در داخل کشور معتقدند که ما باید باز هم شروط غربی‌ها را بپذیریم. در برجام، غربی‌ها به دنبال تضعیف صنعت هسته‌ای ما بودند و بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای ایران متوقف شد اما در نهایت تحریم‌های ایران را برنداشتند.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از شروط غربی‌ها آن است که منطقه را از دست ما بگیرند، اظهار داشت: غربی‌ها به دنبال مذاکره درباره مسائل منطقه‌ای هستند و هدفشان این است که جمهوری اسلامی ایران منطقه را ترک کند و فقط در مرزهای خودش محصور باشد. این در حالی است که آمریکا لشکر نظامی خودش را تا خلیج فارس آورده و بنابراین ما هم نباید فقط در مرزهای خودمان محصور شویم. علت آنکه دشمنان نمی‌توانند ایران را ناامن کنند آن است که ما مرزهای خودمان را توسعه دادیم و الان مرز ایران تا سوریه، لبنان، یمن و عراق گسترش یافته است.

غربی‌ها می‌خواهند قدرت موشکی را از ما بگیرند

نبویان تاکید کرد: یکی دیگر از شروط غربی‌ها آن است که درباره مباحث موشکی با ایران مذاکره کنند. آنان می‌خواهند قدرت موشکی را از ایران بگیرند تا ما در صورت حمله دشمنان، هیچ ابزاری برای دفاع از خودمان نداشته باشیم. اگر ما شروط غربی‌ها مبنی بر مذاکره درباره مسائل منطقه و مباحث موشکی را بپذیریم، عملا در برابر غربی‌ها و آمریکا تسلیم شدیم و نباید این شروط را بپذیریم.

وی ادامه داد: مشکلات ما فقط مربوط به تحریم‌ها نیست بلکه مشکل اصلی ما به‌ عدم توجه به تولیدات داخلی و واردات بی‌رویه بازمی‌گردد. حتما باید مشکلات تولیدکنندگان داخلی مرتفع شود. برای مثال، زمانی که ما خودمان می‌توانیم لوازم خانگی باکیفیت تولید کنیم، چه لزومی دارد که لوازم خانگی خارجی وارد کشورمان شود؟ باید جلوی واردات بی‌رویه کالاهای خارجی به کشورمان گرفته شود.

مشکلات اقتصادی ما فقط ناشی از تحریم نیست

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمیسیون اصل 90 مجلس در حال بررسی میزان واردات کالاهای لوکس به کشورمان است و باید بگویم که برای واردات یک قلم کالای جزئی که فقط یک تا دو درصد مصرف داخلی دارد، 500 میلیون دلار پرداخت می‌شود. پس مشکلات اقتصادی ما فقط مربوط به تحریم‌ها نیست بلکه واردات بی‌رویه کالاهای لوکس یکی از علل اصلی مشکلات کشور است و بهتر است که به جای واردات این کالاها، به سمت تأمین نیازهای اساسی مردم برویم.

نبویان گفت: اگر ما بخواهیم اشتغال ایجاد کنیم، این کار شدنی است و هیچ ارتباطی به برجام و تحریم‌ها ندارد. برای مثال اگر صنعت مسکن فعال شود، مشاغل زیادی در کشورمان به وجود می‌آید. حداقل 200 شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم با بخش مسکن در ارتباط هستند که متأسفانه در دولت روحانی بسیاری از افراد به دلیل تعطیلی مسکن بیکار شده‌اند.

روحانی ویرانه‌ای را تحویل رئیسی داد

وی متذکر شد: دولت روحانی کشور را با استقراض اداره می‌کرد اما دولت سیزدهم هیچ‌گاه مشکلات را به آنان نسبت نداد. این در حالی‌ است که روحانی و دیگر مقامات دولت تدبیر و امید در چهار سال اول فعالیت خود همه مشکلات را به دولت سابق ربط می‌دادند اما دولت رئیسی آنقدر باحیا است که هیچ حرفی نمی‌زند.

نبویان گفت: روحانی ویرانه‌ای را به رئیسی تحویل داده است و تا سال 1405 اوراق فروخته که دولت سیزدهم در حال پرداخت این بدهی‌هاست. همچنین الان حدود 500 هزار میلیارد تومان بدهی بانکی داریم که دولت باید آن را پرداخت کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما باید به جای تأکید بر ارتباط با غربی‌ها، مشکلات بانکی خود را حل کنیم. بانک‌های خصوصی ما مدام در حال استقراض از بانک مرکزی هستند به گونه‌ای که یکی از بانک‌های خصوصی حدود 32 هزار میلیارد تومان استقراض کرده که این اقدام منجر به افزایش نقدینگی می‌شود. نکته جالب دیگر آن است که برخی آقایان در دولت سابق بانک‌های نظامی را منحل کردند اما بانک‌های خودشان را نگه داشتند.

نبویان تأکید کرد: از سوی دیگر باید به این مسئله توجه کرد که کشورهای دنیا محدود به آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس نیست و ما باید ارتباط خود را با دیگر کشورهای جهان به ویژه کشورهای همسایه و همسو افزایش دهیم. دولت روحانی و به طور خاص محمدجواد ظریف با برجام، ما را در چاهی انداختند که به راحتی نمی‌توان از آن خارج شد.

ایران هیچ تعهدی را فراتر از پادمان نمی‌پذیرد

وی اظهار داشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدام می‌گوید که «ضامن اجرای توافقات در ایران است» و بر تعهدات ایران نظارت می‌کند. این در حالی است که در برجام برای اجرای تعهدات تضمین گذاشته شد اما برای رفع تحریم‌های ایران هیچ تضمینی در نظر گرفته نشد. پاسخ گروسی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واضح است مبنی بر اینکه رابطه آژانس با کشورهای هسته‌ای فقط باید تحت پادمان باشد و ما بیشتر از پادمان تعهدی را انجام نمی‌دهیم.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران در برجام نظارت‌های فراپادمانی را پذیرفت و در ازای آن قرار بر این شد که غربی‌ها هم تحریم‌های ایران را بردارند اما این کار را نکردند. بنابراین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق ندارد ادعایی بیشتر از توافق پادمان داشته باشد.

نبویان تصریح کرد: در واقع، ما با برجام نظارت‌های بسیار خسارت‌باری را پذیرفتیم اما این نظارت‌ها مربوط به توافق جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست بلکه مربوط به توافق ایران با گروه 1+5 است و از آنجایی که آن توافق به هم خورده است، آژانس دیگر حق ندارد ادعایی فراتر از پادمان داشته باشد. آنان باید فقط در قالب پادمان صحبت کنند.

وی تاکید کرد: ادعای آژانس بالاتر از پادمان مشروعیت قانونی ندارد و نباید شنیده شود. ما با آژانس فقط رابطه هسته‌ای داریم و حرفی فراتر از آن را نمی‌پذیریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها