بهرام پارسایی، نماینده سابق شیراز در مجلس، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

تخت جمشید اثبات ریشه‌دار بودن حقوق بشر در تاریخ ایرانیان است نه نماد ظالمان/ آلمان با سابقه جنایت‌های تاریخی، نازی‌ها را ظالم نمی‌خواند/ کارگران ساخت تخت جمشید روزانه دستمزد می‌گرفتند و کارمندان فعلی این مرکز ماه‌ها بدون حقوق کار کرده‌اند

نماینده شیراز در مجلس دهم می‌گوید رئیس‌جمهور در حالی تاریخ تخت جمشید را تاریخ ظالمان خواند که بر اساس مستندات تاریخی، دستمزد کارگران این مجموعه هر شب به آنها پرداخت می‌شده اما کارمندان فعلی مجموعه چهار ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند.

تخت جمشید اثبات ریشه‌دار بودن حقوق بشر در تاریخ ایرانیان است نه نماد ظالمان/ آلمان با سابقه جنایت‌های تاریخی، نازی‌ها را ظالم نمی‌خواند/ کارگران ساخت تخت جمشید روزانه دستمزد می‌گرفتند و کارمندان فعلی این مرکز ماه‌ها بدون حقوق کار کرده‌اند
کد خبر: 519407
|
۱۴۰۰/۰۸/۰۴ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اظهارات سید ابراهیم ر‌ئیسی، رئیس دولت سیزدهم، در سفر به شیراز و تاکید او بر این جمله که «عاقبت ظالمان را ببینید» که در بازدید از تخت جمشید بیان شد واکنش‌های مختلفی در پی داشته است. همزمانی گفته‌های عزت‌الله ضرغامی، وزیر گردشگری و میراث فرهنگی، درباره حفر چاه کشاورزی در اطراف تخت جمشید نیز بر این واکنش‌ها دامن زد.

بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس دهم، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره اظهارات رئیس دولت سیزدهم گفت: حتی کشورهایی که دارای قدمت‌ چندانی نیستند از گذشتگان و گذشته حاکمان خود، حتی در صورت ظالم بودن، به نیکی یاد می‌کنند.

او در این باره به آلمان اشاره کرد و گفت: در کشوری همانند آلمان جنایت‌های نازی در همه دنیا روشن است یا نسل‌کشی ارامنه در ترکیه به روشنی رخ داده، اما این کشورها به هیچ وجه به ابعاد جنایات تاریخی در کشورهایشان اشاره نمی‌کنند.

پارسایی با انتقاد از ظالم خواندن تاریخ ایرانیان در تخت جمشید این ادبیات را نهایت بی‌انصافی شمرد و گفت: در تخت جمشید مستندات تاریخی‌ای وجود دارد که تاکید می‌کند حقوق کارگران حتی غیرایرانی باید در همان روز غروب در زمان کار پرداخت شود و تا این اندازه به حقوق شهروندان اهمیت می‌دادند، این در حالی است که در همان دیدار کارکنان این مرکز گفتند چندین ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند.

او توضیح داد: در تخت جمشید پیش از احداث خود بنا برای سکونت کارگران محلی در نظر گرفته شده بود و تا این اندازه بر حقوق کارگزاران نیز تاکید می‌شده و شواهد بسیاری دال بر محترم شمردن شأن و حقوق زنان و اقلیت‌ها در تخت جمشید موجود دارد.

پارسایی با اشاره به تدوین نخستین منشور حقوق بشر در جهان به دستور کوروش هخامنشی گفت: کوروش هخامنشی در دنیا به رعایت حقوق بشر معروف است و این اظهارات شایسته نبود.

پارسایی با انتقاد از اظهارات وزیر گردشگری و میراث فرهنگی نیز ادامه داد: اینکه کسی بگوید در بیخ گوش آثار ملی چاه حفر شود با رسالت و مسئولیت میراث فرهنگی در تضاد است و نشان می‌دهد یا فهم درستی از مسئولیت خود ندارند یا دغدغه‌ای نسبت به میراث فرهنگی ندارند.

نماینده سابق شیراز در مجلس در پایان گفت: اگر قرار است هویت ملی و باستانی استانی زیر سوال برود، از اساس نیازی به سفر استانی نیست.

چکیده گفت‌وگو با بهرام پارسایی

-حتی کشورهایی که دارای قدمت‌ چندانی نیستند از گذشتگان و گذشته حاکمان خود، حتی در صورت ظالم بودن، به نیکی یاد می‌کنند

-در کشوری همانند آلمان جنایت‌های نازی در همه دنیا روشن است یا نسل‌کشی ارامنه در ترکیه به روشنی رخ داده، اما این کشورها به هیچ وجه به ابعاد جنایات تاریخی در کشورهایشان اشاره نمی‌کنند

-کوروش هخامنشی در دنیا به رعایت حقوق بشر معروف است و این اظهارات شایسته نبود

-اینکه کسی بگوید در بیخ گوش آثار ملی چاه حفر شود با رسالت و مسئولیت میراث فرهنگی در تضاد است و نشان می‌دهد یا فهم درستی از مسئولیت خود ندارند یا دغدغه‌ای نسبت به میراث فرهنگی ندارند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها