کد خبر: 514796
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۸ ۱۸:۴۸:۰۰
| |

محمدباقر ذوالقدر دبیر جدید مجمع تشخیص کیست؟+ سوابق

محمدباقر ذوالقدر از فرماندهان سپاه پاسداران در سال‌های جنگ است. او پس از جنگ هم در سپاه ماند و ر زمان فرماندهی‌کل یحیی رحیم‌صفوی جانشین فرمانده کل سپاه بود.

محمدباقر ذوالقدر دبیر جدید مجمع تشخیص کیست؟+ سوابق
کد خبر: 514796
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۸ ۱۸:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| صادق لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدباقر ذوالقدر را «با تایید رهبرانقلاب» وبه‌جای محسن رضایی که امروز استعفا داد، به دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام برگمارد.

به گزارش روزآروز، محمدباقر ذوالقدر از فرماندهان سپاه پاسداران در سال‌های جنگ است. او پس از جنگ هم در سپاه ماند و ر زمان فرماندهی‌کل یحیی رحیم‌صفوی جانشین فرمانده کل سپاه بود.

ذوالقدر، پیش‌از انقلاب با گروه‌های چریکی توحیدی و نزدیک‌به روحانیت همکاری داشت و پس‌از انقلاب هم از موسسان سازمان‌ مجاهدین انقلاب بود و در دوره اختلاف‌های درونی این سازمان، از اعضای جناح راست این سازمان بود.

بعدها، او با همین راست‌گرایی و محافظه‌کاری، همواره به مخالفاان اصلاحات، محافظه‌کاران و اصول‌گرایان نزدیک بود.

از حامیان محمود احمدی‌نژاد بود و پس از پیروزی او در انتخابات 84 و هنگامی که همچنان جانشین فرمانده کل سپاه بود، در یک سخنرانی گفت: «نیروهای اصولگرا بحمدالله با طراحی درست و چند لایه توانستند در یک رقابت واقعی و تنگاتنگ،‌ حمایت اکثریت مردم را به خدمتگزاری بیشتر و مؤثرتر به آنها، جلب کنند».

عبارت«طراحی درست و چند لایه» در سخنان این مقام ارشد سپاه، جنجال زیادی را بر پا کرد. در دولت احمدی‌نژاد او از سپاه خارج شد و معاون امنیتی مصطفی پورمحمدی وزیر کشور وقت شد.

اما مدتی بعد و در سال 86، با حکم رهبرانقلاب به نیروهای مسلح بازگشت و به سمت «معاون ستاد کل نیروهای مسلح در امور بسیج» گمارده شد.

ذوالقدر در جریان انتخابات 96، از هماهنگ‌کنندگان جریان محافظه‌کار پشت‌سر «جمنا» بود.

صادق لاریجانی که این روزها مغضوب جریان اصولگرا و محافظه‌کار است، سال 88 هنگامی که رئیس قوه قضا بود، ذوالقدر را به عنوان «مشاور اجتماعی»‌اش برگزید.

حالا این چهره امنیتی و نظامی که سابقه کار با لاریجانی را دارد، با حکم جدید از سوی او به سمتی مهمتر از آنچه در قوه قضا داشته گمارده شده؛ حکمی که لاریجانی را هم پس از مدت‌ها بی‌خبری و گمانه‌زنی‌ها درباره استعفایش از مجمع پس از استعفا از شورای نگهبان، بار دیگر به سطح رسانه‌ها آورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها