کد خبر: 444001
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ۱۰:۰۱:۰۰
| |

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

مذاکره با آمریکا یک بحث حاکمیتی است / اصولگرایان تن به مذاکره خواهند داد؟

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه بحث مذاکره با آمریکا یک بحث حاکمیتی است و مجلس و دولت تا حدی در این ارتباط قدرت دارند، خاطرنشان کرد: «اگر رهبری و حاکمیت به این جمع‌بندی برسند که می‌توان در یک چشم‌اندازی و با شرایطی به مذاکره با آمریکا رفت، می‌توان قدم پیش گذاشت.»

مذاکره با آمریکا یک بحث حاکمیتی است / اصولگرایان تن به مذاکره خواهند داد؟
کد خبر: 444001
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ۱۰:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که بحث مذاکره با آمریکا یک بحث حاکمیتی است و مجلس و دولت تا حدی در این ارتباط قدرت دارند. او تاکید کرد: «وقتی رهبری مذاکرات با آمریکا را غیرممکن اعلام کند از دولت و مجلس نیز کاری ساخته نیست. اگر رهبری و حاکمیت به این جمع‌بندی برسند که می‌توان در یک چشم‌اندازی و با شرایطی به مذاکره با آمریکا رفت، می‌توان قدم پیش گذاشت.»

وی افزود: «ما برجام را یک بازی برد- برد می‌دانیم، اگر غیر از این بود که ترامپ نامتعادل بازی را به هم نمی‌زد. ما در برجام بازی برد -برد کردیم. از زیر بار تحریم‌ها خارج شدیم، توانستیم مراودات بانکی داشته باشیم و بانک‌ها و بندرهای ما از تحریم خارج شدند و شرکت‌های خارجی در رفت آمد بودند تا بازرشان را فعال کنند و چند خرید هواپیمای خارجی انجام دادیم. این‌ها در حد خودش از نتایج برجام بود.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که باید حاکمیت به این جمع‌بندی برسد که می‌توان با شرایط فعلی به مذاکره با آمریکا پرداخت یا خیر، گفت: «ما از مذاکره ضرری نمی‌کنیم، چون در مذاکره چیزی را از دست نمی‌دهیم. در مذاکره دو طرف امتیاز می‌دهند و امتیاز هم می‌گیرند. اگر پیش‌بینی ما این است که چیزی به دست نمی‌آوریم بهتر است که مذاکره صورت نگیرد.»


هاشمی تاکید داشت بدون واسطه مذاکره کنیم


رجایی تصریح کرد: «فراموش نکنیم که در برجام طرفین مدت‌ها برای به نتیجه رسیدن برجام وقت گذاشتند و بعد از ساعت‌ها مذاکرات طولانی منتهی به تفاهم برجام شد. بنابراین رویکرد توجه به مذاکره با آمریکا باید مدنظر باشد.»

وی افزود: «تا آنجا که من به خاطر دارم، آقای‌هاشمی نیز بارها تاکید داشت که ما هیچ‌گاه از مذاکره ضرر نمی‌کنیم. آن‌زمان کشور عمان واسطه ما با آمریکا در مذاکرات بود. من خاطرم هست که آقای‌هاشمی همواره معترض بود که چرا باید عمان واسطه باشد، مگر خودمان زبان نداریم. حرف‌هایی را که به عمان می‌زنیم به آمریکایی‌ها بزنیم.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به این‌که خوشبختانه در مذاکرات برجام ایده آقای‌هاشمی محقق شد، گفت: «به نظر من با روی کار آمدن دولت بعدی آمریکا، مجلس شورای اسلامی می‌تواند در این رابطه می‌تواند حرکت خوبی کند و به رهبری پیشنهاد کند و این مسئله را از دولت بخواهد اما قاعدتاً باید مقام معظم رهبری نیز به جمع‌بندی برسد و با این موضوع موافقت کنند. دولت و مجلس می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط رهبری را نسبت به ادامه مذاکره متقاعد کنند.»

اصول‌گرایان مجبور به مذاکره می‌شوند


حال که جو بایدن روی کار آمده احتمال از سر گرفتن مذاکرات افزایش یافته است. رجایی در پاسخ به این پرسش که آیا محتمل است دولت و مجلس اصول‌گرا راضی به مذاکره با آمریکا بشوند، گفت: «دو جناح سیاسی دارای طیف هستند و در هر دو جریان سیاسی هم افراد تندرو حضور دارند و هم میانه‌رو. افراطی‌ها در دو جریان سیاسی بازی به هم‌زن هستند.»

غلامعلی رجایی البته معتقد است که در شرایط کنونی کشور که ارزش پول ملی سقوط کرده و این موضوع هم متاثر از سیاست‌های غلط دولت و هم تحریم‌ها است و به علت سیاست‌های کاخ سفید، تندروها متقاعد می‌شوند که پشت این موضوع بایستند.

مخالف مذاکره از سر ناچاری هستیم


وی تصریح کرد: «ما در شرایطی برای مذاکره با آمریکا باید تصمیم بگیریم که از سر ناچاری نباشد، بلکه با اختیار و آگاهی باید آن را انجام دهیم. پیش از این قطعنامه 598 از سر ناچاری منعقد شده است اما اگر مذاکره‌ای با آمریکا داشته باشیم، باید با آگاهی و اختیار پیش برویم و مذاکرات برد-برد را از طرف مقابل طلب کنیم.»

منبع: روزنامه آرمان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها