به قلم روح‌الله قادری کنگاوری:

کتاب کارنامه سیاست خارجی دولت روحانی منتشر شد

کتاب کارنامه سیاست خارجی دولت های یازدهم و دوازدهم به قلم دکتر روح الله قادری کنگاوری توسط دانشگاه جامع امام حسین(ع) منتشر شد.

کتاب کارنامه سیاست خارجی دولت روحانی منتشر شد
کد خبر: 504937
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۴ ۱۴:۳۵:۳۰

اعتمادآنلاین| روح الله قادری مؤلف کتاب «کارنامه سیاست خارجی دولت های یازدهم و دوازدهم؛ با نگاهی به دولت سیزدهم» گفت: اگر دیپلماسی را ابزار اعمال سیاست خارجی بدانیم، سیاست خارجی به مثابه یک امر ملی و حاکمیتی در سه قالب «دیپلماسی رسمی»، «دیپلماسی عمومی» و «دیپلماسی پنهان» مدیریت و اجرا می‌گردد. اما سیاست خارجی تراز انقلاب اسلامی به نوع چهارمی از دیپلماسی نیز نیازمند است به نام دیپلماسی نهضتی است.

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه منظور از دیپلماسی نهضتی، همان (میدان) است، خاطرنشان کرد: دیپلماسی نهضتی (بخوانید میدان) در اصول متعدد قانون اساسی به ویژه اصول 152 و 154 مورد تأکید و تأیید قرار گرفته و لازم است دستگاه‌های ذیربط و مسئول کاملاً هماهنگ با هم و در چارچوب استراتژی ملی فعالیت و عمل نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به برخی اظهارات و حواشی در خصوص تفسیر میدان و دیپلماسی در جعبه ابزار منافع ملی افزود: «میدان» یک تفکر و اندیشه انقلابی است که در یک جغرافیای فرامرزی و محیط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبلور می‌یابد. بنابراین وزیر امور خارجه و مجموعه دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی باید این مسأله را نه فقط به عنوان اولویت سیاست خارجی که به مثابه یک «اصل مهم» پذیرفته و موتور پیشران سیاست خارجی بدانند.

قادری کنگاوری در خصوص کتاب «کارنامه سیاست خارجی دولت های یازدهم و دوازدهم؛ با نگاهی به دولت سیزدهم» اظهار کرد: این کتاب حاصل دیدگاه‌های علمی و کارشناسانه جمعی از استادان و صاحب‌نظران حوزه سیاست خارجی است که توسط این‌جانب و جمعی از همکاران گردآوری، تدوین، تحلیل و در نهایت با رویکرد فراتحلیلی نگاشته شده است.

وی افزود: مخاطب اصلی این کتاب، مسئولان عالی رتبه، معاونین و مدیران میانی هستند و مطالب این کتاب در دو بخش «خلاصه مدیریتی» و «در یک نگاه»، دوران سیاست خارجی دولت یازدهم و سیزدهم را با نگاه تجویزی به دولت سیزدهم (رویکرد سلبی دولت آقای روحانی و رویکرد ایجابی دولت آقای رئیسی) تلخیص نموده که امیدوارم مورد توجه و استفاده ایشان قرار بگیرد.

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) افزود: در این اثر، ابتدا پس از یک مقدمه کوتاه، در پیش‌گفتار، اصول و مبانی سیاست خارجی دولت انقلابی با تأکید بر سیاست همسایگی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در ادامه هفت محور اصلی روابط خارجی جمهوری اسلامی با نگاه انتقادی به سیاست خارجی دولت های یازدهم و دوازدهم و پیشنهادهای عملی برای دولت انقلابی سیزدهم ارائه گردیده که مهمترین آن، برجام و مذاکره با امریکا، میدان و محور مقاومت، فدراسیون روسیه، نگاه به شرق و چین، منطقه خلیج فارس، حوزه امریکای لاتین، بازدارندگی و دیپلماسی دفاعی است و در نهایت طی یک جمع‌بندی نهایی ماحصل بحث ارائه می‌شود.

قادری کنگاوری در پایان با قدردانی از همکاری و حمایت مؤثر دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: این کتاب با همکاری دانشکده و پژوهشکده پیامبر اعظم (ص) دانشگاه جامع امام حسین (ع) و قرارگاه رسانه جبهه انقلاب و مشارکت علمی 35 استاد و کارشناس برجسته حوزه سیاست خارجی تدوین شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها