کد خبر: 463604
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۰ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

مجید نصیرپور، عضو کمیته سه نفره حزب جمهوریت، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

جزئیات مصوبات حزب جمهوریت در جلسه اخیر و تشکیل کمیته سه نفره / دو جریان موجود در حزب اخلاق و قانون را رعایت کنند / تصمیمات بازه زمانی بین برگزاری مجمع و صدور مجوز موقت بودند و بر اساس قانون برای تعیین دبیرکل باید رای‌گیری شود / کماکان گزینه اصلی دبیرکلی ح

عضو کمیته سه نفره حزب جمهوریت درباره آخرین وضعیت تحولات در این حزب و بازه زمانی و برنامه برای تعیین دبیرکل توضیح داد.

جزئیات مصوبات حزب جمهوریت در جلسه اخیر و تشکیل کمیته سه نفره / دو جریان موجود در حزب اخلاق و قانون را رعایت کنند / تصمیمات بازه زمانی بین برگزاری مجمع و صدور مجوز موقت بودند و بر اساس قانون برای تعیین دبیرکل باید رای‌گیری شود / کماکان گزینه اصلی دبیرکلی ح
کد خبر: 463604
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۰ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| انتشار خبر برگزاری جلسه شورای مرکزی حزب جمهوریت، که روز جمعه برگزار شد، و تیتر «برکناری منتجب‌نیا» برای آن در بسیاری از رسانه‌ها مورد توجه محافل سیاسی قرار گرفت. بر اساس اخبار منتشر شده در این جلسه مقرر شد تا کارگروهی با عضویت سه نفر از اعضای شورای مرکزی اعم ازمجید نصیرپور، سید جمال‌الدین سیدزاده و سیده آرزو فاطمی انتخاب و مسئولیت‌هایی را برای برگزاری جلسه شورای مرکزی آینده حزب - در تاریخ یکم اسفند- عهده‌دار شوند.

مجید نصیرپور سردهائی، عضو کمیته سه نفره حزب جمهوریت، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین درباره این جلسه و وضعیت کارکرد این حزب در سال 99 گفت: حزب جمهوریت بعد از جدایی عده‌ای از اعضای حزب اعتمادملی با هدف فعالیت موثر و فراگیر در جغرافیای ایران اسلامی تشکیل شد. مشی این حزب اصلاح‌طلبی است و تلاش شد بتوانیم برای آرمان‌ها و ایده‌ها وقت مناسب بگذاریم و با استفاده از جوانان فعال و انقلابی کشور، نقش حداقلی خود را در پهنه سیاسی کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: با تصمیم برای تاسیس این حزب، هیات موسس تشکیل و فرآیند قانونی طی شد و نهایتا حزب در فروردین 99 موفق شد مجوز قانونی خود را از وزارت کشور به صورت کتبی دریافت کند.

نصیرپور درباره فعالیت حزب در بازه زمانی اعلام موجودیت تا صدور مجوز گفت: طبیعتا از مرحله تقاضا تا صدور مجوز فعالیت‌هایی رخ می‌دهد. بر همین اساس با مجوز اولیه وزارت کشور و بر اساس قانون، مجمع عمومی تشکیل و اعضای شورای مرکزی انتخاب شدند.

وی با اشاره به فاصله زمانی 4 ماهه بین برگزاری مجمع و تشکیل جلسه برای انتخاب اعضای شورای مرکزی تا صدور مجوز قانونی و نهایی از طرف وزارت کشور گفت: در این فاصله اعضای شورای مرکزی منتخب مجمع عمومی جلساتی را باهم داشتند که توافق ضمنی مبنی بر تقسیم کار صورت گرفت تا افراد ماموریت‌هایی را انجام دهند.

نصیرپور در این باره تاکید کرد: در این حوزه زحماتی به افراد مختلف داده شد، از جمله آقای منتجب‌نیا از چهره‌های سرشناس سیاسی و دینی کشور هستند و منشا خدماتی نیز بودند و قرار شد به صورت موقت بخشی از مسئولیت اجرایی حزب را ایشان عهده‌دار شوند. به همین منظور در همان زمان نامه‌ای به وزارت کشور نوشته شد.

عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت تصریح کرد: با ادامه کار و در بستر زمان اختلافاتی پیش آمد که نظر شورای مرکزی مبنی بر این بود که درباره موضوعاتی که پیش از این مذاکره شده است، بازنگری شود. این برهه زمانی هم زمان با آغاز شیوع ویروس کرونا شد و کارها طبیعتا به کندی پیش رفت.

وی ادامه داد: جلسات ما هم همانند بسیاری از احزاب دیگر با محدودیت مواجه شد و موفق نشدیم جلسه به حد نصاب رسیده‌ای را داشته باشیم و جمع‌بندی کلی دوستان نیز این بود که فعالیت قانونی ما پس از صدور نامه وزارت کشور شکل و شمایل خود را پیدا می‌کند.

نصیرپور با تاکید بر این که در نهایت روز 17 فروردین 1399 وزارت کشور مجوز را صادر و ابلاغ کرد، گفت: طبیعتا باید تلاش می‌کردیم جلسه شورای مرکزی تشکیل و مذاکرات درباره انتخاب دبیرکل و سایر ارکان نیز صورت بگیرد تا ببینیم آیا دوستان بر تصمیم قبلی هستند یا خیر.

وی ادامه داد: بعد از صدور مجوز هم این اختلاف‌نظرها بین دوستان و وجود برخی ذهنیت‌ها منجر به این شد که موفق نشویم جلسه شورای مرکزی را یکپارچه و با حضور هر 45 عضو تشکیل دهیم و این موضوع ادامه یافت تا این که دو هفته قبل جمع 23 نفره شورای مرکزی نشستی را با هم داشتند و در آن جلسه مقرر شد در جلسه آتی با اکثریت بیشتری از اعضای شورای مرکزی، این جلسه را تجدید و درباره چند موضوع صحبت کنیم.

نصیرپور با بیان این که فعالیت در حزب متاثر از انتخاب دبیرکل است، گفت: ما سابق بر این قبل از ابلاغ رسمی وزارت کشور تصمیم غیررسمی اتخاذ کرده بودیم و این مسئولیت را به حجت‌الاسلام منتجب‌نیا واگذار کرده بودیم اما به هر حال بحث‌هایی وجود داشت و ما باید به استناد قانون دوباره بین کسانی که اعلام کاندیداتوری کرده‌اند، رای‌گیری کنیم.

نصیرپور با اشاره به جلسه روز جمعه گذشته گفت: در جلسه اخیر از همه اعضا دعوت و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این جلسه تجدید شد و نهایتا با حضور فیزیکی 23 نفر و 2 نفر آنلاین جمع‌بندی و مصوباتی مبنی بر این که کمیته سه نفره برای پایش موضوعات، پیگیری حضور حداکثری اعضای شورای مرکزی، دریافت اعلام کاندیداتوری افراد برای دبیرکلی و تسهیل مقدمات برگزاری جلسات آتی شورای مرکزی، صورت گرفت.

وی افزود: تصمیم دیگری که در این جلسه شورای مرکزی گرفته شد، برگزاری کنگره حزب بود که در اواخر فروردین سال آینده برگزار شود و مسئولیت این کار را کمیته‌ای با مدیریت حجت‌الاسلام بیگدلی بر عهده گرفت.

نصیرپور خاطرنشان کرد: در این مدت قصد داریم با آقای منتجب‌نیا به صورت حضوری مذاکره کرده و تلاش کنیم تنش‌ها به حداقل برسند.

نصیپور با بیان این که حزب بر روی افراد بنا نمی‌شود و ماهیت جمعی دارد، گفت: این تعبیر که احزاب وابسته به یک نفر باشد زیبنده نیست. البته آقای منتجب‌نیا بر اساس سوابقی که داشتند به عنوان محرکه تاسیس این حزب نقش‌آفرینی کردند و کسی منکر این نیست اما به هر حال در برهه‌ای ما به عنوان یک جمعی در اعتمادملی به این جمع بندی رسیدیم که از آن حزب جدا شویم و تشکیلات جدیدی را تاسیس کنیم و البته در آن برهه آقای منتجب‌نیا یکی از اعضای موثر بودند اما در نهایت حزب جمهوریت با مشارکت همه دوستان تشکیل شد.

وی افزود: ما جوانانی در حزب داریم که نقش و تاثیر آنها کمتر از بزرگان نیست و این که عنوان دبیرکلی، به صورت مطلق متعلق به کسی باشد این طور نیست. اعضا شورای مرکزی در حداکثر سطح آگاهی‌های سیاسی هستند و در جلسات آتی درباره تعیین دبیرکل در مهلت قانونی - منطبق بر چارچوب نظارت بر احزاب و مقررات وزارت کشور- بدون پیش‌داوری و پیش‌خواندن کسی به عنوان دبیرکل، تصمیم‌گیری می‌کنند.

نصیرپور با تاکید بر این که با اتهام‌زنی و پیش‌داوری کار جمعی به نتیجه نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: هر دو جریان موجود در حزب جمهوریت با رعایت اخلاق و قانون دبیرکل را تعیین می‌کنند. لازم به ذکر است که کماکان گزینه اصلی دبیرکلی حزب جمهوریت آقای منتجب‌نیا هستند.

چکیده گفت‌و‌گو با مجید نصیرپور

-در فاصله زمانی 4 ماهه بین برگزاری مجمع و تشکیل جلسه اعضای شورای مرکزی تا صدور مجوز قانونی و نهایی از طرف وزارت کشور توافق ضمنی مبنی بر تقسیم کار صورت گرفت و به صورت موقت بخشی از مسئولیت اجرایی حزب به آقای منتجب‌نیا داده شد

-با گذر زمان بعد از دریافت مجوز اختلافاتی در حزب رخ داد علاوه بر این ما باید به استناد قانون دوباره بین کسانی که اعلام کاندیداتوری برای دبیرکلی کرده‌اند، رای‌گیری کنیم

-ما جوانانی در حزب داریم که نقش و تاثیر آنها کمتر از بزرگان نیست و این که عنوان دبیرکلی به صورت مطلق، متعلق به کسی باشد این طور نیست

-کماکان گزینه اصلی دبیرکلی حزب جمهوریت آقای منتجب‌نیا هستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها