کد خبر: 489280
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۴ ۰۷:۲۸:۰۰
| |

انتخابات 1400| جهانگیری ادعای رییس کمیسیون اصل 90 را تکذیب کرد/  افزایش حمایت از پزشکیان

همزمان در حالی که اتهام‌زنی‌ها به جهانگیری، بخش کوچکی از مشکلات اوست و به باور برخی ناظران، همبستگی او با دولت روحانی و حضور 8 ساله‌اش در مقام معاون اول ریاست‌جمهوری، مهم‌ترین چالش او در انتخابات پیش‌رو است، شرایط برای مسعود پزشکیان بهتر است.

انتخابات 1400| جهانگیری ادعای رییس کمیسیون اصل 90 را تکذیب کرد/  افزایش حمایت از پزشکیان
کد خبر: 489280
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۴ ۰۷:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| تشکیلات اصلاح‌طلبان هرچند آرام ولی به ‌هر کیفیت در حال سازمان دادن به تبلیغات انتخاباتی است. کاندیداهای این جریان هر کدام چالش‌های خود را دارند ولی هر چه هست اصلاح‌طلبان تصمیم خود را گرفته و قرار است بنا بر همان برنامه‌ریزی قبلی پیش بروند و راهبردشان همان است که ماه‌هاست می‌شنویم؛ اجماع کامل و ورود به انتخابات با کاندیدای واحد تمام‌اصلاح‌طلب؛ کاندیدایی که آنها حالا می‌گویند صرفا یکی از 9 گزینه‌ای خواهد بود که پس از انتشار فهرست اولیه 15 نفره جبهه اصلاحات ایران، وارد عرصه شده و برای ورود به این کارزار سنگین سیاسی، ثبت‌نام کرده‌اند.

به گزارش روزنامه اعتماد، اصلاح‌طلبان پس از آنکه زمزمه‌هایی از احتمال ائتلاف‌شان با علی لاریجانی به گوش رسید، بار دیگر بر این موضع تاکید کرده و آن‌طور که از زبان چهره‌های شاخص جریان اصلاحات شنیده و می‌شنویم، آنها معتقدند که چنین اتفاقی رنگ واقعیت به خود نمی‌گیرد. آذر منصوری در قامت سخنگوی جبهه اصلاحات ایران هم دیروز بار دیگر بر این موضع اصلاح‌طلبان تاکید کرد و به اصطلاح آب پاکی را روی دست همه ریخت. آنجا که رسما تاکید کرد او و همفکرانش در اردوگاه اصلاح‌طلبان هیچ برنامه‌ای برای حمایت از کاندیداهای غیراصلاح‌طلب ندارند.

با این حساب تنها نامزدهای اصلاح‌طلب برای‌شان در صحنه باقی می‌مانند و از بین همه آن اصلاح‌طلبانی که ثبت‌نام کردند دو گزینه از همه بیشتر مورد توجه هستند؛ یکی مسعود پزشکیان و دیگری اسحاق جهانگیری در میدان به عنوان مهم‌ترین گزینه‌ها مطرح هستند. آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران دیروز توضیح داد که این جبهه در آخرین جلسه خودش روی موضوع سازوکار رسیدن به نامزد واحد کار کرده است. به نظر می‌رسد که احتمال تایید صلاحیت بیشتر از یک اصلاح‌طلب وجود دارد و همین اصلاح‌طلبان را بر آن داشته تا به فکر باشند و دچار اختلاف درباره نامزد نهایی نشوند، چراکه از حالا برخی روی پزشکیان متمرکز شده و برخی هم همچنان تاکید دارند که این جریان سیاسی باید پشت معاون اول دولت روحانی بایستد و از جهانگیری حمایت کند. منصوری درباره جلوگیری از بروز اختلاف درباره نامزد نهایی تصریح کرده است «از آنجا که رویکرد و وظیفه‌ای که جبهه اصلاحات برای خود ترسیم کرده، ایجاد اجماع بین کاندیداها تا رسیدن به نامزد واحد در فرآیند تصمیم جمعی اصلاحات است و پیش‌بینی می‌شود که برخی رسانه‌ها و جریان‌ها با دامن زدن به شایعات و برخی طراحی‌ها برای ایجاد اختلاف و تقابل در بین نامزدها باشند، جبهه تصمیم گرفت تا با ایجاد چنین ستادی، ضمن ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی حداکثری بین نامزدها، از ایجاد هرگونه شبهه یا اتفاقی که مانع از انسجام اصلاح‌طلبان در انتخابات می‌شود، پیشگیری کند.»

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران که در ادامه از این مهم نیز خبر داده که ریاست این ستاد تازه‌تاسیس، بر عهده بهزاد نبوی، یعنی رییس جبهه اصلاحات ایران است، سعی کرده از گمانه‌زنی در مورد این یا آن کاندیدای مطلوب و اشاره به نام نامزد نهایی جریان اصلاحات پرهیز کند. منصوری صرفا بر همان سازوکار نظرسنجی برای تعیین نامزد نهایی تاکید کرده و گفته است: «باید ببینیم کدام یک از نامزدها در نظرسنجی‌هایی که جبهه به انجام می‌رساند، وضعیت مطلوب‌تری دارند و قادر است رای دوسوم مجمع عمومی را از آن خود کند. این موضوع برای ما هم بسیار مهم است که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها تا چه حد الزامات یک انتخابات آزاد، عادلانه و قانونی را رعایت کند. بنابر‌این هنوز برای اعلام اینکه اصلاح‌طلبان در نهایت کاندیدا خواهند داشت یا خیر زود است، چه برسد به اینکه چه کسی در نهایت قرار است کاندیدای نهایی جبهه اصلاحات ایران باشد.» آنچه اما ورای این اظهارنظر رسمی از جانب سخنگوی جبهه اصلاحات ایران محل تامل است، آن است که به‌ هر حال در این شرایط هر کدام از نامزدهای اصلاح‌طلب وضع و حالی خاص خود را دارند.

اسحاق جهانگیری که حالا پس از خودداری جواد ظریف از نام‌نویسی، روی کاغذ بیشترین رای را در مرحله اول گزینش این جریان سیاسی به دست آورده، در میدان عمل چندان اوضاع مساعدی ندارد. مخالفان دولت به ‌شدت در تلاش هستند تا او را تحت ‌فشار بگذارند و حتی این اواخر شاهد بودیم که چگونه می‌کوشند حتی از احراز صلاحیتش در شورای نگهبان ممانعت به عمل آورند. طیفی از اصولگرایان که حالا در مجلس یازدهم هم برای خود دم و تشکیلاتی فراهم کرده‌اند، این روزها به شیوه‌های مختلف سعی در القای این دارند که جهانگیری محکومیت قضایی دارد. چنانکه نصرالله پژمانفر، رییس کمیسیون اصل 90 مجلس و یکی از اعضای جبهه پایداری مشهد در پارلمان، اخیرا مدعی شده بود که جهانگیری در دیوان محاسبات کشور محکومیت دارد. حال آنکه این‌طور که پیداست، گفته او که از جایگاه ریاست کمیسیون اصل 90 نیز مطرح شده بود، بیشتر یک حمله جناحی و تبلیغاتی منفی علیه رقیب است، چراکه دفتر معاون اول رییس‌جمهوری دیروز در واکنش به این ادعا در بیانیه‌ای ضمن تکذیب مطلب غیراخلاقی و کذبی که علیه او مطرح شده بود، اعلام کرد: «اتهام کذب و بی‌اساس محکومیت جناب آقای جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری در دیوان محاسبات کشور، برای نخستین‌بار نیست که مطرح می‌شود و حق هرگونه اقدام قانونی و حقوقی به ‌دلیل اتهام‌زنی و نشر اکاذیب در مراجع قضایی محفوظ است.»

این بیانیه در ادامه با تاکید بر اینکه «در سنوات گذشته نیز برخی افراد و جریان‌های سیاسی و رسانه‌های وابسته به آنها نظیر این اتهام را مطرح کرده بودند»، به مطلبی که با همین منظور در شماره 25 خردادماه 94روزنامه رسالت منتشر و اتهاماتی را علیه معاون اول رییس‌جمهوری مطرح کرده، اشاره کرده و آورده که جوابیه این دفتر برای این روزنامه ارسال شده است. جوابیه‌ای که در آن تاکید شده است: «دیوان محاسبات کشور پس از بررسی کامل موضوع، طی 2 نامه اعلام کرده که تاکنون هیچ‌گاه، هیچ‌گونه ارجاعی از سوی محاکم حقوقی و قضایی از جمله دیوان محاسبات کشور در این مورد به شخص آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری، نه در سال‌های پیشین و نه اکنون صورت نگرفته و در نتیجه حکمی نیز در این مورد صادر و ابلاغ نشده است.»


دفتر جهانگیری تاکید کرده که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری96 هم یکی از نامزدهای آن دوره، بار دیگر این اتهام کذب را بدون توجه به تکذیب رسمی دیوان محاسبات کشور مطرح کرد و به ‌دنبال آن تبلیغات وسیعی نیز از سوی برخی افراد و رسانه‌های وابسته به مرکز خاص علیه جهانگیری صورت گرفت که در نهایت در تاریخ 25 اردیبهشت‌ماه 96 و بنا به درخواست دفتر معاون اول رییس‌جمهوری، مجددا این اظهارات غیراخلاقی و غیرمستند از سوی دیوان محاسبات کشور تکذیب شد. روندی که حالا ظاهرا برای بار سوم و این‌بار در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تکرار شده و نشان می‌دهد که مخالفان تلاش دارند هر طور شده جهانگیری را از میدان به‌در کنند.


همزمان در حالی که این اتهام‌زنی‌ها به جهانگیری، بخش کوچکی از مشکلات اوست و به باور برخی ناظران، همبستگی او با دولت روحانی و حضور 8 ساله‌اش در مقام معاون اول ریاست‌جمهوری، مهم‌ترین چالش او در انتخابات پیش‌رو است، شرایط برای مسعود پزشکیان بهتر است. او که در فهرست اولیه اصلاح‌طلبان پس از جهانگیری و البته تاجزاده که امیدی به تاییدصلاحیتش نیست، بیش از دیگر کاندیداها مورد حمایت بود، حالا ظاهرا بیش از پیش مورد استقبال اصلاح‌طلبان قرار گرفته است. چنانکه دیروز احمد زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی و روزنامه‌نگار در یادداشتی مختصر که به ویژگی‌های کاندیدای پیروز در انتخابات ایران می‌پردازد، نوشته است: «قدرت نهایی نامزدها در زیرِ زبان و پشت خطوط چهره آنان نهفته است و سیدابراهیم رییسی از این جهت، امتیاز کلانی نسبت به رقبای احتمالی ندارد. برای نمونه اگر شخصی مانند مسعود پزشکیان از فیلتر شورای نگهبان عبور کند، می‌تواند به ‌صورت رقیبی سرسخت برای رییسی درآید.»


در این میان اما ‌غیر از حزب اعتماد ملی که پیش‌تر تلویحا از پزشکیان حمایت کرده بود، حزب جمعیت زنان نواندیش نیز به ‌تازگی اعلام کرده که از پزشکیان حمایت می‌کند. دیروز همچنین علی تاجرنیا از اعضای ارشد حزب اتحاد ملت در این رابطه اظهارنظر کرده و به ایلنا گفته است: «تحلیل من این است که مردم دوست دارند در این دوره به‌ سمت چهره‌های جدیدتر بروند و افرادی را تجربه کنند که حداقل در ذهن‌شان نکات منفی در مورد آن فرد وجود ندارد؛ با این حال اینکه چقدر در فضای کنونی این امکان وجود داشته باشد، خیلی مهم است؛ چراکه اگر ابزار اطلاع‌رسانی مشخص شود، بدون شک گزینش مردم افراد کم خطاتر خواهند بود. در این شرایط آنچه در ذهن من وجود دارد، این است که دید مردم نسبت به دکتر پزشکیان دید مثبتی است و بنده با حفظ حرمت سایر افراد در این حوزه و سایر کاندیداهای اصلاح‌طلب؛ آقای پزشکیان را واجد شرایط جذب آرای خاکستری می‌دانم.»


به ‌هر حال اصلاح‌طلبان می‌خواهند با سازوکاری از پیش تعریف شده به نامزد نهایی برسند و برای این کار هم ابتدا باید دید که شورای نگهبان درباره نامزدها چه تصمیمی می‌گیرد. در هر صورت اگر بیشتر از یک نفر از اصلاح‌طلبان تاییدصلاحیت شود، احتمالا آنان تا پایان رقابت و به بیان دقیق‌تر تا دقیقه 90 در صحنه باقی می‌مانند که از فرصت مناظره‌ها کمال استفاده را برده باشند و آنگاه در یکی، دو روز پایانی یا به تعبیری در وقت‌های تلف ‌شده و فرصت اندک پایانی، به نفع گزینه نهایی که از سوی جبهه اصلاحات ایران اعلام خواهد شد، کناره‌گیری می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها