کد خبر: 520426
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۰ ۰۷:۵۲:۰۰
| |

آیت‌الله صافی گلپایگانی؛ منتقد گرانی بنزین و مرجع مدافع برجام در دوران روحانی

تیر سال 94، چندی بعد از توافق برجام، نهاوندیان که در آن زمان رئیس دفتر روحانی بود، به قم رفت و با آیت‌الله صافی‌گلپایگانی دیدار کرد. ایشان نیز این توافق را به رئیس‌جمهور تبریک گفته و عنوان کرده بودند که دستیابی به این توفیق و برتری بر ابرقدرت‌ها در موضوع هسته‌ای عنایت الهی است و عزت اسلام عزیز به عقل و تدبیر در اداره امور وابسته است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی؛ منتقد گرانی بنزین و مرجع مدافع برجام در دوران روحانی
کد خبر: 520426
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۰ ۰۷:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| هجمه‌های صورت‌گرفته علیه آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی چنان بود که رئیس‌جمهور پیشین نیز سکوت خود را شکست و در پیامی تضعیف جایگاه مرجعیت را به ریختن آب به آسیاب دشمن تعبیر کرد.

به گزارش روزنامه شرق، حمایت رئیس‌جمهور پیشین از این مرجع شیعه در حالی است که ایشان در دوران هشت‌ساله ریاست‌جمهوری حسن روحانی و در دیدارهایی که با او یا کابینه‌اش داشت از آنها خواسته بود که به وضعیت معیشتی مردم رسیدگی کنند و اتفاقا بارها از رابطه با دیگر کشورهای جهان گفته بود؛ همان توصیه‌هایی که باعث شده مورد عتاب قرار گیرد!

آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی شهریور سال 98 در دیدار محمد نهاوندیان معاون اقتصادی حسن روحانی گفته بود دو سال باقی‌مانده از دولت فرصت بسیار مهمی است که بتوانید حُسن اعتماد مردم به دین و نظام را جلب کنید.


ایشان از گرانی در کشور انتقاد کرده و گفته بودند: «مردم ایران نباید در سختی و ناراحتی باشند. کاری کنید که با اعتماد بیشتر به شما و دیدن کارهای خوب و رفاه و راحتی، توجه و عقیده‌شان به دیانت بیشتر شود».


این مرجع همچنین رابطه‌ با کشورهای دیگر با حفظ عزت و شرافت کشور و نظام اسلامی به‌ویژه با کشورهای منطقه و جهان اسلام را بسیار لازم و ضروری دانسته بودند.


شهریور سال 96 نیز ایشان در دیدار با محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی گفته بود: «بنده از انبوه مشکلاتی که پیش‌روی دولت است، مطلع هستم؛ باوجوداین باید با تدبیر با مشکلات مواجه شد. ما می‌خواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم، نمی‌شود با دنیا درگیر شد».

خرداد سال 96، چند روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، حسن روحانی به قم رفت و با برخی مراجع تقلید ازجمله آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی دیدار و گفت‌وگو کرد. ایشان نیز تمام مسئولان اعم از قوای سه‌گانه و نخبگان را به تلاش بیش‌ازپیش برای پاسخ به انتظارات و توقعات مردم فراخواندند.


یک سال پیش از آن نیز روحانی به قم رفته بود و با این مرجع دیدار کرده بود. آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی در این دیدار نیز به رئیس‌جمهور وقت توصیه کرده بود که توسعه روابط با دیگر کشورها ضروری و مهم است و باید در مجامع بین‌المللی حضور و مشارکتی فعال داشته باشیم و به گونه‌ای پیش برویم که مردم به توسعه روابط با دنیا امیدوارتر باشند و ما و دیگران از این ارتباط بهره ببریم.


‌انتقاد از گرانی بنزین


ایشان البته در آبان سال 98 و بعد از اتفاقاتی که بر سر گرانی بنزین در کشور رخ داد، بیانیه‌ای نوشتند و از تصمیم دولت انتقاد کردند. در بیانیه آیت‌الله صافی‌گلپایگانی آمده بود: «متأسفانه درحالی‌که گرانی، تورم و بی‌کاری بسیاری از اقشار مملکت را در وضعیت سخت و ناراحت‌کننده‌ای قرار داده، طرحی در شب میلاد رسول رحمت (صلی الله علیه و آله و سلم) توسط سران قوا تصویب شد که موجب تأسف و نگرانی شدید است. از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که لغو این طرح را اعلام کنند و برای رفع مشکلات مردم، با مشورت بزرگان و استادان علم اقتصاد اقدام فوری کنند».


‌مرجع مدافع برجام


تیر سال 94، چندی بعد از توافق برجام، نهاوندیان که در آن زمان رئیس دفتر روحانی بود، به قم رفت و با آیت‌الله صافی‌گلپایگانی دیدار کرد. ایشان نیز این توافق را به رئیس‌جمهور تبریک گفته و عنوان کرده بودند که دستیابی به این توفیق و برتری بر ابرقدرت‌ها در موضوع هسته‌ای عنایت الهی است و عزت اسلام عزیز به عقل و تدبیر در اداره امور وابسته است.


پیش از آن نیز در اسفند سال 93، ایشان در دیدار با حسن روحانی گفته بودند که توجه به سیاست خارجی حائز اهمیت است و نباید فقط یک یا چند کشور موضوع سیاست خارجی ما باشد؛ بلکه باید به رابطه سازنده با دیگر کشورها توجه شود. این مرجع شیعه اصلاح روابط و حل برخی مسائل با کشورهای اسلامی را مورد تأکید قرار داده بودند.


ایشان در اردیبهشت سال 95 نیز در دیدار با علی ربیعی، وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از کارشکنی‌هایی که به بهانه انتقاد از برجام در کار دولت می‌شود، انتقاد کرده و گفته بودند: «قبلا فساد بود و حالا که این دولت این مسئله را حل کرده است‌، نمی‌گذارند کار شود. متأسفانه عده‌ای ملتفت نیستند و در کارها اخلال می‌کنند و ما همیشه دعا می‌کنیم که خداوند آنها را هدایت کند تا مشکلات را بیش از این ایجاد نکنند». آیت‌الله صافی‌گلپایگانی در پایان نیز گفتند: «همه باید به فکر مملکت باشیم و از دیگر مملکت‌ها عقب نباشیم».


از همین سخنان نیز می‌توان به این نتیجه رسید که حمله‌کنندگان امروز، سخنان آن روزهای ایشان در حمایت از برجام را فراموش نکرده‌اند و حالا فرصت را برای حمله غنیمت شمرده‌اند. آنها به یاد نیاوردند که آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی از معدود افرادی بود که بعد از ماجراهای رخ‌داده در افغانستان و ظهور دوباره طالبان در آن کشور پیام دادند و سکوت مجامع بین‌المللی در قبال جنایت علیه مردم مظلوم افغانستان را محکوم کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها