کد خبر: 490935
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۰۷:۳۸:۰۰
| |

انتخابات 1400| مهرعلیزاده مورد حمایت احزاب اصلاح‌طلبان نیست

آنچه ورای این حواشی رقابت سیاسی دو جناح حایز اهمیت است و قابل ‌اتکا، این است که مهرعلیزاده مورد حمایت احزاب اصلاح‌طلب و جبهه اصلاحات ایران نیست. آن ‌هم نه صرفا به این دلیل که جبهه اصلاحات تمایلی به حمایت از او نداشت و نامی از او در آن فهرست 14 نفره اولیه مطرح نبود.

انتخابات 1400| مهرعلیزاده مورد حمایت احزاب اصلاح‌طلبان نیست
کد خبر: 490935
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۰۷:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| خطوط موازی، خطوطی‌اند که شاید همراستا باشند اما هرگز به یکدیگر نرسیده و تقاطعی در نقطه‌ای واحد ندارند؛ وضعیتی که حالا حکایت اصلاح‌طلبان است و محسن مهرعلیزاده. در شرایطی که اصولگرایان در تلاشند تا این‌ طور القا کنند که اصلاح‌طلبان برخلاف آنچه این چند روز به انحای گوناگون از نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان یا همان جبهه اصلاحات ایران شنیدیم در انتخابات پیش‌رو کاندیدا دارند.

به گزارش روزنامه اعتماد، رسانه‌های‌شان محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی را صدر اخبار خود قرار می‌دهند و مدام از این می‌نویسند فلان حزب و بهمان جبهه منتسب به جریان اصلاحات حامی یکی از این دو کاندیدای غیرتشکیلاتی است. حال آنکه جبهه اصلاحات ایران طی روزهای گذشته و پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان از سوی شورای نگهبان به ‌کرات اعلام کرده‌اند که هیچ نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارند. به هر حال اما این دست خبرسازی‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها به ‌خصوص درباره محسن مهرعلیزاده بسیار است؛ چراکه او اگرچه هیچ‌گاه هیچ ارتباط تشکیلاتی و روشنی با اصلاح‌طلبان نداشته و ندارد اما به عنوان سیاستمداری که در دولت اصلاحات، معاون خاتمی بوده و مقطعی استاندار و البته در دولت روحانی هم مسوولیت استانداری داشته، چندان عجیب هم نیست که اصولگرایان در جریان رقابت انتخاباتی خود، این‌ طور درباره او خبرسازی کنند.

آنچه اما ورای این حواشی رقابت سیاسی دو جناح حایز اهمیت است و قابل ‌اتکا، این است که مهرعلیزاده مورد حمایت احزاب اصلاح‌طلب و جبهه اصلاحات ایران نیست. آن ‌هم نه صرفا به این دلیل که جبهه اصلاحات تمایلی به حمایت از او نداشت و نامی از او در آن فهرست 14 نفره اولیه مطرح نبود بلکه به دلیل آنکه او نیز تمایلی به این همکاری نداشت و برنامه‌ای به جبهه نداده بود. حال آنکه هم او عقلا و منطقا پیشاپیش از عزم خود برای کاندیداتوری آگاه بوده و هم البته اصلاح‌طلبان با توجه به بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای دست‌کم از این احتمال با خبر بودند؛ چنانکه اطلاع جبهه اصلاحات از کاندیداتوری آن 14 نفر نیز اغلب به همین ترتیب بود. با وجود این اما حالا در شرایطی که هر چه اصلاح‌طلبان همکاری با مهرعلیزاده را رد می‌کنند و حتی مهرعلیزاده و ستادش دست‌کم خبرسازی اخیر خبرگزاری اصولگرای فارس درخصوص حمایت «جبهه اصلاح‌طلبان ایران» از او را کردند همچنان این‌طرف و آن‌طرف شایعاتی مطرح می‌شود.

هرچند آنچه دیروز تحت عنوان اطلاعیه رسمی ستاد مهرعلیزاده منتشر شد، برخلاف واکنش رسمی چندی قبل این ستاد به خبرسازی خبرگزاری فارس، این‌بار تا حدوی در مسیر جلب نظر اصلاح‌طلبان یا به بیان دقیق‌تر القای همراهی اصلاحات با مهرعلیزاده بود؛ چیزی شبیه به آنچه اصولگرایان سعی در القایش داشته و دارند، حال آنکه اصلاح‌طلبان صراحتا آن را شایعاتی بی‌اساس توصیف می‌کنند و به تاکید می‌گویند که این القائات انتخاباتی، نادرست است. به هر تفسیر بنا بر متنی که خبرگزاری اصولگرای مهر بعدازظهر دیروز به عنوان بیانیه ستاد انتخاباتی محسن مهرعلیزاده منتشر کرد، این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 خود را «تنها کاندیدای اصلاح‌طلب تاییدصلاحیت‌شده» خوانده و در ادامه تاکید کرده است: «ستاد انتخاباتی محسن مهرعلیزاده با اعتقاد به قانون اساسی و اصول و مشی و منش اصلاح‌طلبی، معتقد است به‌رغم همه محدودیت‌ها و گلایه‌ها می‌توان حماسه‌ای دیگر از جنس دوم خرداد آفرید و «دولت سوم خاتمی» را تشکیل داد.» اشاره بیانیه انتخاباتی مهرعلیزاده به حماسه دوم خرداد و فراتر از آن، استفاده تبلیغاتی از تعبیر «دولت سوم خاتمی» آن‌ هم در حالی که پیش از این برخی کاندیداهای اصلی جریان اصلاحات از جمله محمد شریعتمداری صراحتا از این تعبیر به عنوان شعار انتخاباتی خود یاد کرد و در ادامه حتی خبرهایی آمد که «جبهه اصلاحات ایران» شعار «دولت سوم خاتمی» را پیشاپیش برای گزینه نهایی خود در نظر گرفته و تصمیم داشت هر کدام از 9 کاندیدای خود را که موفق به عبور از سد نظارت استصوابی شورای نگهبان شد، با شعار تشکیل «دولت سوم خاتمی» راهی کارزار رقابت با جریان اصولگرا کند که شعار خود را جلوگیری از تکرار «دولت سوم روحانی» قرار داده است . ستاد انتخاباتی مهرعلیزاده در بیانیه دیروز خود آورده که «آنچه اهمیت دارد خواست و اراده ملت و حیات و تاثیر تفکر و جریان اصلاح‌طلبی است و افراد جز نقشی برای نمایندگی این جریان و اراده مردم را ندارند.»


جبهه اصلاحات ایران این مدت به ‌کرات بر این مهم تاکید کرده بود که کاندیدایی در انتخابات پیش‌رو ندارد و خبرسازی و شایعه‌پراکنی با استفاده از عنوان و تعابیر موردنظر این جریان سیاسی را رد کرده بود. شایعاتی که آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات آن را مصداق «جنگ روانی و خبرسازی رسانه‌های مخالف جریان اصلاحات» می‌داند و آن ‌طور که به ایسنا گفته، معتقد است:«افرادی عنوان و نام اصلاح‌طلبی را یدک می‌کشند درحالی که هیچ نسبتی با گفتمان اصلاحات ندارند و عملا در خدمت جریان رقیب اصلاحات عمل می‌کنند.» او که گفته این افراد خاصه در بزنگاه‌های انتخابات در خدمت جنگ روانی و خبرسازی رسانه‌های مخالف جریان اصلاحات قرار می‌گیرند، این اقدام را عملی «در راستای تضعیف و تخریب تصمیمات جمعی اصلاح‌طلبان» تحلیل کرده و گفته است:«این نوع افراد و تصمیمات‌شان هیچ نسبتی با گفتمان اصلاح‌طلبی و تشکیلات جمعی اصلاح‌طلبان ندارند». همچنین درحالی که اخیرا علاوه بر اعلام موضع رسمی جبهه اصلاحات ایران شامل حدود 50 حزب و تشکل اصلاح‌طلب 19 حزب عضو این جبهه نیز به ‌طور مستقل از جبهه اصلاحات و همراه با یکدیگر اعلام کردند که هیچ کاندیدایی در این انتخابات ندارند شاید به این دلیل که دو حزب مهمی که در این جمع غایب بودند، «اعتماد ملی» بود و «کارگزاران سازندگی» شایعاتی درباره این دو و به ‌خصوص اولی منتشر شد. چنانکه ازجمله درباره همکاری محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی اعتماد ملی با ستاد مهرعلیزاده، برخی از پذیرش ریاست ستاد او و بعضی از تصدی مسوولیت ریاست شورای سیاستگذاری این ستاد گفتند اما دیروز الیاس حضرتی، دبیرکل اعتماد ملی صراحتا هر گونه حمایت تشکیلاتی این حزب اصلاح‌طلب از هر کدام از 7 کاندیدای حاضر در صحنه را رد کرد و در واکنش به توییت یکی از کاربران که از او درباره حمایت اعتماد ملی از مهرعلیزاده پرسیده بود، نوشت:«حزب اعتماد ملی پشت سر هیچ‌کس نرفته و نامزدی ندارد!» البته وضع کارگزاران و نیز برخی چهره‌های سیاسی که به دولت نزدیک‌ترند، متفاوت است. آنان سعی دارند که گفتمان حمایت از نامزدهای در صحنه را تقویت کنند؛ چنانکه محمد هاشمی همین دیروز ضمن تاکید بر حفظ احترام چهره‌های ردصلاحیت ‌شده چون جهانگیری و لاریجانی به ایلنا گفته است: «اگر طبق مشی و منش آقای هاشمی رفتار کنند یعنی بیایند بین یکی از کاندیداهای موجود بایستند، بهتر خواهد بود.» به ‌رغم این اظهارات اما واضح است که کلیت جریان اصلاحات و به بیان دقیق‌تر جبهه اصلاحات ایران هیچ تصمیمی برای حمایت از کاندیداتوری مهرعلیزاده یا همتی ندارد. در همین حال حسن رسولی به عنوان یکی از این نهاد بالادستی در جریان اصلاخات درباره احتمال حمایت از مهرعلیزاده و همتی به خبرآنلاین گفته است:«هیچ‌کدام از این دو بزرگوار جزو 14 نفر پیشنهادی جبهه اصلاحات ایران نبودند. اگر بنابر تصمیم جدیدی باشد طبعا باید منتظر باشیم که مجمع عمومی جبهه اصلاحات در هدف و راهبردهایی که مصوب شده، تجدیدنظر کند.

هدف جبهه اصلاحات رسیدن به نامزد واحد از بین کسانی بود که برنامه ارائه دادند و پیشاپیش متعهد شده بودند که پس از مناظره‌ها و نظرسنجی به نفع نامزد رای‌آورتر کناره‌گیری کنند.» او گفته که «نه جناب آقای همتی و نه جناب آقای مهرعلیزاده جزو آن 14 نفر و جزو 11 نفر و جزو 9 نفر که براساس تقاضای جبهه اصلاحات ثبت‌نام کردند، نیستند. شخصا به ‌دلیل سابقه همکاری که با آقای مهندس مهرعلیزاده دارم برای ایشان آرزوی موفقیت دارم ولی حسب تصمیمات کاملا اجماعی جبهه اصلاحات در بین این 7 نفر ما نامزد برخاسته از لیست‌های سه‌گانه 14، 11 و 9 نفره‌ای که عرض کردم، نداریم.» در این میان البته اینکه نامزدهای ردصلاحیت شده چه تصمیمی می‌گیرند، بحث دیگری است اما بعید است آنان اقدامی در راستای حمایت از همتی یا مهرعلیزاده داشته باشند؛ چنانکه در شرایطی که تا پیش از این برخی چهره‌ها همچون تاجزاده صراحتا گفته‌اند که از کسی حمایت نمی‌کنند و بعید به نظر می‌رسد که چهره‌هایی چون جهانگیری یا حتی لاریجانی از کسی حمایت کنند، دیروز مسعود پزشکیان به عنوان یکی از نامزدهای اصلی جبهه اصلاحات هم صراحتا اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای حمایت از کاندیداهای تایید صلاحیت شده، ندارد!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها