کد خبر: 504647
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۱۲:۳۷:۲۹
| |

زهره سادات لاجوردی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

همگرایی میان کشورها به نتایج موثری منتج خواهد شد

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر فعالیت‌های موثر و مشترک میان کشورهای آسیایی برای رفع نگرانی‌های مشترک، گفت: همگرایی و هم‌افزایی میان کشورها به نتایج کارآمد و موثری منتج خواهد شد.

همگرایی میان کشورها به نتایج موثری منتج خواهد شد
کد خبر: 504647
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۱۲:۳۷:۲۹

اعتمادآنلاین| یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر فعالیت‌های موثر و مشترک میان کشورهای آسیایی برای رفع نگرانی‌های مشترک، گفت: همگرایی و هم‌افزایی میان کشورها به نتایج کارآمد و موثری منتج خواهد شد.

به گزارش ایسنا، زهره سادات لاجوردی در جریان ارائه گزارش نشست مجازی زنان و اقتصاد خانواده محور در نشست مجازی کمیته دائمی امور اجتماعی و فرهنگی مجمع مجالس آسیایی که امروز(چهارشنبه،‌23 تیرماه) به میزبانی تهران و به صورت وبیناری برگزار شد، گفت: امیدوارم در این جلسه در جهت پیگیری و حل مسائل و مشکلات در قاره کهن آسیا، بتوانیم با هم فکری و تعامل سازنده، به نتایج ارزشمندی در جهت تحقق اهداف APA دست یابیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات،‌ اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه منطقه آسیا به دلیل برخورداری از ویژگی های ممتاز ژئوپلتیک نقش عمده ای را در معادلات جهانی ایفا می کند و مزیت ها و پتانسیل های ویژه ای را در خود جای داده است،‌ عنوان کرد: آسیا به دلیل این ظرفیت ها همواره با چالش اساسی مواجه بوده لذا این امر انگیزه مضاعفی را برای اعضای پارلمان های آسیایی ایجاد می کند تا در جهت یکپارچگی و هم افزایی فزاینده، تلاش های همه جانبه را انجام دهند.

وی افزود: در این راستا، نشست مجازی پارلمانی «زنان و اقتصاد خانواده محور»، با موضوع سیاست ها، برنامه ها و تجارب موفق؛ تنقیح قوانین، توانمندسازی خانواده ها و پویایی حرکت های اقتصادی، با هدف بهره مندی از جدیدترین نوآوری ها و تجارب در حوزه زنان، در پرتو چالش های کنونی بین المللی نظیر کرونا میان نمایندگان مجالس کشورهای آسیایی، به میزبانی «فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی» و با همراهی گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در مجمع آسیایی APA و با حضور نمایندگان پارلمان های کشور آسیایی در 19 اسفند سال گذشته در تهران برگزار شد.

لاجوری ادامه داد: بر این اساس، نمایندگان زن مجالس کشورهای آسیایی شرکت کننده در نشست مذکور به موضوعات مختلف در حوزه هایی همچون توانمندسازی زنان و احصای ساز و کارهای قانونی-حمایتی با تمرکز بر رویکرد ارتقای معیشت و بهبود وضعیت اقتصادی زنان و سرپرست خانواده، تنقیح قوانین، سیاستگذاری و قانونگذاری در حوزه زنان از بستر هم اندیشی و تبادل نظر میان نمایندگان پارلمان ها پرداختند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: همچنین نوآوری های کشورها، روندهای نظارتی در پرتو چالش های بین المللی موجود از جمله کرونا و تحریم ها و راه حل های موثر و پذیرفته شده در زمینه اقتصاد خانواده محور مورد تبیین قرار گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه در این نشست، جنبه های اقتصاد خانواده محور با تاکید بر زنان از جمله آموزش و توانمندسازی زنان و خانواده، ارتقای جایگاه زنان و جوانان به عنوان بخشی از سرپرست خانوارها، سودآوری و پایداری اقتصاد، رفاه نسل های آینده، رفاه اجتماعی خانواده و بهبود شرایط بهداشتی و درمانی مورد تاکید واقع و تلاش شد تا زمینه های تحول و تغییرات موثر در اقتصاد خانواده در میان جوامع آسیایی فراهم و بازخورد ارزشمندی برای مجالس در حوزه سیاستگذاری و تنظیم قوانین و مقررات ایجاد شود.

لاجوردی در ادامه گفت: اهم اظهارات نمایندگان پارلمان های کشورهای آسیایی منجر به تدوین و ارائه گزارش شد،‌ توجه به موقعیت ویژه زنان و جلوگیری از افزایش آسیب پذیری آنان در شرایط همه گیری بیماری کرونا، اهتمام کشورها به حمایت از موضوع زنان و خانواده در جهت ارتقاء نقش و جایگاه شایسته آنها در جامعه، فراهم آوردن امکان فعالیت زنان در عرصه تصمیم سازی و تصمیم گیری فعالانه و موثر و برداشتن گام های عملی در جهت ایجاد حضور زنان در فضای اقتصادی و سیاسی، به ویژه در مجامع منطق های و بین المللی از جمله این موارد بود.

این نماینده مجلس ایران اضافه کرد: ایجاد بستر قانونی مناسب در جهت ارتقای حضور زنان در راستای توسعه و ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای زنان، به ویژه زنان سرپرست خانوار، تلاش برای تقنین و تصویب قوانین کارآمد و رفع موانع و مشکلات در جهت پیشرفت اقتصادی و اجتماعی زنان و آسیب شناسی و رفع موانع قانونی برای حضور زنان در جامعه و ایجاد ظرفیت بیشتر در این زمینه به ویژه حضور زنان در مناصب مدیریتی نیز از دیگر موارد بود.

وی افزود: همچنین توجه بیشتر به مقوله عدالت جنسیتی در زمینه های مختلف، توجه به سلامت و رفاه زنان و خانواده و توانمندسازی اقتصادی زنان و تقویت نقش خانواده به عنوان یک اولویت اساسی و مهم، افزایش آگاهی و بینش اجتماعی زنان و توجه به اهمیت جایگاه اجتماعی زنان، اتخاذ ساز و کارهای قانونی در راستای ارتقای وضعیت زنان، به عنوان اصلیترین وظایف نمایندگان پارلمان ها و ایجاد فرصت های برابر اجتماعی و سیاسی و مشارکت آنان در پیشرفت و توسعه اجتماعی و اقتصادی جوامع نیز از جمله موارد مورد اظهار توسط این نمایندگان بود.

لاجوردی ادامه داد: پیشنهاد می شود برگزاری سلسله نشست ها در موضوع زنان تداوم یابد و هر ساله چنین نشستی میان نمایندگان زن پارلمان های آسیایی به میزبانی کشورهای عضو برگزار شود.

این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر این اساس، از دبیرخانه می خواهیم تا در سایت این مرکز، بخشی را به حوزه زنان اختصاص داده و گزارش های ارائه شده توسط کشورها را در معرض دسترسی سایر کشورهای عضو قرار دهد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد بتوانیم با استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی در جهت تعمیق روابط و تعاملات سازنده در میان مجالس کشورهای آسیایی بهره مند شویم و خاطرنشان کرد: در این میان، فعالیت های موثر در حوزه زنان با همکاری میان این کشورها بتواند اهداف و نگرانی های مشترک آنها را برطرف کرده و برآیند اقدامات در این خصوص، با همگرایی و هم افزایی میان کشورها به نتایج کارآمد و موثری منتج شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها