کد خبر: 432475
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ۰۹:۳۵:۰۱
| |

برای آن فقیه فقید؛ مردی به ‌نام «یوسف صانعی»

او را مثل خیلی‌ها امروز روز نمی‌شناسم؛ او را حتی به ادبیات هتاکانه مخالفان یا تکفیرانه اهل‌الفقه نع!!! برای من که نه فلسفه خوانده‌ام نه ضرب زید فتوای «شاذ» معنی خاصی ندارد!!! حالا توهین است یا تحقیر و... من اینها را بلد نیستم. 

برای آن فقیه فقید؛ مردی به ‌نام «یوسف صانعی»
کد خبر: 432475
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ۰۹:۳۵:۰۱

اعتمادآنلاین| او را مثل خیلی‌ها امروز روز نمی‌شناسم؛ او را حتی به ادبیات هتاکانه مخالفان یا تکفیرانه اهل‌الفقه نع!!! برای من که نه فلسفه خوانده‌ام نه ضرب زید فتوای «شاذ» معنی خاصی ندارد!!! حالا توهین است یا تحقیر و... من اینها را بلد نیستم.

یوسف صانعی برای من مبارزه علنی با رژیم پهلوی، شانه به شانه بودن با حضرت روح‌الله و شیخ در متن انقلاب و جنگ است؛ مردی که تا آخر عمر خویش بر نظریه ولایت فقیه استوار بود و روزی که می‌توانست در حکومت بماند با افتخار سر دیار بانو معصومه(س) گرفت و مجتهدی شد از جنس زمان.

یوسف صانعی مکتب ندیده نبود! برای من نابلد، شاگردی «میرزا جهانگیرخان» و «میرزای رشتی» آنقدر بزرگ هست که بدانم او می‌دانست! خوب هم می‌دانست! و مگر فقه اصولی شیخ مفیدی به قول حضرات، تمام بار و تکاملش استوار بر شانه پویایی و نواندیشی نیست؟! چه آنکه آن فقیه آزادمرد که بار مقلدین را بر دوش می‌کشد و حکم شریعت قدسی را به ساحت عرفی می‌آورد، کیست؟! شگفتا از مدعیان نامحرم! که اسرار می‌دانند اما طریقت را منها کرده‌اند از حقیقت که شما قرن‌هاست که می‌گویید شریعت خشک و تلخ و تند و تعصب و دلواپس!!! خدای ترسناک! نوش جان! اما ما عوام‌الناس (مردمان ساده) رهگذران کوچه بازاریم که به بند تفکر صانعی‌ها گره خورده‌ایم برای اتصال به خدای مهربان نه بهانه بهشت داریم نه بهای جهنم! «ما» سرسپرده دینی هستیم که در آن «اکراه» نیست؛


شیخ «ما» مردی بود که از تبار تسامح و تساهل


پیرو مکتب صاحب جواهر که به شیخ انصاری، گفته بود: «از احتیاط‌های خود بکاه، زیرا دین اسلام، شریعت آسان است!»


در این روزگار پرچم فمینیسم و استیفای حقوق زنان در دنیای مردسالار به جرات باید گفت اولین مرجع دینی تکیه‌گاه شرعی حمایت از برابری زن و مرد، کسی نیست جز شیخ یوسف صانعی!فقیه دقیق و لطیفی که باید او را خواند، فهمید و شاید سال‌ها، نسل‌ها و... او را زمان و زمانه خواهد شناخت؛ «ما» به فردا امیدواریم؛ «ما» همیشه منتظریم...


شهر خالی است ز عشاق بود کز طرفی


مردی از خویش برون آید و کاری بکند...


نماینده پیشین مجلس

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها