ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا:

اگر رئیسی و قالیباف نیایند اصولگرایان نمی‌دانند چه کسی را کاندیدا کنند

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: اصولگرایان الآن حداقل یک خیال جمعی دارند که یا آقای رئیسی و یا آقای قالیباف می‌شود و اگر نشود آنها هم به سرنوشت اصلاح‌طلبان دچار می‌شوند که نمی‌دانند چه کسی را کاندیدا کنند.

اگر رئیسی و قالیباف نیایند اصولگرایان نمی‌دانند چه کسی را کاندیدا کنند
کد خبر: 478757
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۱ ۱۶:۲۰:۲۷

اعتمادآنلاین| یک فعال سیاسی اصولگرا شروط قالیباف برای حضور در رقابت های انتخاباتی را گمانه‌زنی رسانه‌ای دانست و گفت: اصولگرایان الآن حداقل یک خیال جمعی دارند که یا آقای رئیسی و یا آقای قالیباف می شود و اگر نشود آنها هم به سرنوشت اصلاح طلبان دچار می شوند که نمی دانند چه کسی را کاندیدا کنند.

به گزارش جماران، ناصر ایمانی در خصوص آرایش انتخاباتی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: الآن مسأله کاندیدای هر دو جناح سیاسی مبهم است؛ همچنان که در میان مردم هم مبهم است. یعنی سردی و سردرگمی که در میان مردم هست، در میان جریان های سیاسی هم هست.


این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: خیلی معلوم نیست که کاندیدای جریان اصلاحات یا اصولگرا چه کسی است و چه کاری می خواهند انجام بدهند. هر کدام از جناح ها یکی دو چهره شاخص و تعداد زیادی چهره غیر شاخص دارند. چهره های شاخص اصولگرایان آقایان رئیسی و قالیباف هستند اما معلوم نیست که این دو نفر برای انتخابات بیایند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص شروط قالیباف برای حضور در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری، گفت: همه اینها گمانه زنی های رسانه ای است و چنین چیزی نیست. چیزی که مسلم است و حتی اگر آقای قالیباف هم نمی گفتند کاملا معلوم بود که این طور خواهد شد، این است که اگر آقای رئیسی بیاید آقای قالیباف کاندیدا نخواهد شد. اما به نظر من بقیه چیزها مثل ریاست مجلس و امثال آن گمانه های رسانه ای است و هیچ خبر مستندی ما در این مورد نداریم.

اگر رئیسی نیاید احتمال آمدن قالیباف خیلی زیاد است

ایمانی با بیان اینکه اگر آقای رئیسی نیاید احتمال آمدن آقای قالیباف خیلی زیاد است، افزود: بقیه کاندیداهای اصولگرا در مراتب خیلی پایین تر قرار می گیرند و در نظرسنجی های افکار عمومی هم همین طور است. در صورتی که هیچ کدام از آقایان رئیسی و قالیباف نیایند سردرگمی در جریان اصولگرا بیشتر خواهد شد. اصولگرایان الآن حداقل یک خیال جمعی دارند که یا آقای رئیسی و یا آقای قالیباف می شود و اگر نشود آنها هم به سرنوشت اصلاح طلبان دچار می شوند که نمی دانند چه کسی را کاندیدا کنند.

شرایط کشور باعث شده که رئیسی برای آمدن مردد باشد

وی ادامه داد: شرایط کشور باعث شده که آقای رئیسی برای آمدن مردد باشند و از طرف دیگر این تصور هم غلط است که چون آقای رئیسی در قوه قضائیه موفق بوده اند حتما در ریاست جمهوری هم موفق خواهند بود. همچنان که برخی از کاندیداها احساس می کنند که چون مدیر موفقی در اجرای پروژه ها بوده اند حتما در ریاست جمهوری هم موفق خواهند بود و می خواهند کاندیدا شوند؛ این هم غلط است.

این فعال سیاسی اصولگرا تأکید کرد: آقای رئیسی به خاطر سابقه طولانی و شناخت عمیقی که در قوه قضائیه داشته اند موفق بوده اند. اما اولا مشکلات اجرایی کشور بسیار زیاد است و ثانیا ایشان در زمینه کارهای اجرایی ریاست جمهوری تجربه ندارد و با چالش های جدی روبرو خواهد شد؛ البته اگر بخواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود و مردم هم رأی دهند.

وی با بیان اینکه الآن در وهله اول جریان اصولگرا منتظر حضور یا عدم حضور آقای رئیسی است و در وهله بعدی هم اینکه تکلیف آقای قالیباف روشن شود، گفت: اگر آقای رئیسی بیاید ظاهرا در جریان اصولگرا یک اجماع مطلق در مورد ایشان حاصل می شود. اگر آقای رئیسی نیاید و آقای قالیباف بخواهد کاندیدا شود این اجماع مقداری کمرنگ تر خواهد شد و اجماع مطلق نخواهد بود و اکثریتی خواهد بود. اما با فرض اینکه هیچ کدام از این دو نفر کاندیدا نشوند این وحدت دچار مشکلات بیشتری خواهد شد و کاندیداها مختلف می شود. این حرف به این معنا نیست که با نیامدن این دو نفر حتما اصولگرایان به وحدت نمی رسند؛ شاید هم این اتفاق بیفتد ولی مقداری سختی ها بیشتر خواهد شد.

ایمانی در خصوص کاندیداتوری نظامیان نیز اظهار داشت: در این زمینه اولین مسأله این است که تابع قانون باشیم. قانون هیچ محدودیتی برای کسانی که نظامی هستند ندارد که بخواهند کاندیدای ریاست جمهوری شوند و وصیت امام اصلا ارتباطی به این موضوع ندارد. چیزی که امام فرموده اند این است که رسته های نظامی نباید وارد جریان های سیاسی به معنای حزبی و جناحی آن بشوند و به این معنا نیست که یک نفر نظامی نمی تواند مثلا وزیر یا رئیس جمهور شود.

اگر رئیسی و قالیباف کاندیدا نشوند ممکن است اجماع اصولگرایان صورت نگیرد

وی تأکید کرد: مسأله کاندیدای نظامی با اهداف سیاسی توسط جریان رقیب مطرح شد. به خاطر اینکه افراد سپاه رئیس جمهور نشوند و قدرت سیاسی را هم در دست نگیرند و مسأله سیاسی است. البته نظر شخصی خود من هم این است که حتی اگر دو نفر آدم کارآمد داریم که از نظر توانایی یکسان هستند که یکی نظامی و دیگری غیر نظامی باشد، مصلحت این است که غیر نظامی رئیس جمهور شود. اما به نظر من این طور نیست که کاندیداتوری نظامیان به معنای دیکتاتوری باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: اگر افراد غیر نظامی باشند ارجحیت دارند مگر اینکه امسال و یا در آینده فرد نظامی قابلی داشته باشیم که قابل تر از افراد غیر نظامی باشد. همچنان که در کشورهای دیگر هم این اتفاق می افتد. در کشورهایی که از نظر آقایان مهد دموکراسی هستند هم افراد نظامی مسئولیت های بالایی می گیرند و هیچ محدودیتی هم نیست.

وی در پایان گفت: اگر آقایان رئیسی و قالیباف کاندیدا نشوند ممکن است اجماع اصولگرایان صورت نگیرد و کار سخت تر خواهد شد. ولی در عین حال بعضی از کاندیداهای دیگر هم افراد توانایی هستند ولی قاعدتا آقایان رئیسی و قالیباف ارجح هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها