50 میلیارد بپرداز؛ فیلتر کن! / اپراتورها در صورت اختلال در «کلاب‌هاوس» از امروز جریمه می‌شوند

پس از انسداد خودسرانه شبکه اجتماعی کلاب هاوس توسط اپراتورها، وزارت ارتباطات پیشنهاد جریمه روزانه50 میلیاردی برای اپراتورهایی که در این شبکه اجتماعی اختلال ایجاد می‌کنند مطرح کرد که به تصویب هیات مدیران رسید و از امروز قابل اجرا است.

50 میلیارد بپرداز؛ فیلتر کن! / اپراتورها در صورت اختلال در «کلاب‌هاوس» از امروز جریمه می‌شوند
کد خبر: 479223
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ۰۷:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| 14 روز پس از اینکه برخی اپراتورها در اقدامی به ‌اصطلاح «خودسر»، دست به ایجاد اختلال در شبکه اجتماعی «کلاب‌هاوس» زدند، بالاخره پیشنهاد وزارت ارتباطات برای جریمه روزانه 50 میلیاردی اپراتورها به تصویب هیات وزیران رسید و قرار شده که از امروز اجرایی شود.

به گزارش روزنامه اعتماد، کلاب‌هاوس از اواسط اسفندماهی که گذشت، آرام‌آرام جایش را در فضای مجازی فارسی مطرح کرد و زمان چندانی نگذشت که این شبکه اجتماعی گفت‌وگومحور، چنان با استقبال کاربران فضای مجازی ایرانی مواجه شد که هنوز تعطیلات نوروز سال نو به میانه نرسیده، پای وزرا، نمایندگان مجلس، چهره‌های سیاسی و مدنی به آن گشوده شد و حالا تبدیل شده به پاتوق بحث سیاسی و غیرسیاسی.


حالا تمام طول شبانه‌روز اتاق‌های مجازی گوناگون «کلاب‌هاوس» با موضوعات متفاوت برپاست و کاربران بنابر سلایق و علایق‌شان، یکی از آنها را انتخاب کرده و به آنچه دغدغه و مساله‌شان است، می‌پردازند.

نکته مهم د رمورد «کلاب‌هاوس» اما امکان گفت‌وگوی بی‌واسطه شهروندان و روزنامه‌نگاران با شخصیت‌ها و مسوولان حاکمیتی بود که در این شبکه اجتماعی به‌سادگی و بی‌پرده‌تر از هر زمان فراهم است و احتمالا به همین سبب بود که این شبکه اجتماعی که حالا به تریبون مسوولان تبدیل شده بود، به مذاق «دلواپسان» خوش نیامد و سرنوشت توییتر و تلگرام برای کلاب‌هاوس هم تکرار و فشار و تلاش برای فیلترینگ این شبکه اجتماعی آغاز شد!

اگرچه وزارت ارتباطات که وزیر جوان آن خود یکی از کاربران جدی و چهره‌های سرشناس سیاسی فعال در کلاب‌هاوس بود، ظاهرا به هیچ‌وجه تمایلی به فیلتر کردن این شبکه اجتماعی نداشت اما نوزدهم فروردین‌ماه 99 میانه بحثی داغ در یک اتاق مجازی کلاب‌هاوسی با حضور عبدالناصر همتی، رییس ‌کل بانک مرکزی، ناگهان دسترسی کاربران اینترنت همراه اول به این شبکه اجتماعی قطع شد.

اگرچه همان زمان و لابه‌لای بحث و گفت‌وگو با رئیس‌کل بانک مرکزی، عده‌ای به فیلتر شدن کلاب‌هاوس اشاره کردند اما محمدجواد آذری‌جهرمی که از قضا از جمله کاربران حاضر در آن اتاق بود، تاکید کرد که کلاب‌هاوس فیلتر نیست و مشکلاتی که برای کاربران ایجاد شده ممکن است ناشی از مسائل فنی باشد.

او همچنین ضمن رد هرگونه اختلال و انسداد این شبکه اجتماعی گفت هدف کسانی که از فیلترینگ کلاب‌هاوس می‌گویند، تشویش و تهدید است! هدف اما صرفا تشویش و تهدید نبود؛ «کلاب‌هاوس» واقعا از دسترس کاربران اینترنت همراه اول خارج و فیلتر شد و یک روز بعد - بیستم فروردین- دسترسی کاربران ایرانسل هم به این شبکه اجتماعی قطع شد. پس از ایرانسل، نوبت به شرکت مخابرات بود که کلاب‌هاوس را برای کاربران ایرانی فیلتر کند؛ آن‌هم درحالی که علاوه ‌بر وزارت ارتباطات، دادستان کل‌ کشور هم اعلام کرده بود که برنامه‌ای برای فیلتر کردن کلاب‌هاوس وجود ندارد.

درنهایت اما همراه اول، ایرانسل و شرکت مخابرات به ‌ظاهر خودسر دست به اقدام زدند و دسترسی به کلاب‌هاوس برای کاربران پرتعداد این اپراتورها مختل شد. اقدامی که سبب شد معاون وزیر ارتباطات در نامه‌ای خطاب به اپراتورها به‌ دلیل اختلالی که روی این شبکه ایجاد کرده‌اند، به آنها هشدار دهد.

زمانی که حسین فلاح جوشقانی، رئیس رگولاتوری به این اپراتورها به ‌دلیل ایجاد اختلال در سیستم IP کشور روی شبکه کلاب‌هاوس، اخطار داد و تاکید کرد که درصورت استمرار این اختلال و با توجه به جمع‌آوری ادله فنی، گزارش رخداد جرم برای پیگیری قضایی به دادسرا ارائه و درخواست پیگرد قضایی آمران و عاملان این اختلال ثبت و پیگیری خواهد شد.

این مقام مسوول در بخشی از نامه، به ماده 737 قانون مجازات اسلامی هم اشاره کرد که براساس آن «هر کس به‌طور غیرمجاز با اعمالی از قبیل وارد کردن، انتقال دادن، پخش، حذف کردن، متوقف کردن، دستکاری یا تخریب داده‎ها یا امواج الکترومغناطیسی یا نوری، سامانه‎های رایانه‎ای یا مخابراتی دیگری را از کار بیندازد یا کارکرد آنها را مختل کند، به حبس از 6 ماه تا 2 سال یا جزای نقدی از 10 میلیون ریال تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

سازمان تنظیم مقررات در این نامه با اشاره به اینکه اختلال ایجادشده در این شبکه مشهود است، به 2 اپراتور همراه کشور و مخابرات ایران، 24 ساعت فرصت داد تا اختلال ایجاد شده روی شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس را برطرف کنند. نامه‌نگاری وزارت ارتباطات به اپراتورها هم اما جواب نداد و کلاب‌هاوس روی خطوط اینترنت ایرانسل، همراه اول و مخابرات همچنان مسدود و در مواردی توام با اختلال گسترده ماند اما اقدام به فیلترینگ ایجاد اختلاف در کلاب‌هاوس از جانب این اپراتورها، سبب نشد که کاربران این شبکه اجتماعی دست از استفاده از آن بردارند تا این شبکه اجتماعی نیز آن‌چنان که توییتر با وجود فیلترینگ هر روز شاهد افزایش تعداد کاربران خود است، هر روز با استقبال بیشتر کاربران فضای مجازی روبه‌رو شود.


در‌نهایت باتوجه به پایان رسیدن مهلت 24 ساعته به اپراتورها، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات در توییتی اعلام کرد که در ادامه بی‌توجهی اپراتورها به هشدار وزارت ارتباطات در اقدام غیرقانونی و ایجاد اختلال عمدی در کلاب‌هاوس، شکایت از این اپراتورها صبح 23 فروردین‌ماه تقدیم دادستانی شده است.

شکایت هم اما باعث نشد که اپراتورها دست از فیلتر خودسر کلاب‌هاوس بردارند، فیلترینگی که چنانچه ماهنامه پیوست اعلام کرده، بدون ابلاغ هیچ دستور قضایی از سمت دادستانی به این سه اپراتور صورت گرفته است. در‌نهایت بیست و نهم فروردین ماه، درحالی که همچنان این اپراتورها به فیلترینگ و مردم به استفاده از کلاب‌هاوس ادامه می‌دادند، علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری در توییتی بدون اشاره به نام کلاب‌‌هاس نوشت: پس از اختلال عمدی برخی اپراتورها در ارتباطات اینترنتی کاربران، هیات وزیران پس از دستور صریح رییس‌جمهوری، عصر روزگذشته ضمن تاکید بر حق آزاد شهروندان در دسترسی به اطلاعات و خلاف شمردن اقدامات اخیر اپراتورها، به پیشنهاد وزیر ارتباطات، جرایم سنگینی برای این‌گونه تخلفات تصویب کرد.

در حقیقت پس از گذشت 10 روز از ایجاد اختلال اولیه در دسترسی به کلاب‌هاوس، وزارت ارتباطات پیشنهادی مبنی بر جریمه روزانه 50 میلیارد تومانی اپراتورها به هیات وزیران ارایه کرد. پیشنهادی که 5 روز بعد روز دوم اردیبهشت‌ماه به تصویب رسید و ابلاغ شد.

ابلاغیه‌ای که بنابر آن، «سازمان تنظیم مقررات موظف است با جمع‌آوری مستندات فنی، ظرف 24 ساعت محدودیت، اختلال یا انسداد را به کارورها (اپراتورها) اعلام و همزمان مراتب محدودیت، اختلال یا انسداد را در پایگاه اطلاع‌رسانی خود منتشر کند» و «در صورتی که کارورها ظرف 24 ساعت از زمان اعلام سازمان نسبت به رفع محدودیت، اختلال یا انسداد اقدام نکنند، سازمان موظف است تا زمان رفع تخلف روزانه تا سقف 50 میلیارد تومان کارور متخلف را جریمه کند. کارور موظف است با اعلام سازمان تنظیم مقررات مبالغ را به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها