چرا قوه قضاییه به شکایت نکردن از رسانه‌ها افتخار می‌کند؟ / جاویدنیا: به رئیسی هشدار داده بودم که در زمینه فضای مجازی فریب نخورید!

جاویدنیا که از تعقیب قضایی خود‌ ناراحت بود مدام نامه منتشر شده را با فایل صوتی وزیر امور خارجه که اخیرا منتشر شده بود مقایسه می‌کرد و از انتظاراتش برای تعقیب فرد یا افرادی که این نامه را منتشر کرده‌اند، سخن گفت.

چرا قوه قضاییه به شکایت نکردن از رسانه‌ها افتخار می‌کند؟ / جاویدنیا: به رئیسی هشدار داده بودم که در زمینه فضای مجازی فریب نخورید!
کد خبر: 489023
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۳ ۱۰:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ اخیرا نامه ای از سوی جواد جاویدنیا، معاون رییس کل دادگستری تهران منتشر شد در رابطه با درخواست فیلترینگ اینستاگرام که بلافاصله بعد از انتشار این خبر مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که پیش‌تر نامه‌ای از سوی جواد جاویدنیا یکی از معاونین قضایی رییس کل دادگستری استان تهران، در مورد فیلترینگ اینستاگرام صادر شده بود که بلافاصله در همان ساعات اولیه از سوی محمد جواد حشمتی رئیس دادگستری استان تهران بلااثر شده است.

به گزارش دیدبان ایران، ارگان رسانه ای جبهه پایداری که اخبار انتخاباتی «سیدابراهیم رئیسی» و جبهه پایداری را پوشش می دهد به دنبال خبر تحت تعقیب قضایی قرارگرفتن «جواد جاویدنیا» نوشت:

حاشیه‌سازان اقلیت در کشور که هر بار با صحبت‌های عجیب و غریب خود برای جریان انقلاب هزینه‌سازی کرده‌اند با حمله به سیدابراهیم رئیسی، مدیریت وی در قوه قضائیه را به باد حمله گرفته و از عدم برخورد تند با رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی گلایه کرده‌اند. این جریان در خارج از قوه قضائیه یک بار با موضوع «بارداری با دو گیگ اینترنت رایگان» در فضای مجازی چهره‌ای ضدعقلانی از نیروهای انقلابی ساخته و بار دیگر در داخل قوه قضائیه بدون اختیارات لازم حتی دستور فیلترینگ یکی از شبکه‌های اجتماعی را می‌دهد. جاویدنیا که در دوران آملی لاریجانی معاونت دادستانی را برعهده داشته، پس از احضار پرحاشیه آذری جهرمی از این سمت برکنار و به معاونت دادگستری تهران تنزل داده شد. او در روزهای اخیر نیز در اقدامی عجیب و البته مشکوک دستور فیلترینگ اینستاگرام، گوگل‌پلی، وی‌پی‌ان ها و فیلترشکن‌ها را صادر کرد و پس از مدتی خبر آن در رسانه‌های بیگانه دست به دست شد.

او در آخرین مورد در گفت‌وگویی با همراهی روح الله مومن نسب به تندی به مدیریت سیدابراهیم رئیسی حمله کرده و به عدم برخورد با رسانه‌ها و جلوگیری از این ابلاغ غیرقانونی تاختند. اقدامی که نشان می‌دهد این اقلیت پر سر و صدا ناامید از مانع تراشی در مسیر تحول قوه قضائیه، نگران حضور ایشان در قوه مجریه هستند.

در این اطلاعیه عنوان شده بود که اقدام جاویدنیا در نوشتن چنین نامه‌ای یک تخلف اداری و مداخله‌ای خارج از وظایف و اختیارات نامبرده بوده است . پس از اقدام رئیس کل دادگستری تهران در بلااثر کردن نامه فوق‌الذکر، جاویدنیا به جهت انجام اقدام غیرقانونی، تحت تعقیب دادسرای انتظامی قضات قرار گرفته است.


چند ساعت پس از انعکاس این اطلاعیه ، جواد جاویدنیا و روح الله مومن نسب از فعالان فضای مجازی در برنامه ای که به صورت لایو پخش شد، حملاتی را به رئیس قوه قضاییه و‌ دستگاه قضا وارد کردند.

جاویدنیا که از تعقیب قضایی خود‌ ناراحت بود مدام نامه منتشر شده را با فایل صوتی وزیر امور خارجه که اخیرا منتشر شده بود مقایسه می‌کرد و از انتظاراتش برای تعقیب فرد یا افرادی که این نامه را منتشر کرده‌اند، سخن گفت.

بی شک این موضوع نیز می تواند در مقوله‌ای جداگانه از سوی دستگاه قضا پیگیری ‌شود اما بلااثر کردن نامه بلافاصله پس از ارسال، گواه خوبی مبنی بر عزم دستگاه قضا برای شفافیت و مقابله آشکار و پنهان با تحدید و تهدید آزادی های مشروع جامعه است.

جاویدنیا اگرچه سعی داشت به گونه‌ای به مخاطب القا کند که مرکز رسانه قوه قضاییه عنوان تحت تعقیب را به او نسبت داده ولی در صحبت‌هایش از حضورش در دادسرای انتطامی قضات برای ادای توضیح در این زمینه خبر داد.

نکته قابل تامل اینکه جواد جاویدنیا و روح الله مومن نسب در این نشست چندین بار به قوه قضائیه و سید ابراهیم رئیسی رییس دستگاه قضا حمله می‌کنند. جاویدنیا در جایی عنوان می‌کند که به آقای رئیسی هشدار داده بودم که در زمینه فضای مجازی فریب نخورید! او همچنین در جای دیگری می‌گوید: در زمان مسوولیت فضای مجازی در دادستانی کل کشور ( قبل از جابجایی در دوره ایت الله رییسی) تلاشمان را انجام دادیم و دستوراتی صادر کرده و به مسئولان قوه قضاییه ارسال شد ولی موافقت نکردند.

جاویدنیا حتی به اظهارات سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر اینکه ما افتخار می کنیم که در دوران تحول هیچ رسانه و‌پایگاه اینترنتی را مسدود نکرده و‌نخواهیم کرد، هم اشکال وارد می‌کند و مومن نسب نیز در اینجا به کمک او می آید و معتقد است که به این‌موضوع می تازد.

جاویدنیا همچنین از اینکه چرا دستگاه قضا با مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی مخالفت می‌کند، ناراحت بوده و‌ مدعی است: بنده دستور فیلترینگ اینستاگرام، گوگل پلی و فیلترشکن ها را صادر نکردم البته پیشنهاد صدور دستورات جدید را به مراجع قضایی داده ام ولی انجام ندادند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها