کد خبر: 441313
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۶ ۰۵:۱۵:۰۰
| |

مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

انتخابات 1400 | دولت و شوراهای شهر به دست بخشی از افراد ضعیف جامعه خواهد افتاد

مهدی آیتی گفت‌: متاسفانه باید با این حقیقت تلخ کنار آمد که اتفاق هشتم اسفند سال گذشته در 28 خرداد سال آینده هم رخ می‌دهد و ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر به دست بخشی از افراد ضعیف جامعه از نظر ذهنی و فکری خواهد افتاد.

انتخابات 1400 | دولت و شوراهای شهر به دست بخشی از افراد ضعیف جامعه خواهد افتاد
کد خبر: 441313
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۶ ۰۵:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| از فردای روزی که مجلس یازدهم با کمترین آرای ممکن نمایندگانش را شناخت،‌ گروهی با نگرانی از تکرار آنچه در 8 اسفند 98 رخ داد در 28 خرداد 1400 خبر می‌دهند. آنچه برخی از تحلیلگران پیش بینی می‌کنند این است که اصولگرایان تندرو مثل همنشینی مجالس هفتم تا نهم با دولت‌های نهم و دهم، این‌بار هم قوای مجریه و مقننه را توامان در اختیار خود بگیرند.

مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: در حالی عده‌ای سعی در یکدست کردن قدرت در کشور را دارند که تجربه نشان داده در حاکمیت‌های یک‌حزبی و یا به معنای دیگر یکصدایی، حکومت‌ها هیچ وقت موفق‌تر نمی‌شوند و توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اتفاق نمی‌افتد. در واقع در کشورهای دموکراتیکی که درهای توسعه را باز کرد‌ه‌اند و شاید بیش از 100 سال از ما جلوتر هستند، به این نتیجه رسیده‌اند هر چقدر تعداد نهادهای مدنی و مردمی بیشتر شود به نفع توسعه، تعالی و ترقی کشور است.

نماینده ادوار مجلس در ادامه اظهاراتش گفت: اگر دولت کوچک‌تر شود، نهادهای مدنی برخی از امور را به عهده بگیرند و احزاب سیاسی رشد کنند، جامعه حتما بهتر اداره خواهد شد. مردم همین الان در کوچه بازار می‌گویند‌ اگر حکومت اختیار را به مردم واگذار کند، امور در شرایط بهتری اداره خواهد شد. در نتیجه، زمانی که حاکمیت تصمیم به مدیریت حمایتی و نظارتی بگیرد و کار را به مردم تفیض کند، شرایطی به مراتب بهتر خواهد شد.

او همچنین تصریح کرد: اما اگر اصرار به تداوم وضع کنونی باشد، استعدادها هدر می‌روند و همچنین خصومت‌های شخصی در امور جامعه مانع‌تراشی می‌کنند. در ضمن به دلیل مواضع سیاسی که در یکصدایی اتفاق می‌افتد، بخش اعظمی از نخبگان که با تفکر حاکم همخوان نیستند خانه‌نشین شده و به همین راحتی سرمایه‌سوزی رخ می‌دهد. مثلا الان که اصولگراها مجلس را با یک انتخابات یک‌طرفه و مشارکت بسیار ضعیف مردم به عهده گرفتند،‌ باعث شدند بخش مهمی از کارآمدان سیاسی و اقتصادی کشور حاشیه‌نشین و از گردونه چرخش مدیریت خارج شدند تا کشور از علم و دانش آنها محروم شود.

این چهره سیاسی تاکید کرد: متاسفانه باید با این حقیقت تلخ کنار آمد که اتفاق هشتم اسفند سال گذشته در 28 خرداد سال آینده هم رخ می‌دهد و ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر به دست بخشی از افراد ضعیف جامعه از نظر ذهنی و فکری خواهد افتاد. بسیار مشخص است که چنین حالتی تا چه حد خطرناک است و چه آسیب‌هایی می‌تواند به پیکره کشور وارد کند. یعنی دولتی روی کار خواهد آمد و کسانی در شوراهای شهرها شروع به کار می‌کنند که مثل مجلس یازدهم خواهند بود. با این توضیح که مجلس یازدهم بدترین دوره مجالس یازده‌گانه ایران است.

مهدی آیتی در پایان گفت: اگر فضای سیاسی اصلاح نشود و انتخابات 1400 را با متر و معیارهای درست برگزار نکنیم، با شروع به کار دولت سیزدهم و ششمین دروه شوراهای شهر فضای مدیریتی مملو از تسویه‌ حساب‌های سیاسی و سوءمدیریت خواهد شد.

چکیده گفت‌وگو با مهدی آیتی

-حکومت‌ها با یکصدایی موفق‌تر نمی‌شوند

-توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در حاکمیت‌های یک‌حزبی اتفاق نمی‌افتد

-نهادهای مدنی و مردمی در راستای توسعه و تعالی کشور گام بر می‌دارند

-یکصدایی نخبگان را خانه‌نشین می‌کند

-مجلس یازدهم بدترین دوره مجالس یازده‌گانه است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها