کد خبر: 454559
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۶ ۰۸:۳۴:۳۰
| |

فلاحت‌پیشه: امنیت ملی ایران آنقدر قوی است که با پیوستن به کنواسیون‌ها زیر سوال نرود

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم تاکید کرد: از نپیوستن ایران به سازمان‌هایی مانند FATF دشمنان سوءاستفاده کردند و منافذ را بر روی کشور ما بستند که نمونه‌اش را در بحث بیماری کرونا و واردات واکسن مشاهده کردیم.

فلاحت‌پیشه: امنیت ملی ایران آنقدر قوی است که با پیوستن به کنواسیون‌ها زیر سوال نرود
کد خبر: 454559
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۶ ۰۸:۳۴:۳۰

اعتمادآنلاین| حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم درباره بررسی مجدد FATF در مجمع تشخیص مصلحت گفت: واقعیت این است که در پیوستن ایران به FATF نوعی تردید در کشور وجود داشت و عملاً شرایطی به وجود آمد که این موضوع در دستور کار مجمع قرار نگیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم ادامه داد: موضع تندی در کشور شکل گرفت و باعث شد بسیاری از افرادی که به دلایل منطقی طرفدار این بودند که ایران به کنوانسیون های مرتبط با FATF یعنی پالرمو و CFT بپیوندد، عقب نشینی کنند.

وی یاد آور شد: افرادی که مخالف پیوستن ایران به کنوانسیون ها بودند یکسری اتهامات و فحش های سیاسی نسبت به کسانی که موافق این امر بودند نسبت دادند.

فلاحت پیشه خاطر نشان کرد: نمایندگانی که در مجلس گذشته به FATF و پیوستن ایران به کنواسیون‌های مختلف رای داده بودند هزینه این رای را پرداختند، البته نمی‌خواهم این موضوع را به عنوان یک بحث گلایه مطرح کنم اما واقعیت این است که در کشور ما تصمیمات با هزینه صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام تمدید بررسی FATF را دستور کارش قرار می‌داد، دشمنان ما در این سازمان موفق نمی‌شدند پرونده ایران را در لیست سیاه قرار دهند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر گفته می‌شد بحث‌ها در حال انجام است و مجمع تشخیص آن را بررسی می‌کند شاید شرایط به گونه دیگری رقم می‌خورد اما زمانی که عملاً بررسی از دستور کار مجمع خارج شد و چند نفر هم از اعضای آن با افتخار مصاحبه کردند که از دستور کار خارج شده است، آن موقع ایران در فهرست سیاه قرار گرفت.

وی اظهار داشت: FATF مانند همه نهادهای بین المللی تبعی از تبعات قدرت است و کشورها به میزان قدرتی که دارند از این سازمان‌ها و نهادها بین‌المللی در راستای منافع خودشان استفاده می‌کنند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: واقعیت این است دشمنان ما از نپیوستن ایران به کنوانسیون‌های مرتبط استفاده کردند که همین امر موجب شد حتی امکان استفاده ایران از حداقل منافذ موجود برای تهیه دارو بسته شود که نتیجه آن را در موضوع کرونا و در بحث داروهای مرتبط و واکسن که در حال حاضر به یک معضل تبدیل شده است، مشاهده می کنیم.

وی با اشاره به این‌که تمدید بررسی FATF به نوعی چراغ سبز ایران به دیپلماسی حساب می‌آید، اظهار داشت: تجدید مجدد بررسی FATF در شاکله اصلی کشور شکل گرفته است.

فلاحت پیشه بیان کرد: اینکه می‌خواهند FATF را مورد بررسی قرار دهند چراغ سبز دیپلماسی ایران به شرایط کلی دنیای امروز است.امیدوارم مجمع FATF را با این دید بررسی کند که ما با تصمیماتی عملاً کشور از امکانات بین المللی محروم و فقط مخالفان ملت را شاد می‌کنیم‌.

وی تاکید کرد: چه در پالرمو و چه CFT یکسری حق تحفظ و شرط‌هایی در دولت و مجلس اضافه شدند که عملاً این دغدغه‌های موجود را برطرف می‌کند و حتی در CFT (یعنی همان کنوانسیون منع تامین مالی تروریسم) به خاطر دارم زمانی که نشست اجماعی با حضور همه جریانهای سیاسی و نهادهای مرتبط صورت گرفت،برخی از دوستان مطرح کردند که CFT شرط پذیر نیست ما برای رفع دغدغه این دوستان یک حق تحفظ اضافه کردیم مبنی بر این که اگر ماده 6 حق تحفظ و حق شرط را برای ایران فراهم نکند دولت نباید به CFT بپیوندد.

فلاحت پیشه ادامه داد: ما دقیقا حق شرطی را مطرح کردیم که حتی اگر کشور نتواند حق شرط بگذارد دولت اجازه ندارد به آن بپیوندد. یعنی به عبارتی نهایت تلاش صورت گرفت برای آن‌که دغدغه‌ها رفع و منافذ بر روی کشور ما بسته نشود .

وی یادآور شد: با توجه به اقداماتی که صورت گرفت بازهم یک فضای روانی شکل گرفت و کشور به FATF نپیوست و دشمنان ایران از این مسئله استفاده و تنگناها را بیشتر کردند .

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم خاطر نشان کرد: در حال حاضر هم اجازه بررسی مجددFATF در مجمع به معنای تصویب پالرمو و CFT نیست، بلکه به معنای بحث های جدی و داغ است که در آنجا صورت میگیرد با این تفاوت که اگر در گذشته از مجلس ایران افرادی همچون رئیس مجلس، روسای کمیسیون امنیت و حقوقی و قضائی که می‌رفتند در دفاع از پالرمو و CFT صحبت و دفاع می‌کردند این 3 نفری که در حال حاضر راهی مجلس خواهند شد حتماً علیه مصوبه صحبت خواهند کرد .

وی تاکید کرد: لذا معتقدم اگر اراده سیاسی برای تصویب CFT و پالرمو شکل نگیرد طبیعتا از دل مباحث دوباره تصویب شکل نخواهد گرفت به ویژه اینکه بحث بر سر قانونی است که مجلس دهم تصویب کرده است و مجلس یازدهم به شدت سعی می کند خلاف جهت آن عمل کند لذا من امیدوارم اراده سیاسی شکل گیرد و نه تنها در قضیه FATF بلکه در هر قضیه‌ای که امکان گشایش‌های تازه‌ بعداز نگاه فاشیستی ترامپ و پمپئو باشد، برای ایران هم فراهم شود.

فلاحت پیشه در پایان گفت: شک نکنید کشور ما مولفه‌های امنیت ملی خودش را می‌تواند به حد قوی نگه دارد که پیوستن به کنوانسیون ها این مولفه ها را زیر سوال نبرد و لذا امیدواریم این شرایط شکل بگیرد و در سایر حوزه ها، طرف‌های مقابل به جای این که فحشهای سیاسی را نثار یکدیگر کنند بحث منطقی کنند و ببینند چه چیزی به نفع ملت است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها