کد خبر: 451727
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۰۸:۵۲:۱۲
| |

بودجه 1400 در خطر رد

از قرار معلوم بودجه تقدیمی شباهتی با مطالبات اهالی ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان نداشت و شاید به همین دلیل است که آنان از همین حالا و پیش از انتخاب اعضای کمیسیون تلفیق و آغاز فرآیند بررسی لایحه بودجه 1400 در مجلس، از رد آن سخن به میان می‌آورند.

بودجه 1400 در خطر رد
کد خبر: 451727
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۰۸:۵۲:۱۲

اعتمادآنلاین| «بودجه 1400» حالا رمز آخرین اختلاف ایجاد شده میان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دولت دوازدهم است. اصولگرایان مجلسی از همان نخستین روزهای آغاز به کار خود بارها و بارها بر لزوم اصلاحات ساختاری در بودجه گفتند، گفته‌هایی که محمدباقر قالیباف در قامت رییس نیز نامه‌ای در جریان نامه خود به حسن روحانی، عالی‌ترین مقام انتخابی ایران تکرارشان کرد تا عزم پارلمان از همان زمان برای تحقق آنچه «اصلاحات ساختاری» در مهم‌ترین سند مالی ایران می‌خواندند، عیان شود. دولت که در میان هزار و یک حاشیه پیدا و پنهان، لایحه بودجه را نه توسط شخص رییس‌جمهوری، بلکه به دست معاون پارلمانی خود تقدیم مجلس کرد، بار دیگر انتقادات پارلمان اوج گرفت. از قرار معلوم بودجه تقدیمی شباهتی با مطالبات اهالی ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان نداشت و شاید به همین دلیل است که آنان از همین حالا و پیش از انتخاب اعضای کمیسیون تلفیق و آغاز فرآیند بررسی لایحه بودجه 1400 در مجلس، از رد آن سخن به میان می‌آورند.


چکش‌کاری 15 روزه


بنا بر روال آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، متن لایحه بودجه پس از تقدیم به مجلس، در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد تا فرآیند رسمی بررسی بودجه آغاز شود. در گام نخست هر یک از کمیسیون‌های تخصصی پارلمان 15 روز برای بررسی بخش‌های مختلف بودجه و رایزنی با مسوولان سازمان برنامه و بودجه و البته مرکز پژوهش‌های مجلس فرصت دارند. آنان علاوه بر این مهم، 3 نماینده خود برای عضویت در کمیسیون تلفیق را نیز انتخاب می‌کنند. روند بررسی در کمیسیون برنامه و بودجه اما به‌ مراتب جدی‌تر از سایر کمیسیون‌هاست. آنان دست بالاتر را در کمیسیون تلفیق نیز دارند و 9 نفر از اعضای‌شان را برای حضور در این کمیسیون انتخاب خواهند کرد؛ کمیسیونی که احتمالا این‌بار ریاستش بر‌عهده حمیدرضا حاجی‌بابایی، رییس کمیسیون برنامه خواهد بود، هرچند شنیده‌ها حاکی از تلاش الیاس نادران برای تصاحب کرسی ریاست این کمیسیون حکایت دارد. پس از بررسی‌های 15 روزه، نوبت به تشکیل کمیسیون تلفیق خواهد رسید. این کمیسیون نیز دو هفته به بررسی بودجه می‌پردازد و سپس برای تایید یا رد کلیات، لایحه بودجه راهی صحن علنی می‌شود، جایی که این‌بار کار به مراتب سخت‌تری در قیاس با دوره‌های گذشته دارد.


فضاسازی رسانه‌ای


خواب‌های آشفته نمایندگان برای بودجه 1400 طبیعتا نیازمند همراهی و همسویی رسانه‌ها و تا حدودی افکار عمومی است. فعالیت کاربران واقعی و غیرواقعی موسوم به ارزشی در شبکه‌های اجتماعی و انتقادات تند و تیز آنان به بودجه، حاکی از برنامه طول و دراز اصولگرایان برای بودجه 1400 دارد. خبرگزاری فارس به عنوان یکی از رسانه‌های اصلی جریان اصولگرا دیروز در گزارشی به روند بررسی بودجه پرداخت و همزمان از چند و چون رد بودجه نوشت. سوی دیگر میدان خبرگزاری تسنیم نیز به تندی از بودجه انتقاد کرد و آن را مغایر با عدالت آموزشی دانست. این خبرگزاری معتقد است که «دولت روحانی حتی در واپسین ماه‌های کشورداری‌اش و در آخرین برنامه‌ریزی مالی برای کشور، همچنان تلاش بی‌وقفه خود را برای تشدید نابرابری‌های ناموجه آموزشی ادامه می‌دهد.»


تورم‌زایی بودجه‌ای


نمایندگان مجلس این روزها یکی پس از دیگری در شرایطی به انتقاد از بودجه 1400 می‌پردازند که حسن روحانی نه ‌تنها آن را عملیاتی می‌داند، بلکه معتقد است بودجه به سود اقشار ضعیف جامعه است. آن سوی میدان اما علیرضا زاکانی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس به تندی از بودجه 1400 انتقاد کرده و در اظهاراتی که خبرگزاری برنا آن را منتشر کرده، گفته است: «در مرکز پژوهش‌های مجلس دقت‌مان روی این است که نگذاریم تبعات سیاستگذاری‌های غلط به جامعه تحمیل شود و با گفتن «به‌به و چه‌چه» یک پولی در جیب مردم بگذاریم، از آن سمت یک پول درشت چندده‌برابری از جیب مردم ‌برداریم. بودجه با بی‌مسوولیتی تمام، بسته شده است یعنی هیچ منطق درستی ندارد. »


«تورم‌زایی بودجه» از قرار معلوم اسم رمز مجلسی‌ها برای مخالفت با بودجه است. سیداحسان خاندوزی نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی، مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی و مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه نیز در جریان نشستی که به همت دانشگاه شریف برگزار شد و خبرگزاری فارس اقدام به انتشار آن کرد نیز به این مساله اشاره کردند. خاندوزی گفته است: «بودجه 1400 غیرواقعی و تورم‌زاست و چه به لحاظ سیاسی، چه اقتصادی پیام اشتباهی را چه به داخل و چه به خارج از کشور مخابره خواهد کرد.» همه این اظهارات حاکی از تشدید اختلافات میان دولت و مجلس است. مجلس عزم خود را برای رد کلیات جزم کرده و از حالا مشغول فضاسازی برای آن است و اگرچه هنوز زمان کافی برای بررسی تدوین و بررسی مجدد این لایحه درصورت رد آن توسط مجلس وجود دارد اما بعید نیست حتی شاهد تصویب بودجه 2 یا 3 دوازدهم برای سال آینده باشیم تا دولت و مجلس به نقطه‌نظری مشترک درباره بودجه دست یابند؛ مشروط برآنکه دولت بار دیگر از همراهی رهبری برای پیشبرد اهداف خود استفاده نکند؛ هرچند در شرایط کنونی و جدال‌های تند و تیز ایجاد شده میان پاستور و بهارستان، روحانی راهی جز این نخواهد داشت.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها