کد خبر: 463511
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۹ ۰۹:۴۸:۳۹
| |

طرح شفافیت آرا نمایندگان دوباره در دستورکار قرار می‌گیرد؟ / درخواست 50 نماینده به هیأت رئیسه مجلس یازدهم

یک نماینده مجلس شورای اسلامی از ارائه درخواست حدود 50 نفر از نمایندگان به هیات رییسه مجلس برای در دستورکار قرار گرفتن دوباره «طرح شفافیت آرا نمایندگان» خبر داد.

طرح شفافیت آرا نمایندگان دوباره در دستورکار قرار می‌گیرد؟ / درخواست 50 نماینده به هیأت رئیسه مجلس یازدهم
کد خبر: 463511
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۹ ۰۹:۴۸:۳۹

اعتمادآنلاین| عباس مقتدایی، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره نامه 50 تن از نمایندگان به هیأت رئیسه مجلس شورای برای مجدد در دستور کار قرار گرفتن « کلیات طرح شفافیت آرا نمایندگان» که روز چهارشنبه در صحن مجلس رد شد، گفت: موضوع شفافیت آرا در مجلس یازدهم و در سال اول به اندازه کافی برای تبدیل شدن به یک قانون مورد توجه نمایندگان بوده است؛ اما نکته‌ای که در صحن مجلس برای «کلیات طرح شفافیت آرا نمایندگان» رخ داد این بود که نمایندگان در جریان رأی گیری به دو گروه تقریبا مساوی از نظر تعداد نفرات تبدیل شدند؛ عده‌ای که معقتد بودند باید حد و مرزهای شفافیت آرا با دقت بیشتر یا با برخی از تغییرات انجام صورت گیرد، گروه مقابل هم معقتد بودند با همین طرح می توانیم منافع کشور را تأمین کنیم.

وی تاکید کرد:موافقین و مخالفین « کلیات طرح شفافیت آرا نمایندگان» هر دو به مسئله شفافیت آرا به عنوان یک موضوع مهم و قابل توجه نگاه می‌کنند که باید به آن اهتمام داشته باشیم اما نقطه نظرات خود را برای اجرایی شدن این امر دارند.

وی با اشاره به اینکه نمایندگانی با اساس شفافیت آرا مخالفت داشتند از نظر تعداد نفرات بسیار محدود بودند، اظهار داشت: عده‌ای از نمایندگان که حدود 50 نفر هستیم بعداز آن که «کلیات طرح شفافیت آرا نمایندگان» در صحن رأی نیاورد با همفکری و در همان روز با بهره‌گیری از ظرفیت‌های که آئین نامه داخلی مجلس داده است متنی را به امضا رساندیم که بر اساس آن مجدداً موضوع « کلیات طرح شفافیت آرا نمایندگان» بر اساس روال های قانونی در دستور کار قرار گیرد.

مقتدایی تاکید کرد: اکنون هیأت رئیسه مجلس این درخواست را دریافت کرده و در حال سپری کردن تشریفات اداری آن هستیم تا انشاالله در روزهای آینده با کمک آنان این طرح به سرانجام خوبی برسد.

وی ادامه داد:عده‌ای در روزهای گذشته تلاش کردند تا این گونه وانمود کنند که این مجلس با شفافیت آرا مخالف است در حالی که واقعیت امر این نبود و معتقد هستم همه نمایندگان بر این عهد که کمک کنند تا شفافیت بیشتری در کشور و در مجلس و در قوه مقننه و به تبع آن در سایر قوا شکل بگیرد هستند و تلاش خودشان هم برای اجرایی کردن آن به کار خواهند بست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: رئیس مجلس تلاش زیادی برای اینکه «کلیات طرح شفافیت آرا نمایندگان» رأی بیاورد انجام داد؛ اما به هرحال نظر مجلس این بود که باید تغییرات و یا اصلاحاتی انجام در آن شود که امیدوارم فضای همفکری و انسجام بیشتری ما بین نمایندگان شکل گیرد تا این طرح که یک مطالبه عمومی هم شده است به سرانجام روشنی برسد.

وی درباره این که برخی از نمایندگان از مشخص شدن آرای‌شان ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند باید دید که آیا جامعه ظرفیت شفافیت را دارد یا خیر گفت:«طرح شفافیت آرا نمایندگان» نباید موجب اختلاف و دودستگی شود، بلکه باید باعث انسجام بیشتر شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: البته در جریان موافق و مخالف با این طرح دیدگاه های متفاوتی مطرح شد که معتقدم یکی از رسالت‌های مجلس آن است که به رشد جامعه شتاب ببخشد که ما می‌توانیم با شفافیت آرای نمایندگان، رویکردهای مسئولانه تری را برای کسانی که منتخب هستند ایجاد کنیم .

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: موضوع شفافیت آرا حتی اگر در برخی از موارد به صورت نادر اشکالاتی را هم ایجاد کند اما منافعش آن آنقدر زیاد است که می توان از مضررات اندک آن چشم پوشی کرد. بنابراین نمایندگان با چنین رویکردی و در راستای انسجام حداکثری تلاش کنند تا رشد فردی و اجتماعی به وجود آید و شفافیت آرا می تواند متضمن این رشد باشد .

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها