کد خبر: 436388
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۲ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

محمدتقی رهبر، امام‌جمعه موقت اصفهان، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

رئیس مجلس باید از تکرار الفاظ نادرست در پارلمان جلوگیری کند

محمدتقی رهبر گفت: وقتی نماینده‌ای دور از اخلاق و ادب چیزی می‌گوید و راجع به رئیس‌جمهوری یا وزیران حرفی می‌زند که خلاف شرعیات است، توقع می‌رود هیات‌رئیسه و مشخصاً رئیس مجلس حتماً دخالت کنند تا دیگران هم متوجه شوند که نباید چنین رفتاری را در جایگاه مهمی مثل مجلس تکرار کنند.

رئیس مجلس باید از تکرار الفاظ نادرست در پارلمان جلوگیری کند
کد خبر: 436388
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۲ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ «آقای رئیس‌جمهوری! آیا می‌دانید همه مردم می‌گویند، روحانی خدا لعنتت کند؟» این اظهارنظر یکی از مخالفان وزیر پیشنهادی صمت‌، بار دیگر این شائبه را پررنگ کرد که هرچند پنجمین ماه فعالیت مجلس یازدهم آغاز شده، برخی از نمایندگان کماکان آشنایی چندانی با سازوکار فعالیت پارلمانی ندارند.

محمدتقی رهبر، امام‌جمعه موقت اصفهان، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: نظام ما بر اساس شاخص‌های دین مبین اسلام تشکیل شده است و به همین دلیل تاکید بر این است که همه در رفتار و گفتارشان ویژگی‌های اخلاقی را تمام و کمال رعایت کنند. اینکه نماینده‌ای به خودش اجازه می‌دهد پشت تریبون مهمی چون مجلس به رئیس‌جمهوری بگوید، «همه می‌گویند، روحانی خدا لعنتت کند» اصلاً با معیار اخلاقی و شرعی همخوانی ندارد.

عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه گفت: در واقع باید متذکر شد که چنین تعبیراتی نه از نظر دینی نه از نظر اخلاقی و نه از نظر سیاسی کار درستی نیست و مطرح شدنش از سوی یک نماینده مجلس باعث آسیب دیدن جایگاه نمایندگی مردم خواهد شد. البته هیچ اشکالی ندارد که یک نماینده مجلس یا اصلاً یک شهروند عادی نسبت به رئیس دولت یا هر یک از مسئولان نقد یا اعتراض داشته باشند، اما هنگام نقد کردن نباید رعایت ادب و اخلاق را فراموش کرد.

او توضیح داد: اساساً باید به این مساله توجه کرد که حرکت در چارچوب اخلاق و لحاظ کردن اصول شرعی در انجام کارهایمان شرط اولیه است؛ یعنی اگر کسی با زبان تهدید و کاربرد الفاظ نامناسبی که با فرهنگ اسلامی جور نیست اقدامی انجام دهد و حتی موفق هم باشد،‌ آن موفقیت ارزش چندانی نخواهد داشت.

امام‌جمعه موقت اصفهان ادامه داد: وقتی نماینده‌ای دور از اخلاق و ادب چیزی می‌گوید و راجع به رئیس‌جمهوری یا وزیران حرفی می‌زند که خلاف شرعیات است، توقع می‌رود هیات‌رئیسه و مشخصاً رئیس مجلس حتماً دخالت کنند تا دیگران هم متوجه شوند که نباید چنین رفتاری را در جایگاه مهمی مثل مجلس تکرار کنند چراکه در غیر این صورت هرج و مرج و ناهنجاری به امری عادی بدل خواهد شد و همه می‌دانند عادت کردن به بی‌اخلاقی چه خسارت‌های بزرگی به بار خواهد آورد.

محمدتقی رهبر در پایان گفت: عبور از شعائر اخلاقی به بهانه تسویه‌حساب‌های سیاسی کاری است که اصلاً در شأن نظام مقدس اسلامی نیست‌.

چکیده گفت‌وگو با محمدتقی رهبر

-حرکت در چارچوب اخلاق در انجام کارهایمان شرط اولیه است

-عادت کردن به بی‌اخلاقی خسارت‌زاست

-عبور از شعائر اخلاقی در شأن نظام مقدس اسلامی نیست‌

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها