حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب سبز:

قطعاً ایران در صورت بدقولی طرف غربی، گام‌های بازگشت به قبل از برجام را بر می‌دارد/ بحث صیانت از حقوق هسته‌ای ایران، چارچوب مذاکرات خواهد بود

دبیرکل حزب سبز گفت: مذاکره نباید برای مذاکره باشد، بلکه جلسات مذاکره به سوی استیفای حقوق کشورمان حرکت کند.

قطعاً ایران در صورت بدقولی طرف غربی، گام‌های بازگشت به قبل از برجام را بر می‌دارد/ بحث صیانت از حقوق هسته‌ای ایران، چارچوب مذاکرات خواهد بود
کد خبر: 516043
|
۱۴۰۰/۰۷/۰۹ ۱۴:۴۷:۱۵

اعتمادآنلاین| ‌ حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز درباره پروتکل‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی و آینده مذاکرات برجام گفت: جمهوری اسلامی ایران با پذیرفتن رافائل گروسی به شایعات مبنی بر سیاست تقابلی با طرف مذاکره‌کننده پایان داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی ادامه داد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، این دولت موظف به برداشتن تحریم‌هاست که لازمه آن حفظ برجام و ادامه مذاکرات است و توقع می‌رود در نهایت به اقدامات مثبتی جهت پایان دادن به تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران ختم شود. بدیهی است که این امر در دستور کار مذاکره کنندگان قرار دارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: البته بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی و بحث صیانت از حقوق هسته‌ای ایران قاعدتاً چارچوب‌های خاصی برای مذاکره مشخص شده که یکی از موارد آن، امکان خروج ایران از مذاکرات در صورت عدم پایبندی طرف مذاکره کننده به تعهداتش است.

کنعانی مقدم توضیح داد: قطعاً ایران در صورت بد قولی طرف غربی، گام‌های بازگشت به شرایط قبل از برجام را برخواهد داشت، اما این مسئله که ما میز مذاکره را داشته باشیم و آن را ترک نکنیم یکی از سیاست‌هایی است که در حال حاضر دنبال می‌شود.

وی اظهار کرد: این دنبال کردن مذاکرات به شرطی است که مذاکره برای مذاکره نباشد، بلکه جلسات مذاکره به سوی استیفای حقوق کشورمان و برداشته شدن تحریم‌ها حرکت کند و این امر جزو راهکار‌های دیپلماسی ما قرار دارد، ولی در این میدان هر کشور باید نقش خودش را به‌ درستی بازی کند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به دوستی ایران با چین و روسیه بیان کرد: در گروه 1+5 دو قدرت شرق یعنی روسیه و چین حضور دارند، انتظار می‌رود این دو کشور منتظر بازگشت آمریکا به برجام نمانند و به تعهداتشان در مذاکرات پایبند باشند، می‌ماند اروپایی‌ها و آمریکا، آمریکایی‌ها هم به دنبال این هستند که چارچوب برجام را نگه دارند تا بتوانند از آن برای کنترل ایران در بحث هسته‌ای استفاده کنند.

وی تصریح کرد: اروپایی‌ها هم به دنبال منافع اقتصادی خودشان هستند و مسرانه به دنبال حفظ برجام، ولی در کل اعضای 1+5 باید به یک تصمیم نهایی برسند و این را بدانند که ایران تصمیم خودش را گرفته است و از حقوق طبیعی خودش عقب‌نشینی نخواهد کرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: چون ما پروتکل‌های الحاقی را داوطلبانه پذیرفتIHیم، می‌توانیم آن را انجام ندهیم و به صورت داوطلبانه از آن خارج شویم، اما فعلاً جمهوری اسلامی بر اساس همان پروتکل‌های الحاقی دارد به تعهدات خود عمل می‌کند.

کنعانی مقدم در آخر خاطرنشان کرد: ایران با پذیرش پروتکل‌ها الحاقی و مزیت داوطلبانه آن، خودش را در موضع قدرت قرار داده و به همین دلیل است که با وجود مشکلات، قدرت چانه‌زنی خود را از دست نداده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها