کد خبر: 489360
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۴ ۰۹:۲۴:۰۰
| |

انتخابات 1400| در صورت صحت گفته‌های فارس، انتخابات تبدیل به امری نمایشی و تک‌قطبی می‌شود

شورای نگهبان باید توجه داشته باشد که با عدم احراز صلاحیت شخصیت طراز اول و شناخته شده ای همچون لاریجانی، نه تنها از کمیت انتخابات که از کیفیت آن نیز کاسته می شود و انتخابات به امری نمایشی و تک قطبی تبدیل می‌شود.

انتخابات 1400| در صورت صحت گفته‌های فارس، انتخابات تبدیل به امری نمایشی و تک‌قطبی می‌شود
کد خبر: 489360
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۴ ۰۹:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| شب گذشته خبرگزاری فارس فهرست شخصیت های احراز صلاحیت شده برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را بصورت غیر رسمی منتشر کرد که در فهرست مزبور، در کمال تعجب نامی از علی لاریجانی نبود.

به گزارش مدارا، هر چند به فاصله چند دقیقه بعد از خبر غیررسمی خبرگزاری فارس، روح الله جمعه‌ای مشاور وزیر کشور اعلام کرد که تا این لحظه هیچ نامه‌ای از سوی شورای نگهبان مبنی بر اعلام اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده به وزارت کشور ارسال نشده و برخی گمانه‌زنی رسانه‌ها تایید نمی‌شود؛ اما به هر حال سرتاسر شب گذشته فضای مجازی و رسانه‌ای آکنده از فهرست خبرگزاری فارس بود؛ فهرستی از احراز صلاحیت شدگان توسط شورای نگهبان که بسیار پر انتقاد بود و فقدان نام علی لاریجانی در آن، به شدت به شگفتی‌ها دامن زد.

در فهرست منتشره توسط خبرگزاری فارس اسامی 7 نفر از آقایان یعنی رئیسی، رضایی، جلیلی، زاکانی، قاضی زاده هاشمی، مهرعلیزاده و همتی به چشم می خورد. این فهرست غیررسمی باعث شد عده‌ای در فضای مجازی اعلام دارند که شورای نگهبان با چینش نامزدها، از پیش، برنده واقعی انتخابات را مشخص کرده است؛ یعنی وجود 5 نامزد از یک جناح و دو نامزد بسیار خنثی از جناح دیگر، نه تنها شور انتخاباتی را به بدنه جامعه تزریق نمی‌کند بلکه این وضع، دافعه دارد و از مشارکت انتخاباتی مردم که برای مشروعیت و اقتدار نظام و دولتی بعدی ضروری است، می‌کاهد.

البته چنانچه فهرست منتشره از سوی خبرگزاری فارس مقرون به صحت باشد، احتمال احراز صلاحیت علی لاریجانی با حکم حکومتی مقام معظم رهبری بسیار محتمل است؛ نباید فراموش کرد وقتی که رئیس جمهور چین به عنوان دومین فرد قدرتمند جهان، در سفر به ایران به محضر مقام معظم رهبری شرفیاب شده بود و از معظم‌له درخواست معرفی یک شخصیت معتمد جهت انعقاد قرارداد راهبردی میان تهران - پکن را داشت، رهبر انقلاب از میان رجال سیاسی طراز اول کشور، لاریجانی را به عنوان معتمد خود و شخصیت مورد وثوق نظام معرفی کرد؛ حال سوال از شورای نگهبان این است که با کدام معیار و مکیال، صلاحیت شخصیتی برجسته همچون لاریجانی که از بالاترین درجه اعتماد و وثاقت نزد رهبر انقلاب برخوردار است را احراز نکرده است؟!

بدون شک شورای نگهبان با عدم احراز صلاحیت لاریجانی، از اعتبار خود در میان نخبگان جامعه و عموم مردم می‌کاهد و چنانچه رهبر انقلاب با حکم حکومتی، صلاحیت لاریجانی را احراز بفرمایند - که احتمال آن بسیار زیاد است- امر مورد اشاره یعنی کاسته شدن از اعتبار شورای نگهبان شدت می‌گیرد.

از سویی دیگر شورای نگهبان باید توجه داشته باشد که با عدم احراز صلاحیت شخصیت طراز اول و شناخته شده ای همچون لاریجانی، نه تنها از کمیت انتخابات که از کیفیت آن نیز کاسته می شود و انتخابات به امری نمایشی و تک قطبی تبدیل می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها