نعمت احمدی، وکیل دادگستری:

رئیس قوه قضاییه برای برخورد با «اوباش گردانی» به‌موقع وارد عمل شد

یک وکیل دادگستری ضمن انتقاد به گرداندن تعدادی از مجرمین در سطح شهر از سوی پلیس گفت: باید از رئیس قوه قضاییه تشکر کرد زیرا بجا و به موقع وارد عمل شد و حرف کارشناسان و مردم را تایید کرد.

رئیس قوه قضاییه برای برخورد با «اوباش گردانی» به‌موقع وارد عمل شد
کد خبر: 440118
|
۱۳۹۹/۰۷/۲۹ ۱۱:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| یک وکیل دادگستری ضمن انتقاد به گرداندن تعدادی از مجرمین در سطح شهر از سوی پلیس گفت: باید از رئیس قوه قضاییه تشکر کرد زیرا بجا و به موقع وارد عمل شد و حرف کارشناسان و مردم را تایید کرد.

نعمت احمدی در رابطه با تصاویر اخیر منتشره از گرداندن تعدادی از مجرمین در سطح شهر گفت: واژه اراذل و اوباش بین مردم رایج است و در قانونگذاری چنین واژه‌ای نیامده است. در قانون عنوان ولگرد را داریم؛ یعنی کسی که جا و مکانی نداشته باشد اما اراذل و اوباش اوصافی است که در بین مردم مرسوم است نه در جامعه حقوقی. در این زمینه پلیس مجدداً به صورت سنتی بر عملکرد گذشته خود پافشاری کرد و از حالت ضابط خارج شد و مجری حکم شد. ضابط باید تحت امر دادسرا و دادستان باشد و دستور قضایی را اجرا کند ولی از آن قالب خارج شد و در قالب مجری احکام، حکم خودش را صادر کرد که این امر مورد نقد جامعه حقوقی قرار گرفت و جایگاه حقوقی و قانونی نداشت و انتقاد به جایی توسط رسانه‌های داخلی و خارجی نسبت به موضوع گرداندن تعدادی از مجرمان صورت گرفت. البته ما هزینه زیادی در انعکاس بیرونی قضیه دادیم.

این حقوقدان تصریح کرد: در دنیا پلیس به شخصه نمی‌تواند قانونگذار و مجری قانون باشد. پلیس مجری احکام دادگاه‌ها است و رئیس پلیس به جای پذیرفتن اشتباهش منتقدان را متهم به «روشنفکری» کرد.

این حقوقدان گفت: خوشبختانه آقای رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه که ناظر بر اجرای قوانین کشور است وارد عمل شد و هم عمل پلیس را درست ندانست و هم دستور قضایی صادر کرد.

احمدی خاطرنشان کرد: اگر هدف از مجازات، تنبیه متهم و تنبه جامعه و تشفی مجنی علیه است؛ باید بگویم که گرداندن «اراذل و اوباش» هیچ فایده‌ای ندارد و حتی خیری هم برای مالباخته‌ها نداشت. آیا با گرداندن سارق جلوی پاساژ علاءالدین، تلفن همراه مردم پیدا می شود؟ ما با این اقدام متهمان را متجری‌تر می کنیم و قصد انتقام پیدا می کنند لذا باید از رئیس قوه قضاییه تشکر کرد زیرا به جا و به موقع وارد عمل شد و حرف کارشناسان و مردم را تایید کرد.

وی درباره کاهش جرایمی مانند سرقت در جامعه گفت: جرایمی از این دست معلول هستند و علت نیستند. رئیس پلیس چند روز پیش اعلام کرد بیش از 50 درصد کسانی که اخیراً به عنوان سارق دستگیر شدند نوبت اولیه هستند. ما نوبت اول را برای دانشگاه و مسائل دیگر داشتیم و متاسفم که بگویم برای جرم هم نوبت اول را پیدا کردیم؛ لذا باید این موضوع را ریشه‌یابی کرد.

وی افزود: در حالی که روزانه همه‌چیز قیمتش افزایش پیدا می‌کند تصور کنید که ظرفیت این افراد در قبال نداری چقدر است؟ در جامعه‌ای که با قشر زیادی به عنوان بیکار و با تعطیلی بسیاری از مشاغل روبه‌رو هستیم و از طرفی نیاز‌ها ثابت است و از آن طرف مشاغل تعطیل و درآمدها کاهش می یابد، طبیعتا یکسری افراد مرتکب جرم سرقت می شوند.

احمدی تاکید کرد: متاسفانه من پیشنهادی برای جلوگیری از جرایمی مانند سرقت در جامعه ندارم زیرا وقتی صبح بیدار می‌شویم و می‌بینیم که همه چیز قیمتش افزایش یافته و اقل‌های زندگی که برای حیات اولیه لازم است؛ قیمتش با دیروز متفاوت می شود، افراد چقدر می‌توانند با قناعت پیشه کنند. همانطور که علما گفته‌اند از دری که فقر وارد می شود از در دیگر ایمان بیرون می‌رود. یا یک اصل اساسی وجود دارد که «من لا معاش له لا معاد له» کسی که زندگی مادی ندارد زندگی معنوی هم نخواهد داشت؛ لذا راهکارش این است که جامعه به طرف تامین حداقل‌های زندگی برای ادامه حیات و زنده ماندن مردم باشد و باید شکاف‌های طبقاتی از بین برود. از کسی که آنقدر مستضعف است که یک‌سوم نان بربری را می خرد، چه انتظاری می توان داشت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها