کد خبر: 500930
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۱ ۱۳:۰۱:۰۰
| |

فعال اصولگرا: هر دو جناح سیاسی در انتخابات شکست خوردند/ اگر رئیسی نمی آمد معلوم می‌شد اصولگرایان چقدر اختلاف دارند

اگر آقای رئیسی نمی آمد و فرد دیگری از اصولگرایان می آمد معلوم می شد که چقدر آنها اختلاف دارند.

فعال اصولگرا: هر دو جناح سیاسی در انتخابات شکست خوردند/  اگر رئیسی نمی آمد معلوم می‌شد اصولگرایان چقدر اختلاف دارند
کد خبر: 500930
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۱ ۱۳:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، معتقد است که در انتخابات 1400 هر دو جناح سیاسی شکست خوردند و در انتخاباتی که مردم به جناح های سیاسی بی اعتنایی و اصولگرایان که خود را پیروز این انتخابات می دانند نیز روی بازیکن برنده شرط بندی کرده‌اند، نمی توان گفت جناحی در این انتخابات پیروز شده است.

به گزارش جماران، وی گفت: البته این را هم نباید فراموش کنیم که سیدابراهیم رئیسی تأکید کرده مستقل وارد این انتخابات شده و از سوی دیگر عیار اصولگرایان را در به اجماع نرسیدن آنها در انتخابات شورای شهر و میزان رأی مردم به لیست آنها می توان دید.

بنابر این هر دو جناح سیاسی ما باید جدی مطالعه کنند که علت رویگردانی مردم از آنها چه بود. از سوی دیگر رئیس جمهور، با هر میزان رأی، «رئیس جمهور» است و باید در سریع ترین زمان ممکن مشکلات همه مردم کشور، حتی کسانی که در انتخابات شرکت نکرده اند، را حل کند. اگر مردم احساس کنند مسئولان کشور عزم جدی برای حل مشکلاتی مثل فساد، رانت و رشوه دارند بخشی از نارضایتی مردم التیام پیدا می کند.

در ادامه برخی سخنان ایشان را می‌خوانید:

*دسته های دیگری هم که گفتند تحریم می کنیم، عملا 50 درصد میزان مشارکت اسمش تحریم نیست. در واقع مردم اقبالی به تحریم انتحابات نداشتند. چون تحریم یعنی مشارکت زیر 30 درصد باشد. این اتفاق نیفتاد و بنابر این، به اعتقاد بنده همه اصلاح طلبان در این انتخابات شکست سختی خوردند و باید تدبیر کنند چه مشکلاتی داشته اند که به این نقطه رسیده اند.

*اصولگرایان هم اینکه روی آقای رئیسی اجماع کردند هنر نکرده اند. به خاطر اینکه آقای رئیسی شانس بالایی برای ریاست جمهوری داشت و همه جریان های سیاسی اصولگرا پشت آقای رئیسی قرار گرفتند.

* ایشان مستقل وارد شدند. یعنی آقای رئیسی هیچ نوع امکانات مادی و غیر مادی از جریان های اصولگرا نگرفتند و واقعا بدون حمایت جریان های سیاسی آمدند. البته جریان های سیاسی خواستند از ایشان حمایت کنند ولی آقای رئیسی از هیچ اصولگرایی تقاضا نکرد که از او حمایت کنند.

* اگر آقای رئیسی نمی آمد و فرد دیگری از اصولگرایان می آمد معلوم می شد که چقدر آنها اختلاف دارند.

*من فکر می کنم انتخابات 1400 انتخابات خوبی برای هر دو جناح سیاسی ما نبود. یعنی به اعتقاد بنده هر دو جناح سیاسی ما در این انتخابات شکست خوردند و به تعبیری می شود گفت که مردم به این جناح های سیاسی بی اعتنایی کردند.

*این انتخابات غیر از مسأله کاهش مشارکت، آراء باطله بسیار زیاد بود. شاید نزدیک به 10 برابر متوسط انتخابات های گذشته ما آراء باطله داشتیم که این هم قابل توجه است و باید در مورد آن تدبیری اندیشید. علت این کاهش مشارکت نکته بسیار مهمی است.

*اگر شما سوار تاکسی هم بشوید و به راننده تاکسی بگویید، «چرا در انتخابات شرکت نکردی؟» چه دلیلی می گوید؟ آیا می گوید، برای اینکه آقای جهانگیری در شورای نگهبان رد صلاحیت شد؟!

*مسئولان تلاش کنند مشکلات عمدتا معیشتی مردم را بتوانند حل کنند تا سرمایه اجتماعی ما که همان «اعتماد مردم» است به کشور برگردد. الآن ما شاهد پایین ترین حد اعتماد عمومی بین مردم و مجموعه حاکمیت هستیم که نتیجه آن این مقدار مشارکت می شود.

من امیدوار هستم آقای رئیسی بتواند اقداماتی را انجام بدهد که تا حدودی اعتماد عمومی مجددا احیاء شود. این خیلی مؤثر است. یعنی مردم همین که احساس کنند حکومت واقعا دارد صادقانه برای آنها کار می کند و با آنها صادقانه صحبت می کند، اگر همین اقدامات انجام شود تا حدودی اعتماد عمومی بر می گردد.

*اگر اعتماد عمومی تا حدودی برگردد، مشکل کمبود مشارکت هم به همان میزان جبران می شود. یعنی حتی بزرگوارانی که نیامدند رأی بدهند هم تا حدی اعتمادشان بر می گردد و دولت می تواند با قدرت بیشتری اقدامات اصلی اش را برای بهبود شرایط زندگی و معیشت مردم اجرا کند. قضاوت نمی کنیم و فقط داریم امیدواری های خودمان را می گوییم و باید ببینیم که آقای رئیسی چه خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها