کد خبر: 435887
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ ۱۱:۵۸:۴۶
| |

فواد صادقی در یادداشتی مطرح کرد:

استعفا و تخریب، راه‌حل نیست

فواد صادقی در یادداشتی نوشت: این روزها کشور شرایط بسیار سختی را تجربه می‌کند، همزمانی پاندمی کرونا با تحریم‌ها و رکود اقتصادی فشار کم‌سابقه‌ای را به معیشت عمومی و سفره‌های مردم وارد کرده است. در این میان دو روش از سوی دوجناح سیاسی برای عبور از این بحران مطرح شده است.

استعفا و تخریب، راه‌حل نیست
کد خبر: 435887
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ ۱۱:۵۸:۴۶

اعتمادآنلاین| این روزها کشورشرایط بسیار سختی را تجربه می‌کند، همزمانی پاندمی کرونا با تحریم‌ها و رکود اقتصادی فشار کم‌سابقه‌ای را به معیشت عمومی و سفره‌های مردم وارد کرده است، همزمانی چالش‌های تورم، بیکاری، رکود و کمبود عرضه موجب پدیده بحران‌های همزاد در اقتصاد کشور شده در این میان دو روش از سوی دوجناح سیاسی برای عبور از این بحران مطرح شده است:


روش نخست استعفای رییس‌جمهور و حواله دادن مشکلات به حاکمیت از سوی برخی اصلاح‌طلبان.


روش دوم، انداختن مسئولیت مشکلات به گردن دولت و تخریب دولت برای پیروزی اصولگرایان در انتخابات بعدی.


طبیعی است که این دو راهکار تبلیغاتی اگرچه ممکن است منافعی برای یک جناح سیاسی داشته باشد اما مشکلی از شرایط وخیم اقتصاد کشور را حل نمی‌کند.


مناسب دیدم، ایده‌ای که برای حل مشکلات کشور وعبور از بن‌بست اقتصادی ماه‌هاست فکرم را مشغول کرده است در این جا مطرح کنم. البته در ماه‌های اخیر سخن گفتن مسئولان از گشایش اقتصادی، در جامعه تبدیل به جوک و لطیفه شده است و طرح‌هایی از جمله پیش فروش نفت به مردم، مطرح شد تا نقدینگی مورد نیاز دولت برای اداره کشور تامین شود، اما نتوانست این ایده به عمل برسد چون نه در حاکمیت ونه در جامعه، با استقبال مثبتی مواجه نشد. البته حتی در صورت اجرای آن‌هم فقط بخشی از مشکل دولت که تامین نقدینگی و بودجه بود، حل می‌شد و مشکل ملت باقی می‌ماند چراکه مشکل فعلی اقتصاد ایران رکود و تورم رکودی است. اقتصاد ایران شرایط بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند، کاهش ارزش پول ملی به یک‌هشتم طی کمتر از سه سال، تورم رکودی، کاهش اشتغال و افزایش فقر به همراه قطع بخش عمده درآمدهای ارزی کشور حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، شرایطی است که نظیر آن را تاکنون تجربه نکرده‌ایم. نکته نگران‌کننده‌تر در این شرایط، فقدان امید به بهبود وضعیت در آینده است و به همین دلیل بازار به اظهارات واقدامات مسئولان بانکی واقتصادی کشور پاسخ منفی می‌دهد و ارز تزریق شده به بازار جز بازه‌ای کوتاه‌مدت، قادر به حفظ ارزش پول ملی نیست. تنها امید مسئولان و بازار، سقوط دولت ترامپ در انتخابات آینده امریکا و احیای برجام ورفع تحریم فروش نفت ایران است که...

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها