کد خبر: 449837
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۴ ۱۴:۲۱:۵۰
| |

احمد مازنی، نماینده تهران در مجلس دهم؛

رویکردهای جناحی و انتخاباتی نباید مبنای قانونگذاری در مسائل حساس کشور باشد

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه خون شهید فخری‌زاده باید عامل وحدت باشد، گفت: رویکردهای جناحی و انتخاباتی نباید مبنای قانونگذاری در مسائل حساس کشور باشد و مردم احساس نکنند مسوولان در قبال مسائل مهم احساسی تصمیم می گیرند.

رویکردهای جناحی و انتخاباتی نباید مبنای قانونگذاری در مسائل حساس کشور باشد
کد خبر: 449837
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۴ ۱۴:۲۱:۵۰

اعتمادآنلاین| احمد مازنی، نماینده تهران در مجلس دهم اظهار کرد: مجلس به عنوان نهاد قانونگذاری در همه مسائل از جمله در ارتباط با روابط بین الملل و مسائلی که به رابطه ما با نهادهای بین المللی مربوط می‌شود حق ورود دارد اما در مورد برجام و پروتکل های مربوط به آن باید با ملاحظات ویژه ای ورود کند.

وی افزود: سابقه ورود به موضوع برجام به مجلس نهم برمی‌گردد و در آن مجلس موافقت با برجام تصویب شد و مجلس دهم مصوبه ای در این رابطه نداشت. مجلس یازدهم در این زمینه طرح اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها را در دستور کار قرار داد که به تصویب رسید. آنچه در چند روز اخیر تحت عنوان "لغو تحریم" مطرح و مصوب شد با نامش سازگاری ندارد.

امنیت ملی و امنیت روانی جامعه را در نظر بگیریم

مازنی اضافه کرد: به نظر من چند موضوع در این مصوبه باید رعایت شود. نکته اول اینکه بعد از حادثه تلخ و ناجوانمردانه شهید فخری زاده، مجلس باید در چهارچوب تقویت منافع و امنیت ملی اقدام کند. در رابطه با مصوبه اخیر مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام -درصورت ورود- امنیت و منافع ملی و امنیت روانی جامعه را در نظر بگیرند که جامعه احساس نکند، مسوولان با رفتار احساسی، قصد عکس العمل فوری دارند. اگر امنیت و منافع ملی لحاظ شود به طور طبیعی آرامش به جامعه تزریق می شود.

پرهیز از رفتار انتخاباتی در مسائل حساس

این فعال اصلاح‌طلب عنوان کرد: نکته دوم در این زمینه پرهیز از رفتار انتخاباتی در مسائل حساس است. در مجالس گذشته هم بخشی از نمایندگان و فعالان سیاسی به صورت مستمر و با شتاب از انتخابات قبلی در حال حرکت و دویدن به سمت انتخابات بعدی بودند. در حالی که ما انتخاب می شویم که به موکلان و مردم خدمت کنیم.

مازنی ادامه داد: در حال حاضر هم در فضایی قرار داریم که از انتخابات سال 98 فارغ شدیم و انتخابات ایالات متحده نیز بر فضای سیاسی ایران سایه انداخته است، از طرفی با تحریم ظالمانه آمریکا مواجه هستیم و کسانی که از ابتدا صدای بلندی داشتند و حالا صدایشان بلندتر هم شده است. آنها به نظر می‌رسد از باخت ترامپ ناراحتند و تلاش می کنند هر حرکتی را بی اثر جلوه دهند.

وی ادامه داد: برخی در مورد مسائل مربوط به آمریکا برداشت جناحی و انتخاباتی دارند و رسما در دفاع از ترامپ صحبت می کنند در حالی که این موضوع نباید موجب دو قطبی شدن جامعه شود.

دعوا سر انتخابات 1400 است

نماینده مردم تهران در مجلس دهم گفت: جای تعجب و تامل است آنها شهادت شهیدان از جمله شهید فخری زاده را به جناح رقیب خود، وزارت امور خارجه و دولت نسبت می‌دهند، نسبت‌هایی که ناروا هستند. بعد هم تهدید می‌کنند در 28 خرداد 1400 شما را در زندان و سلول حبس می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این رفتارها در حالی اتفاق می‌فتد که دشمن وارد خانه ما شده و یکی از عزیزان ما را به شهادت رسانده است، هنوز خاک وطن به خون سرخش رنگین است، آنها بین اعضای خانواده، دوستان و هم‌وطنان خود داد و فریاد می کنند و آنها را متهم می کنند در حالی که همه باید بر سر دشمن مشترک فریاد بزنند. عده ای هم برجام را بهانه کردند و می گویند مشکل اصلی ما برجام است در حالی که دعوا سر انتخابات 1400 است.

مازنی افزود: رویکردهای انتخاباتی و رفتارهای جناحی را نباید مبنای قانونگذاری قرار داد. در بیان بعضی از نمایندگان مجلس یازدهم صراحتا تهدید و وعده حبس و زندان شنیده می‌شود. اتفاقا لازم است به شورای محترم نگهبان، وزرات کشور و دیگر نهادها و مسوولان برگزار کننده انتخابات تذکر داده شود که مراقب باشند افراد افراطی و تندرو از اکنون رقبای خود را به سلول و زندان وعده می‌دهند و تهدید می‌کنند.

وی خطاب به افراد تهدید کننده گفت: مگر شما قاضی یا ضابط قضایی و مسوول محاکمه، مجازات، و دستگیری مردم هستید؟ اتهام، جرم، و مجازات، تعاریفی حقوقی هستند که متصدی و مسوول آن مشخص است. مسوولان مراقب باشند که این افراد در ایام انتخابات فریاد «فتنه اکبر و فتنه اصغر» راه نیندازند.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی سومین نکته ضرورت را تقویت برنامه صلح آمیز هسته ای عنوان کرد و افزود: هر اقدام و مصوبه ای از طرف مجلس در خصوص برجام، پروتکل‌ها و سیاست خارجی کشور باید به تقویت برنامه هسته‌ای ایران کمک کند.


وی با بیان اینکه دشمن دانش و دانشمندان ما را هدف قرار داده‌ است، اظهار کرد: با حفظ این سرمایه‌ها و مفاخر علمی و انسانی خود و صیانت از جان آنها کاری کنیم که رشد دانش هسته‌ای ما با وقفه مواجه نشود. بارها از جانب مقام معظم رهبری اعلام شده تولید، نگهداری و استفاده از سلاح هسته ای حرام است. حال که ما در این مسیر حرکت نمی کنیم باید به نحوی برنامه ریزی داشته باشیم که نیازهای دارویی، انرژی، صنایع و پژوهشی کشور تضمین و تامین شود و ما از حوزه کشورهایی که عضو باشگاه هسته‌ای هستند، خارج نشویم.

این فعال اصلاح‌طلب یادآور شد: نکته چهارم؛ ما در تصمیمات‌مان به نحوی منطقی عمل کنیم که بهانه به دست صهیونیست‌ها و جنگ طلبان آمریکایی ندهیم. در دولت یازدهم زحمتی کشیده شده و با هدایت و نظارت رهبری با 6 کشور قدرتمند و سازمان ملل متحد در بالاترین سطح مذاکراتی صورت گرفت. سازمان ملل هم قطعنامه‌های تحریمی که علیه ایران وضع کرده‌ بود را طی قطعنامه 2231 لغو کرد که عملا توافق برجام را تقویت و تضمین کرد.

وی خاطرنشان کرد: مانعی که ترامپ بر سر راه روابط ما با دنیا قرار داد، با پیروزی جو بایدن می تواند برداشته شود. اگر آمریکا و اروپا قصد فعال کردن برجام و عمل به تعهدات شان داشته باشند از ناحیه جمهوری اسلامی ایران مانعی وجود ندارد و علی القاعده کسی نباید سنگ‌اندازی کند.

افراطی‌های داخلی آب به آسیاب دشمن می‌ریزند

مازنی سه ضلعی لابی خارجی ضد برجام را اسراییل، ارتجاع عرب و افراطی های آمریکا معرفی کرد و گفت: به نظر می رسد به این مثلث، ضلع چهارمی هم افزوده می‌شود که عناصر تندرو و افراطی داخلی هستند که خواسته و ناخواسته آب به آسیاب این مثلث می‌ریزند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما نمی‌توانیم کشور را بر اساس امیال سه ضلعی مذکور و خواسته‌های ضلع چهارم داخلی (عناصر افراطی داخلی) اداره کنیم. بنابراین عقلای کشور حتما تدبیر و تمهیدی می‌اندیشند که در عین حالی که از انتقام سخت ایران همواره نگران خواهند بود، بهانه‌ای هم به دست نخواهند آورد.

وی اظهار کرد: هر گاه در کشور یکی از بزرگان کشور ترور یا شهید می‌شد، نفس شهادت موجب و عامل وحدت، برطرف شدن شک و تردیدها و تقویت همدلی می‌شد. وقتی آیت‌الله مرتضی مطهری به شهادت رسید به خاطر دارم جامعه در فضایی قرار داشت که عده‌ای گزاره پشیمانی از اصل انقلاب را به جامعه القا می‌کردند. اما شهادت شهید مطهری باعث وحدت و تقویت انقلاب و گفتمان اصیل آن شد. شهادت آیت‌الله بهشتی، شهیدان رجایی و باهنر و شهدای محراب، هر کدام در مقطعی ما را قوی تر و متحدتر کرد.

این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: شهادت ها زمینه ساز وحدت و همگرایی شده و مردم را به همدیگر و به حاکمیت نزدیک‌تر می‌کرد. لذا اکنون هم کاری کنیم که خون شهید فخری‌زاده عامل وحدت باشد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها