کد خبر: 428450
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۷ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

محمدعلی ایازی، قرآن‌پژوه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

عزادار امام حسین(ع) نمی‌تواند از کنار ظلم به مظلوم به سادگی بگذرد

محمدعلی ایازی گفت‌: گریه باید از قلب و عزاداری باید برای شناخت هر چه بیشتر امام حسین و توصیه‌هایشان باشد تا بتوانیم از این طریق انسان‌هایی منصف باشیم. در واقع نمی‌شود کسی از کنار ظلم به مظلوم به سادگی بگذرد و ادعا کند که پیرو و عزادار امام حسین(ع) است.

عزادار امام حسین(ع) نمی‌تواند از کنار ظلم به مظلوم به سادگی بگذرد
کد خبر: 428450
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۷ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عزاداری برای امام حسین(ع) اتفاقی است که در قشرهای مهم جامعه ایرانی ریشه‌ دارد. اما متاسفانه گاه احساس می‌شود هدف از عزاداری بیشتر تمایلات و تعلقات ظاهری است و درباره حادثه عاشورا آن‌طور که لازم است، بررسی‌ دقیقی صورت نمی‌گیرد.

محمدعلی ایازی، قرآن‌پژوه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: یکی از فرازهایی که درباره شخصیت امام حسین (ع) نقل شده، فراز «انا قتیل ‌العبرات» است که امام در این نقل قول خودشان را «کشته عبرت» دانسته‌اند و همچنین اظهار کرده‌اند: «کسی مرا یاد نمی‌کند، جز اینکه عبرت بگیرد.» این تاکید بر عبرت نشانگر این است که امام سوم شیعیان خواستار عبرت گرفتن مردم بود و به همین دلیل در هیچ‌جا به «بُکا» یعنی گریه کردن اشاره‌ای نداشته‌اند.

این چهره حوزوی در ادامه گفت: اهمیت تعبیر عبرت در این است که مسلمانان باید از رویدادها و اتفاق‌ها پند و درس بگیرند. با این حال متاسفانه در بحث عزاداری برای امام حسین (ع) فقط به یک بخش توجه نشان داده می‌شود که‌ آن هم «گریه» است، با این توضیح که درهیچ جا مسلمانان را به گریه کردن ترغیب نکرده‌اند و در روایات مختلف فقط به «عبرات» اشاره شده است.

او توضیح داد: از امام صادق (ع) نقل شده است که «گریه 2 حالت دارد: گریه قلب و گریه چشم»؛ تفاوت این 2 حالت در این است که گریه چشم برای تظاهر و جلب ترحم دیگران است و به همین دلیل هنگام گریه صدای های و هوی درمی‌آورد که این نوع گریه،‌ گریه‌ای ارزشمند و کارساز نیست. حتی این گریه می‌تواند در مواقعی به قصد فریب دیگران باشد.

ایازی ادامه داد: اما گریه‌‌ای که از قلب باشد گریه‌ای است که حتی شاید صدایی بلند نشود و بدون هیچ عکس‌العملی از چشم جاری شود که در چنین حالتی مردم با گریه‌کن ابراز همدردی و همراهی می‌کنند. این توضیح هم لازم است که هدف از عزاداری امام سوم شیعیان گریه کردن و به سر و صورت زدن نیست و هدف اصلی چیزی جز این نیست که باید از واقعه عاشورا درس بگیریم تا بتوانیم رفتار خود را اصلاح کنیم.

محمدعلی ایازی در پایان گفت: گریه باید از قلب و عزاداری باید برای شناخت هر چه بیشتر امام حسین و توصیه‌هایشان باشد تا بتوانیم از این طریق انسان‌هایی منصف باشیم. در واقع نمی‌شود کسی از کنار ظلم به مظلوم به سادگی بگذرد و ادعا کند که پیرو و عزادار امام حسین است.

چکیده گفت‌وگو با محمدعلی ایازی

-امام سوم شیعیان خواستار عبرت گرفتن مردم بود

-مسلمانان باید از رویدادها و اتفاق‌ها پند و درس بگیرند

-حسین (ع) کُشته عبرت‌هاست

-گریه چشم، گریه‌ای ارزشمند و کارساز نیست

-متاسفانه در عزاداری برای امام حسین (ع) فقط به گریه توجه می‌شود

-هدف از عزاداری گریه کردن و به سر و صورت زدن نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها