محمود صادقی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

محاکمه روحانی و ظریف فرافکنی سیاسی است/ تعلیق به بحث‌های اصلی برجام هیچ ارتباطی ندارد/ امثال آقای روحانی باید در سیاست حضور داشته باشند

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به نظرم محاکمه روحانی یا ظریف نوعی فرافکنی سیاسی برای تحت تأثیرقراردادن افکار عمومی است؛ برای اینکه فراموش شود قرار بود مشکلات عدیده مردم حل شود که تا اینجا نشده است.

محاکمه روحانی و ظریف فرافکنی سیاسی است/ تعلیق به بحث‌های اصلی برجام هیچ ارتباطی ندارد/ امثال آقای روحانی باید در سیاست حضور داشته باشند
کد خبر: 517771
|
۱۴۰۰/۰۷/۲۲ ۱۱:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه شرق گفت‌وگویی با محمود صادقی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

تعلیق به بحث‌های اصلی برجام هیچ ارتباطی ندارد

درباره دو واژه «تعلیق» و «لغو» خود آقای ظریف هم توضیح داد که این موضوع به بحث‌های اصلی برجام هیچ ارتباطی نداشته است و ضمیمه برجام آمده بود.

قرار بود که شش قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل یک‌جا لغو شود که تا الان هم لغو شده و تعلیقی در کار نبوده است. در یک بخش که مربوط به قواعد اتحادیه اروپا بوده، واژه تعلیق به کار رفته است که آقای ظریف توضیحات فنی آن را ارائه کرد.

چرا دولت فعلی همان مسیر مذاکرات را می‌رود؟

اگر رویکرد سیاست خارجی دولت قبل سراسر نادرست بوده است، چرا دولت فعلی همان مسیر مذاکرات را می‌رود؟ چرا نمایندگان با ادامه مذاکرات مخالفت نمی‌کنند؟

اگر با برجام مخالف بودند و برای برجام آقای ظریف را تحت فشار قرار می‌دهند و باور دارند که محتوای برجام زیان‌بار بوده است، بیایند و بگویند اصلا کل برجام ملغی شود و ایران از همه تعهدات خارج شود.

محاکمه روحانی و ظریف فرافکنی سیاسی است!

دادگاهی‌کردن افرادی مانند آقایان روحانی، ظریف، جهانگیری و... هم اقدام، سیاسی است و هم هدف؛ وگرنه از منظر حقوقی این‌دست مسائل قابل پیگیری نیست.

قانون اساسی درباره نحوه مواجهه با رئیس‌جمهور و وزرا راهکارهایی پیش‌بینی کرده است؛ از جمله پرسش یا استیضاح که هم در وقت خودش استفاده شده است و هم می‌توانست در موعد قانونی یعنی روی‌کاربودن دولت از این ابزارها بیشتر استفاده کنند.

به نظرم محاکمه روحانی یا ظریف نوعی فرافکنی سیاسی برای تحت تأثیرقراردادن افکار عمومی است؛ برای اینکه فراموش شود قرار بود مشکلات عدیده مردم حل شود که تا اینجا نشده است!

امثال آقای روحانی باید در سیاست حضور داشته باشند

اطلاع خاصی‌ ندارم که نیت آقای روحانی از انتشار توئیت‌های اخیرش چیست اما به‌هر‌حال امثال آقای روحانی باید در سیاست حضور داشته باشند.

آنها ظرفیت‌های سیاسی این کشور محسوب می‌شوند و معمولا هم رهبر انقلاب رؤسای جمهور را بعد از مسئولیت‌شان در دولت به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام درمی‌آورند؛ علت هم آن است آنها بتوانند تجربیات خود را عرضه کنند.

اگرچه آقای روحانی تا اینجای کار به عضویت مجمع منصوب نشده، اما به‌هر‌حال، ظرفیتی است که باید از او استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، این اظهارات محمود صادقی در حالی است که به تصریح شخص ظریف در سال 94 و در صحن علنی مجلس، هیچ جای برجام حرفی از تعلیق نیامده بلکه لغو است و ظریف بارها این عبارت را برای نه قطعنامه‌ها بلکه برای تحریم به کار برده بود. شاهد مدعا هم اظهارات شخص حسن روحانی بود که گفت «همه تحریم‌ها بالمره و یک جا رفع خواهند شد».

همچنین دولت فعلی باید و اصولا مسیر مذاکرات را پیش ببرد چون خواه یا ناخواه برجام یک سند رسمی بین المللی است که ایران به عنوان کشوری متعهد، خود را ملزم به اجرای آن می‌داند ولی این اجرا توسط دولت فعلی تاکنون منوط به این شده است که طرف مقابل نیز حاضر شود به تعهداتی خود تمام و کمال عمل کند. به عبارتی مشکل از نفس مذاکره نبود بلکه نوع مذاکره مهم است.

علاوه بر این،‌ اینکه بحث محاکمه مسببین وضع موجود، فارغ از نیت‌های احتمالی برخی، یک مطالبه ملی است و اکنون آحاد مردم این سوال را از خود می‌پرسند که مگر امکان دارد کارگزار یا کارگزارانی قصور یا تقصیر فاحشی در عملکرد خود داشته باشند ولی چشم پ‍وشی شود. هرچند دولت سیزدهم در مدت کوتاهی که مسئولیت پذیرفته، تاکنون توانسته امیدهایی را برای بهبود وضع کشور در دل‌ها ایجاد کند و نیازی به لاپوشانی سیاسی نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها