کد خبر: 489733
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۵ ۰۷:۵۷:۰۰
| |

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل کارگزاران سازندگی:

انتخابات 1400| نیت‌خوانی نکنیم، از شورای نگهبان بپرسیم برای چه این کار را کرده‌اند

دبیرکل کارگزاران سازندگی گفت: اینکه بگوییم این شیوه بررسی ‌صلاحیت داوطلبان برای آن بوده که کاندیدای منتخب گروه خاصی رای بیاورد، نیت‌خوانی است. باید از آنها بپرسیم برای چه این کار را کرده‌اند. اگر مستندات شورای نگهبان شفاف گفته شود، بسیار به جو سیاسی کشور کمک می‌کند.

انتخابات 1400| نیت‌خوانی نکنیم، از شورای نگهبان بپرسیم برای چه این کار را کرده‌اند
کد خبر: 489733
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۵ ۰۷:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ اصلاح‌طلبان از مدتی پیش از انتخابات تاکید داشتند که دیگر به ‌دنبال تکرار راهبرد ائتلاف و حمایت از کاندیدای غیراصلاح‌طلب نیستند. نتیجه تمام نظرها و برنامه‌های‌شان را هم منوط کردند که به رفتار شورای نگهبان و منتظر بودند تا ببینند این‌بار کدام‌ یک از کاندیداهای‌شان از سد نظارت استصوابی عبور می‌کند و کدام پشت این سد می‌ماند.

به گزارش روزنامه اعتماد، همین رویکرد و نگرانی از عملکرد شورای نگهبان هم سبب شد که کاندیداهای متعددی از سوی اصلاح‌طلبان وارد کارزار انتخابات شوند. شورای نگهبان اما این‌بار هم ورق دیگری رو و باز بازی را به نفع خود تمام کرد.

شامگاه دوشنبه، ساعاتی پس از آنکه سخنگوی شورای نگهبان گفت که هنوز جلسات بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات در حال برگزاری است، خبرگزاری اصولگرای فارس، فهرستی از کاندیداهای تایید شده انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم منتشر کرد. فهرستی که اگرچه در ظاهر «شنیده‌ها» و «غیرقطعی» خوانده می‌شد اما یادآور نتایج انتخابات 88 بود که ساعت 8 شب جمعه، درحالی که هنوز صفوف رای برپا بود و برگزارکنندگان و ستاد کاندیداها درگیر انتخابات بودند و شهروندان همچنان میانه صفوف رای‌گیری، خبری روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفت و از پیروز انتخابات رونمایی کرد. همان ماجرا این‌بار اما در موضوعی متفاوت تکرار شد.

فهرستی که خبرگزاری فارس شامگاه دوشنبه منتشر کرد، نیمروز سه‌شنبه به عنوان فهرست نهایی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد. فهرستی 7 نفره که از میان چهره‌های اصلاح‌طلبان، تنها یک اصلاح‌طلب غیرتشکیلاتی یعنی محسن مهرعلیزاده و از میان میانه‌روها و سیاسیون منتسب به دولت، تنها عبدالناصر همتی را کنار 5 گزینه اصولگرا قرار می‌داد. حالا اصلاح‌طلبانی که اگرچه امیدی به تاییدصلاحیت مصطفی تاجزاده نداشتند اما بسیار امیدوار بودند که اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان را در صحنه داشته باشند و اعتدالیون و اصولگرایان میانه‌رویی که اگر چندان به تاییدصلاحیت علی مطهری دل نبسته بودند، امید داشتند علی لاریجانی رقیب اصلی سیدابراهیم رییسی باشد، هیچ کدام، هیچ کاندیدایی در این میدان ندارند.

با این همه اما هستند اصلاح‌طلبانی که هنوز امیدوارند و غلامحسین کرباسچی، دبیرکل کارگزاران سازندگی ازجمله این اصلاح‌طلبان و معتقد است که گزینه‌ای چون همتی هم می‌تواند ورق انتخابات را به نفع اصلاح‌طلبان برگرداند. کرباسچی درعین حال رفتار غیرشفاف شورای نگهبان در مسیر بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات را دلیل به‌ خطر افتادن جمهوریت نظام می‌داند و معتقد است که اگر مستندات شورای نگهبان شفاف بیان شود، به جو سیاسی کشور کمک می‌کند. آنچه با این مقدمه در ادامه می‌خوانید متن گفت‌وگو با غلامحسین کرباسچی و شرح رویکرد و تحلیل او از آینده انتخابات است.

*نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد و خروجی به گونه‌ای است که این‌بار تنها اصلاح‌طلبان نیستند که به نتایج اعتراض دارند، بلکه گروهی از اصولگرایان هم از این نتایج شوکه شده و به آن انتقاد و اعتراض دارند. چنانکه می‌بینیم حتی شخص سیدابراهیم رییسی هم به این موضوع واکنش نشان داده است. همچنین طیفی با تعبیر «مهندسی انتخابات» به انتقاد از خروجی کار شورای نگهبان پرداخته و معتقدند که می‌توان نتیجه انتخابات را پیشاپیش حدس زد. شما فکر می‌کنید این روند به پیروزی کاندیدای مدنظر گروهی خاص در انتخابات ختم می‌شود یا همچنان امکان دارد در روزهای آینده ورق برگردد و شرایط تغییر کند؟

اینکه بگوییم این شیوه بررسی ‌صلاحیت داوطلبان برای آن بوده که کاندیدای منتخب گروه خاصی رای بیاورد، نیت‌خوانی است. باید از آنها بپرسیم برای چه این کار را کرده‌اند. اگر مستندات شورای نگهبان شفاف گفته شود، بسیار به جو سیاسی کشور کمک می‌کند. یکی از اشکالات ما این است که شورای نگهبان براساس رویه‌ای که دارد، هیچ توضیحی نمی‌دهد چرا افرادی که شناخته ‌شده هستند و سابقه‌ای طولانی در نظام جمهوری اسلامی دارند و حتی بارها برای همین سمت تایید صلاحیت شده‌اند، امروز با این وضع مواجه شده و صلاحیت‌شان احراز نمی‌شود. چه رفتار و مساله‌ای منجر به ردصلاحیت آنها شده است. اگر شورای نگهبان این موارد را توضیح دهد، شاید افکار عمومی بهتر توجیه شود و این نتیجه برایش قانع‌کننده‌تر باشد. اما با این روند اگر پیش بروند، همین‌طور نیت‌خوانی و شایعات مطرح می‌شود. شخصا چندان از شرایط و منطق شورای نگهبان مطلع نیستم. درباره آینده هم باید منتظر بمانیم و ببینیم تصمیم چه می‌شود. یک دوره‌هایی بوده که مداخله‌ای شده یا احیانا از طرف مقامات نظام تغییراتی ایجاد شده اما در حال حاضر نمی‌دانم با این موضعی که این کاندیداهایی که صلاحیت‌شان احراز نشده اعلام کرده‌اند، موضعی اتخاذ می‌شود یا خیر.

*در صورتی که تغییری ایجاد نشود و کسی به این مساله ورود نکند و انتخابات با همین کاندیداها ادامه پیدا کند، تصور شما از آینده جمهوریت و قوه مجریه و اصولا آینده نظام جمهوری اسلامی با این دست فرمان چه خواهد بود؟ در حال حاضر نگرانی جدی و اساسی بسیاری از شهروندان و چهره‌های سیاسی، جمهوریت نظام است. پرسشی که برای بسیاری مطرح است، استاندارد دوگانه‌ای است که سبب می‌شود مثلا چهره‌هایی که سابقه اجرایی ندارند و حتی فاقد شروطی هستند که شورای نگهبان پیش از آغاز مهلت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد، تایید صلاحیت شوند اما به عنوان مثال معاون اول رییس‌جمهوری یا رییس پیشین قوه مقننه و مشاور کنونی مقام رهبری، ردصلاحیت شوند.

همان‌طور که گفتم اگر شفافیت در بیان مسائل نباشد، به این شبهات پاسخ داده نمی‌شود.

*اما در حال حاضر مساله صرفا پاسخگویی به شبهات نیست؛ مساله آینده سیاسی و اجتماعی کشور است.

بله، ولی این شبهات بر قضاوت مردم و بر آنچه شما آینده جمهوریت و آینده مشارکت سیاسی مردم می‌خوانید، تاثیر می‌گذارد. همین عدم شفافیت است که شبهاتی ایجاد می‌کند و همین انباشت شبهات است که بر وضع آینده تاثیر می‌گذارد. البته گاهی اوقات مردم اراده دیگری می‌کنند و ممکن است با همه این اوضاع و احوال، حسی در جامعه پیدا شود و نتیجه معکوس بدهد. مثلا اگر شخص دیگری بیاید مقابل این آقایانی که در موردشان آن شبهات مطرح است، رای بیاورد. بستگی به مردم و اراده مردم دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها