کد خبر: 454147
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ ۲۲:۱۳:۰۰
| |

در سالگرد عملیات غم‌انگیز کربلای ۴ بخوانیم:

اظهارنظرهای فرماندهان در مورد لو رفتن عملیات کربلای چهار

محسن رضایی می‌گوید تا یک هفته قبل از عملیات بر اساس ارزیابی فرماندهان، غافلگیری در حدود 80 درصد بود، اما از یک هفته به عملیات هر چه به شب عملیات نزدیک می‌شدیم، این رقم کاهش می‌یافت تا حدی که شب عملیات به حدود 50 درصد رسیده بود.

اظهارنظرهای فرماندهان در مورد لو رفتن عملیات کربلای چهار
کد خبر: 454147
|
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ ۲۲:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| اظهار نظرهای فرماندهان در مورد لو رفتن عملیات کربلای 4 را می‌خوانید:

سرلشکر رحیم صفوی:
این عملیات در شرایط بسیار پیچیده سیاسی نظامی داخلی و بینالمللی، انجام شد. در سال 1365 محور تبلیغاتی در کشور بر این بود که عملیات سرنوشت سازی قرار است انجام شود، از همین رو کشور خود را برای یک عملیات بزرگ آماده میکرد. اما پس از چند ماه کار و برنامهریزی، اجرای عملیاتی با نام کربلای 4 به دلیل لو رفتن توسط فرد خبیثی که بعدها پناه شد، با شکست مواجه شد.

سرتیپ عبدالله عراقی:

آموزش افسران اطلاعاتی بعثی توسط آمریکایی‌ها و پوشش منطقه توسط آواکس‌های آن‌ها اطلاعات عملیات را در اختیار عراقی‌ها قرار داده و موجب شکست در آن عملیات شد، ولی همین کربلای 4 اگر رخ نمی‌داد، عملیات پیروزمندانه بعدی در "شلمچه" و پنج‌ضلعی نیز به وقوع نمی‌پیوست.

هاشمی رفسنجانی:
اواخر شب (نزدیک صبح) بود که به من اطلاع دادند عملیات با مشکل برخورد کرده است. من گفتم: چه مشکلی؟ گفتند که به صورت تلفنی نمی‌توانیم بگوییم. آقا سنجقی از خطوط مقدم به گلف آمد و ماجرا را برای من توضیح داد؛ معلوم شد آن نقطه اساسی که می‌خواستیم از آن عبور کنیم، عراقی‌ها مطلع شدند. حال اینکه از کجا مطلع شدند، نمی‌دانستیم. آن موقع فرض ما بر این بود که آمریکایی‌ها از طریق ماهواره‌هایشان و هواپیماهای آواکسی که در عربستان بود، با رادارهایشان ما را می‌بینند و اطلاعات لازم را به عراقی‌ها داده‌اند. به همین دلیل آنها این نقطه را زیر نظر داشتند و به محض اینکه نیروهای ما حرکت کردند، درست همان نقطه را زیر آتش انبوه گرفتند.

دریادار اعلایی:
با آغاز عملیات مشخص شد که ارتش عراق در آمادگی کامل به سر می‌برد و عبور سریع از اروند امکان ندارد....البته از دو هفته پیش از آغاز کربلای 4 نیروهای قرارگاه خاتم الانبیا (مرکز عملیات سپاه پاسداران) که در محلی به نام فاطمیه مستقر بود، احساس کرده بودند که دشمن تا حدی از این عملیات با خبر است». سردار «احمد سوداگر» هم دراین‌باره گفته بود: حین کربلای 5، کالکی را از یکی از سنگرهای دشمن در جزیره بوارین پیدا کردم و نشان فرمانده سپاه دادم و گفتم این کالک نقشه عملیات خودمان در کربلای 4 است که به زبان عربی نوشته شده است....در آن کالک نام همه لشکرها و یگان‌های عمل‌کننده سپاه در کربلای 4 نوشته شده بود.

سرتیپ اسماعیل کوثری:
این مهم مربوط به سال 65 است. وی با بیان اینکه برخی افراد ( نهضت آزادی) که اقدام جهت لو دادن عملیات کردند، دستگیر شده بودند

سرلشکر محسن رضایی:
تا یک هفته قبل از عملیات بر اساس ارزیابی فرماندهان، غافلگیری در حدود 80 درصد بود، اما از یک هفته به عملیات هر چه به شب عملیات نزدیک می‌شدیم، این رقم کاهش می‌یافت تا حدی که شب عملیات به حدود 50 درصد رسیده بود.

سرلشکر احمد سوداگر:
«در عملیات کربلای 4، فردی از قرارگاه به بالا اطلاعات را برده و به عراق داده است... بعدها هم که مشخص شد احتمالا افضلی، فرمانده نیروی دریایی که بعدا اعدام شد، جاسوس سیا بوده و اطلاعات را انتقال داده است.» اما دریادار افضلی، در اسفند 1362 به اتهام توطئه علیه امنیت ملی و جاسوسی برای کا.گ.ب اعدام شده بود. سردار سوداگر در بهمن 1386 در گفت‌وگو با روزنامه «ایران»، اظهارات منتشر شده به نقل از وی در مصاحبه با سایت «بازتاب» را اصلاح کرد و گفت: «من در یک جایی صحبتی کردم درباره جاسوسی. من در عملیات کربلای 5 کالکی را در سنگر عراقی‌ها به دست آوردم که مربوط می‌شد به منطقه کربلای 4. کالکی که کپی کالک ایرانی خود ما بود. آن وقت در مصاحبه‌ای گفتم که امثال ناخدا افضلی و این‌ها، کلمه «امثال» را در بازتاب حذف کرده بودند و نوشته بودند ناخدا افضلی. یعنی همه بحث را هدر داده بودند. بالاخره جاسوس‌ها هم بودند. اگر ما بگوییم هیچ جاسوسی نبوده و ستون پنجم وجود نداشته که ادعای پرتی است. این‌ها همه بسیج شدند و اطلاعات کامل را در اختیار عراق گذاشتند و کربلای 4 به این سرنوشت دچار شد.»

البته اظهار نظر های دیگری در مورد لو رفتن عملیات در خاطرات رزمندگان نیز وجود دارد. اما چگونه می‌شود بعد از گذشت 3 دهه از اتمام جنگ حتی یک روایت واحد از لو رفتن کربلای 4 وجود ندارد!

منبع: کانال تاریخ جنگ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها