کد خبر: 444995
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۳ ۱۵:۰۸:۰۰
| |

علیرضا اعرافی، امام جمعه قم:

تنها راه نجات از بحران‌‌ها، مقاومت و ایستادگی است

امام جمعه قم با بیان اینکه تنها راه نجات، مقاومت و ایستادگی است، گفت: مقاومت، درایت و شجاعت لازم و جدی می‌تواند ما را از بحران‌ها نجات دهد.

تنها راه نجات از بحران‌‌ها، مقاومت و ایستادگی است
کد خبر: 444995
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۳ ۱۵:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا اعرافی، امام جمعه قم در سخنان آدینه ای خود که از شبکه استانی نور پخش شد، با اشاره به اینکه باید از تقوای وجودی خود صیانت کنیم، گفت: باید از تقوا صیانت کنیم تا این گوهر در برابر وسوسه های نفسانی و شیطانی از کف ما ربوده نشود.

وی با بیان اینکه تقوا به منزله مهندسی ساختمان وجودی نفس است، ادامه داد: تقوا و صیانت از آن توصیه همه معصومین(ع) و اولیای الهی بوده است و ما باید با رسیدن به قله تقوا، این گوهر را در وجود خود تقویت و پررنگ کنیم.

آیت الله اعرافی در ادامه ضمن تشریح وظایف انسان ها در برابر پیامبر اکرم(ص) و پیشوایان معصوم(ع) اظهار داشت: ما باید برای رشد، پیشرفت و رسیدن به کمال، خودمان را به بزرگان و اعاظم نزدیک کرده و از آنها الگوبرداری کنیم.

امام جمعه قم با بیان اینکه نخستین وظیفه ما در برابر پیامبر اکرم(ص) و پیشوایان معصوم، کسب معرفت نسبت به این بزرگواران است، تأکید کرد: بعد از معرفه الله، معرفه النبی(ص) در دومین مرتبه قرار دارد و ما باید نسبت به این امر توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه دومین وظیفه ما در برابر پیامبر اکرم(ص) و پیشوایان معصوم(ع) محبت و مودت نسبت به این بزرگواران است، نقش محبت و مودت در سیر و سلوک و تعالی انسان مورد توجه قرار داد و بیان کرد: هنگامی که ما نسبت به معصومان(ع) معرفت کسب کنیم، بدون تردید بر محبت و مودتمان نسبت به ایشان افزوده خواهد شد؛ در برخی روایات تمام دین در همین «محبت و مودت» و عشق به معصومان(ع) محصور شده است.

آیت الله اعرافی در ادامه به سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به قم اشاره و ابراز کرد: ایشان از مدینه به سوی مرو در حرکت بودند که در میان راه برای ایشان اتفاقاتی رخ داد که ناچار به حضور در قم شدند، اما مردم شریف قم استقبال گرمی از ایشان داشتند؛ علاقه وافر مردم قم نسبت به اهل بیت(ع) همواره در طول تاریخ زبانزد بوده است.

امام جمعه قم با بیان اینکه حضور حضرت فاطمه معصومه(س) در ایران و قم منشأ خیرات و برکات بزرگی در زمینه علم و آگاهی بخشی و حرکت های تمدن ساز محسوب می شود، خاطرنشان کرد: قم با حضور ایشان به پایگاه قوی تری در زمینه علم و آگاهی بخشی تبدیل شد؛ حضور ایشان در رشد و تعالی این شهر و تأسیس حوزه علمیه تأثیرات فراوانی داشته است.

وی به آثار و برکات حضور حضرت فاطمه معصومه(س) در زمینه رشد و بالندگی حوزه های علمیه و تعالی قم اشاره و مطرح کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی که برآمده از حوزه های علمیه است، شاهد بزرگترین و پر فروغ ترین حوزه در طول تاریخ دانش اسلامی هستیم.

آیت الله اعرافی همچنین هفته کتاب را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه امروز مسأله سرانه کتابخوانی در کشور مطلوب نیست، عنوان کرد: امروز فرهنگ کتابخوانی باید بیشتر ترویج شود تا سرانه کتابخوانی افزایش پیدا کند؛ طبق آمارها سرانه مطالعه برای هر نفر یک ساعت است که این اصلا مطلوب نیست؛ قم در زمینه نشر و تولید کتاب در حوزه دین و فرهنگ جایگاه نخست را دارا است و باید از این ظرفیت استفاده شود؛ طبق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب باید با کتابخوانی دانش، مهارت و معرفت خود را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه مسؤولان باید نسبت به کاهش آسیب های اجتماعی همچون حاشیه نشینی و طلاق اهتمام داشته باشند، اظهار کرد: شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ما بسیار ویژه است و قوای سه گانه به ویژه قوه مجریه باید تلاش داشته باشند تا آلام مردم را کاهش داده و سنگینی گرانی ها برای طبقات آسیب پذیر کمر شکن است و باید این بار را کاهش دهند.

آیت الله اعرافی مضیقه های سیاسی کشور را مورد توجه قرار داد و با اشاره به اینکه تنها راه نجات، مقاومت و ایستادگی است، ابراز کرد: اگر ذره ای دست از مقاومت و ایستادگی برداریم و در مسیر عزت و استقلال حرکت نکنیم ضربات سختی خواهیم خورد، از این رو باید دانست ادامه مقاومت، درایت و شجاعت لازم و جدی می تواند ما را از بحران ها نجات دهد.

منبع: رسا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها