فشار سیاسی برای مسدودسازی اینستاگرام بالا گرفت

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با اشاره به انتشار فیلم نوجوانی در اینستاگرام و با بیان اینکه به من گفتند اتاق فکری می‌خواهد با انتشار این فیلم برای فیلترینگ اینستاگرام فشار بیاورد، گفت: به‌جای دعواها به‌دنبال نجات کودک در معرض خطر باشیم.

فشار سیاسی برای مسدودسازی اینستاگرام بالا گرفت
کد خبر: 452769
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۷ ۱۹:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین| فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در عین حالی که باعث گسترش فضای باز و آزاد اطلاعات و کسب‌وکارهای بر پایه اینترنت می‌شود، قطعا مضراتی را هم با خود به همراه دارد که می‌تواند آسیب‌زننده باشد.

عدم توجه به محتواهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی و عدم رده‌بندی سنی برای استفاده از این شبکه‌ها باعث شده تا امروز جامعه نتواند برخورد چندان مناسبی با آن داشته باشد. به عبارت دیگر، امروز با آمدن گوشی‌های هوشمند و استفاده اقشار مختلف جامعه از سنین مختلف از این اسمارت‌فون‌ها دنیای جدیدی از شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌ها به روی کاربران باز شده است.

با این حال اگر حضور در این برنامه‌ها با شناخت و آگاهی صورت نگیرد، چندان بعید نیست که بیش از مصارف و فواید آن، مضرات این برنامه‌ها نصیب کاربران گردد.

در این راستا، اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب در دنیاست که در کشورمان نیز علاقه‌مندان بسیاری دارد. برنامه‌ای که به کاربران اختیار قرار دادن عکس و فیلم‌ با محتواهای مختلف را می‌دهد. البته این برنامه جدای از امکاناتی که به کاربر می‌دهد، شرایط آزادی را برای همه فراهم می‌کند که طی آن کاربران می‌توانند به انواع محتواها دسترسی داشته باشند.

اما مشکل اصلی جایی است که کودکان و نوجوانان با نیت تفریح و سرگرمی وارد این برنامه می‌شوند اما بعضا با ویدئو‌ها و صفحاتی مواجه می‌شوند که به‌جای محتوای مناسب آنها را به وادی دیگری سوق می‌دهد و همین امر موجبات نگرانی برخی خانواده‌ها فراهم کرده است.

در این میان 2 نوع رویکرد درخصوص اینگونه برنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد؛ رویکرد نخست که قائل بر آزادی‌ این شبکه‌ها با تکیه بر کنترل هوشمند آنها برای برخی سنین است و رویکرد دیگر که اساسا مخالفت کلی این شبکه‌ها و اساسا فضای مجازی است و فیلترینگ را راه چاره می‌داند. این در حالی است که چاره کار امروز جامعه با اینگونه شبکه‌ها فرهنگ‌سازی و نشان دادن نحوه درست استفاده کردن از این برنامه‌ها و شبکه‌هاست.

لذا در شرایطی که تغییرات در عرصه‌های مختلف با سرعت به‌وقوع می‌پیوندد نمی‌توان در مقابل این تغییرات ایستاد و دیوار کشید، بلکه باید شرایط را مناسب و متناسب با فرهنگ عمومی جامعه تغییر داد.

ماجرای حاشیه‌ساز

در روز‌های اخیر ویدئویی از گفت‌وگویی یک نوجوان که می‌گوید 14سال دارد با یک اینفلوئنسر در اینستاگرام بازتاب وسیعی داشته است. آنطور که فرارو آورده در این گفت‌وگو نوجوان 14ساله می‌گوید با دیدن لایو‌های اینفلوئنسر به‌لحاظ جنسی تحریک می‌شود. او سخنان تلخ و تکان‌دهنده‌ای در این رابطه مطرح می‌کند که موجب تعجب اینفلوئنسر هم می‌شود.

این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت و موجی به راه افتاد عده‌ای می‌گویند این سخنان نوجوان 14ساله لزوم فیلترینگ اینستاگرام را تقویت می‌کند. مثلا کاربری نوشته است: «اگر از همان سال 1384 پیگیر شبکه ملی اطلاعات بودید، نوجوان متولد 1385 به این اوضاع نمی‌افتاد.» با این حال از طرف دیگر منتقدان می‌گویند این ویدئو ربطی به اینستاگرام ندارد و به آموزش و تربیت ارتباط دارد.

واکنش وزیر ارتباطات

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با اشاره به انتشار فیلم نوجوانی در اینستاگرام و با بیان اینکه به من گفتند اتاق فکری می‌خواهد با انتشار این فیلم برای فیلترینگ اینستاگرام فشار بیاورد، گفت: به‌جای دعواها به‌دنبال نجات کودک در معرض خطر باشیم.

ایسنا نوشت، محمدجواد آذری‌جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به پخش ویدئویی مربوط به حضور یک نوجوان 14ساله در لایو نامناسب اینستاگرامی، اظهار کرد: این ویدئو را برای من فرستادند و گفتند که اتاق فکری برنامه‌ریزی کرد تا به‌صورت گسترده ویدئو را پخشش کنند تا ابزاری شود برای حمله کردن به شما جهت فیلتر اینستاگرام. بله من هم 4 صبح پیش این ویدئو را دیدم و پاسخم این بود که پالایش و فیلتر شبکه‌های مجازی با مجموعه‌های دیگر است و آنان در ارتباط با این موضوعات مکانیزم‌های خودشان را دارند. وی ادامه داد: فیلم انصافا تلخ بود. به نظرم می‌رسد نهادهایی که مسئولیت امدادرسانی به کودکان را دارند باید به آن رسیدگی کنند.

به نظرم باید به وضعیت ایشان و خانواده‌اش رسیدگی شود. من هم از همان سه چهار شب پیش خواسته‌ام که آدرسی از این خانواده پیدا کنند تا اگر بتوانیم با همکارانمان کمکی بکنیم. اصل مطلب نجات این کودک است. به جای دعوا کردن باید به نجات آنها فکر کنیم. وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: نهادهایی که مسئولیت فرهنگ و تربیت را در دستورکار خود دارند باید پیگیری کنند تا این مشکلات پیش نیاید. توصیه من این است که نباید طوری وانمود کنیم که احساس ضدانقلاب این باشد که وضع کل مملکت همین است.

اگر این مملکت کودکانی مثل ایشان دارد که باید به وضعیتش رسیدگی شود، که قطعا همین وضعیت هم آثار مشکلات دیگری در کشور است؛ شهید حججی و نوجوان‌های دیندار و معتقد به اسلام هم دارند. طوری وانمود نکنیم که انگار وضعیت تمامی نوجوان‌های ما این است.

منبع: آرمان ملی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها