کد خبر: 449200
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۱ ۱۳:۵۲:۰۰
| |

حمله مجلس یازدهمی‌ها به اعلام مخالفت دولت با طرح اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها

نمایندگان مجلس یازدهم نسبت به سخنان سخنگوی دولت درباره مخالفت با طرح اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها واکنش تندی نشان دادند.

حمله مجلس یازدهمی‌ها به اعلام مخالفت دولت با طرح اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها
کد خبر: 449200
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۱ ۱۳:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| علی ربیعی، سخنگوی دولت ظهر امروز در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره طرح اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها که در حال حاضر در مجلس بررسی می‌شود، بیان کرد که دولت با این طرح مخالف است و آن را مغایر با اصل 176 قانون اساسی می‌داند. او همچنین پیش‌بینی کرد که شورای نگهبان با این طرح مخالفت خواهد کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، این اظهارات سخنگوی دولت بی‌پاسخ نماند. مجلس که امروز در دونوبت جلسه تشکیل داده است، با آغاز به کار نوبت بعد‌اظهر خود نسبت به سخنان سخنگوی دولت واکنش‌های بسیار تندی داشت.

بر همین اساس محمود احمدی بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در اخطاری با استناد به اصل 186 آیین‌نامه داخلی مجلس بیان کرد: امروز کلیات این طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و اکنون در حال بررسی جزییات آن هستیم و مردم نیز از تصویب این طرح خوشحال هستند، اما متاسفانه سخنگوی دولت این طرح را خلاف دانستند. لطف کنید از امروز قبل از ورود به مجلس از دولتمردان اجازه بگیرید و از آنها بخواهید که برای ما دستور کار بفرستند این چه وضعیتی است و این برخورد با نمایندگان خلاف قانون است.

وی در ادامه اظهار کرد: چگونه دولت تصمیمات مجلس شورای اسلامی را زیر سوال می‌برد؟ مگر تا به امروز اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی چه سودی برای مردم داشته است؟ هر حرفی که به نمایندگان بزنند ما چشم‌پوشی می‌کنیم اما این رفتار توهین به حقوق مردم است.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جریانی که در این چند سال هزینه زیادی را بر دوش مردم گذاشته است امروز مجلس شورای اسلامی و رییس مجلس را به تندروی محکوم می‌کنند. چرا فکر می‌کنید بایدن از دونالد ترامپ بهتر است و به او امید دارید؟

وی در ادامه تاکید کرد: همان‌هایی که برجام را در 20 دقیقه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رساندند و این بلا را بر سر مردم آوردند امروز قلم بر دست گرفتند و عملکرد مجلس را زیر سوال می‌برند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار وی بیان کرد: نکاتی که شما مطرح کردید به جا بود، اما اخطار شما به هیات رییسه برنمی‌گشت.

دولت باید به کار اجرایی خود بپردازد

همچنین علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس در تذکری و در جریان بررسی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بیان کرد: گویا بعضی از افراد در دولت در جای شورای نگهبان نشسته اند. دولت و سخنگوی آن حق ندارد مصوبات مجلس شورای اسلامی را زیر سوال ببرند، گویا آقای ربیعی علم غیب دارد که می‌گوید طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها خلاف قانون است. این رفتار توهین به شأن مجلس است.

وی در ادامه اظهار کرد: دولت باید به کار اجرایی خود بپردازد و نمی‌تواند هم به جای مجلس شورای اسلامی هم به جای شورای نگهبان و هم به جای قوه قضاییه تصمیم بگیرد.

سخنگوی دولت حق ندارد برای مجلس خط و نشان بکشد

وحید جلال‌زاده نماینده ارومیه در مجلس هم در تذکری اظهار داشت: حفظ شأن و منزلت و اقتدار مجلس و دفاع از حقوق و جایگاه قانونی نمایندگان برعهده رئیس مجلس و هیأت رئیسه آن است.

وی افزود: هنوز در نوبت بعدازظهر طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس در حال بررسی هستیم و هنوز این قانون نهایی نشده است. ولی دولت در یک اقدام غیرقانونی واکنش نشان داده و برای مجلس خط و نشان می‌کشد.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رئیس مجلس باید از حقوق نمایندگان و شأن مجلس دفاع کند و اگر ما رئیس جمهور را به مجلس آورده و از وی سؤال می‌کردیم و او در مقابل مردم پاسخگو بود و سخنگوی دولت جرأت نمی‌کرد به مجلس تذکر دهد.

جلال‌زاده افزود: اگر دولت کارآمد است بهتر است برود جواب بورس و مردم را بدهد؛ و اگر دولت کارآمد است باید جواب خون شهید فخری‌زاده را بدهد؛ بهتر است که دولت به جای انی کارها جواب لجبازی‌های رئیس جمهور را بدهد که در مقابل رأی مردم و مصوبات مجلس ایستاده و آن را ابلاغ نمی‌کند.

وی گفت: حرف‌های ربیعی سخنگوی دولت خلاف قانون اساسی و اصل تفکیک قوا است؛ دولت بایستی جواب کمبود نان را بدهد که پیرمرد و پیرزن باید ساعت‌ها برای 20 قرص نان در صف نانوایی بیاستند و بهتر است جواب کشاورزان ارومیه‌ای را بدهند که نه برای کشت پاییزه کود دارند و نه گازوئیل برای چاه‌‌های آب.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد:‌ سخنگوی دولت حق ندارد برای مجلس خط و نشان بکشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها